Jaja, vandaag opgehaald.
Natuurlijk geen perfecte auto, maar wel een hele goeie. 186k km.
Dingetjes die ik heb gevonden:
Vering lijkt te hoog afgesteld
Bij terugveren (van drempel AF rijden) nogal hard.
linker spiegel reageert niet op afstelelectronica
buitenthermometer geeft 48C
En met behulp van Lexia: Remdrukschakelaar lijkt continu op 'aan' (1) te staan. Is dit de ruststand of moet ik hem nakijken?
Vandaag nog afspraak proberen te maken bij Civer voor de distributieriem, dan gelijk hydrorinçage, bollen testen/vervangen (7stuks?) en hoogte laten afstellen. En dan ook eens een pva om de velgen van de erfgoed60 op deze te krijgen.
Nog geen foto's, het trekt hier helemaal dicht dus het licht is rampzalig. Oh, en terwijl ik dit typ worden de sluizen ook even opengezet...
Natuurlijk geen perfecte auto, maar wel een hele goeie. 186k km.
Dingetjes die ik heb gevonden:
Vering lijkt te hoog afgesteld
Bij terugveren (van drempel AF rijden) nogal hard.
linker spiegel reageert niet op afstelelectronica
buitenthermometer geeft 48C
En met behulp van Lexia: Remdrukschakelaar lijkt continu op 'aan' (1) te staan. Is dit de ruststand of moet ik hem nakijken?
Vandaag nog afspraak proberen te maken bij Civer voor de distributieriem, dan gelijk hydrorinçage, bollen testen/vervangen (7stuks?) en hoogte laten afstellen. En dan ook eens een pva om de velgen van de erfgoed60 op deze te krijgen.
Nog geen foto's, het trekt hier helemaal dicht dus het licht is rampzalig. Oh, en terwijl ik dit typ worden de sluizen ook even opengezet...
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998
Voorts uiteraard gefeliciflapstaart met je aanwinst.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gefeliciteerd!
En een handtekening!!!!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hou je de andere xm erbij? Daar mankeerde nogal wat aan toch?
Luceo non uro....
Dat hard veren van de drempel af had ik dus ook. Bij mij waren diverse bollen stuk en de rest van druk af, en er zat een storing in waardoor de auto op sportstand vloog bij belasting.
Heel veel mooie auto voor weinig geld.
Hoe zie je zo snel dat de vering te hoog is afgesteld? Of voel je dat?
Te hoog staan: Als de lijn van de sierstrip een handbreedte boven de bovenkant velg zit (of zelfs meer) dan staat 'ie echt te hoog.
Rondje bollen was ik ook al van plan, tegelijk met de distririem. Kan het ook gewoon lucht zijn?
En ja, voorlopig twee. Deze laat ik eerst opknappen, de 12v is dan om zelf op te oefenen (tijd en weder dienende).
Want van deze moet het dashboard tzt ook los, achter de schermpjes zijn volgens mij wat lampjes stuk.
En mocht ik deze moeten verkopen: RDS op linkerschermpje is geloof ik al €500 waard tegenwoordig :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je fijne zweefkilometers gaat beleven.
En dat je nog meer mag gaan genieten van de wondere wereld van het zelf sleutelen!
Foto's jaaaahhhh... :mrgreen:
En hoe :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Luceo non uro....
Wat ik van de Citroënmonteurs geleerd hebt: in rijstand moet voor je vlakke hand (pink beneden, duim boven) net tussen band en spatbord passen. Verder moet de dorpel achter 2 cm hoger staan dan voor.
En dit blijkt hetzelfde te zijn als die ingewikkelde formule van de fabriek waarbij je allerlei hoogtes onder de auto moet meten en van elkaar aftrekken en optellen. :shock:
Ik ga nu ff de pics uploaden.
Overigens, rijhoogte wordt hier als zeer groot pluspunt gezien (door partner). Nu heeft ze niet zo'n lage instap. Jaja, we worden een dagje ouder!
Enige wat ik op dit moment echt zorgelijk vind is het stuitergedrag. Ene drempel goed veren, volgende zo hard als een bmw. Dat kan ook nooit goed zijn voor de wegligging...
Distributieriem ga ik voor de zekerheid laten vervangen (!) maar nu ik gezien heb wie de XM in onderhoud heeft gehad geloof ik niet dat die niet is gewisseld bij import, dus 134k km...
En een handtekening!!!!
Hé! Ik heb een accubak gekocht voor maar 1250 euro! :rofl:
Ik heb een beetje de indruk dat het érg lang duurt voordat ze een beetje op temperatuur komt. Wat zou de normale bedrijfstemperatuur van de olie moeten zijn?
En stationair wellicht een tikkie langzaam, eerder 700t/m dan de 800 die ik gewend ben.
En een handtekening!!!!
En een handtekening!!!!
IS ze nou Noir Verni??
En een handtekening!!!!
Overigens denk ik dat (in ieder geval) mijn achterveerbollen leeg/stuk zijn. Voelt alsof hij redelijk veert, zeker onder de 30, maar op momenten dat je je voor kunt stellen dat de HA bol wordt afgesloten is 'ie zo hard als beton. Ook zal er wel wat vervuiling in zitten; de klepjes die de hoogte vasthouden komen blijkbaar pas laat los. Net bij het wegrijden eerste honderd meter knoerthard (de vering dus), daarna voel je hem losschieten (en zakt hij ook even). Daarna gaat de achterkant weer (te ver) omhoog.
Oh ja, en twee assteunen gescoord bij Lidl. Altijd handig.
En een handtekening!!!!
Doet de mijne ook... :D
ff voor de zekerheid: Als ik goed tel heb ik nu 8 bollen; 4+2 vering, 1 voorraad en 1 SMAC? Klopt dat?
En een handtekening!!!!
Ik heb dit bij m'n Ds ook eens gehad en toen was inderdaad de thermostaat kapot.
Zit de thermostaat bij een xm ook in een slang naar de radiateur?
Of zijn die eerst lage temperaturen normaal?
Wat aantal bollen betreft Heb je er inderdaad 8 want diravi zit er niet op toch.
Mijn twaalfklepper wordt vrij snel warm en blijft dan op temperatuur. Deze 24v deed er de eerste dag lang over. Aan de andere kant geloof ik dat hij het nu beter doet, wellicht zat 'ie een beetje vast door het lange stilstaan ;)
En waar de thermostaat zit? Geen idee, maar eventueel gaat die ook op het lijstje.
Lijstje tot dusver:
[strike]batterijen AB[/strike] (gedaan)
dirstributieriem
waterpomp
Alle bollen nakijken/vullen/vervangen
HA-bollen +20% druk
LHM vervangen door Rinçage
eventueel thermostaatklep
lijkt me meer dan voldoende.
En een handtekening!!!!
Veel geluk ermee, en veel succes met je eerste stappen op het gebied van zelf sleutelen.
Als je jezelf dwingt om regelmatig de boel zelf aan te pakken, durf je volgend jaar zelf een DB-wissel te doen :wink:
En ik heb bij aankoop al ingeschat dat ik €2000 opzij zou leggen voor eerste groot onderhoud. alles wat minder is is meegenomen.
En een handtekening!!!!