Ik ben de trotse eigenaar van '91 XM 2.1D.
Mijn broer heeft deze in Duitsland gezien en letterlijk van de slooppers gered. De auto heeft maar 150k gelopen en mijn broer heeft hem van de eerste eigenaar gekocht. Auto heeft wat krasjes maar ziet er verder zeer goed uit.
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.
Ik heb al een eerste vraag. Ik heb interesse om het interieur te vervangen door een leder. Nu heb ik al een gezien echter is deze van een type2. Ik ben nog niet wezen kijken echter enkele problemen die zo in mij opkomen:
* Huidige stoelen zijn manueel, leder stoelen zijn electrisch.
* Waarschijnlijk heeft het leder intereur achter electrische ramen, mijn zijn manueel
* Past het interieur van een type2 in die van een type1?
* Is de raam bediening van een type 2 manueel of electrisch?
Ik hoop met een beetje vindingrijkheid toch het interieur overgeplaatst kan worden.
Bedoel je dat je de olie en KVS niet verineuwd hebt toen je ze net had??? Is achteraf kaarten natuurlijk maar ik zou wat dat betreft zeker met een auto die niet veel gereden heeft, en met al een respectabele leeftijd geen rsico genomen hebben...
Damage was already done.
Klinkt een beetje raar. Heb altijd gezien dat de koppakking ook bij de set inbegrepen zit.
En dat is weer niet handig
Vooral met een diesel, die redelijk snel de motorolie indikt met roet is het fijn dat die beter schoon gehouden wordt :wink: .
Hopelijk krijgen we de auto vnvd weer aan het zweven.
De motor kwam stotend weer op gang maar loopt nu als zonnetje en beter als ooit. Hij stottert minder bij lage toeren en trekt gelijkmatiger op.
Hopelijk kan ik nu voorlopig weer ongerust rijden.
In totaal heeft het mij zo'n €400,- gekost maar ik kan heel blij zijn dat mijn pap alles heeft kunnen doen anders was ik veel meer kwijt geweest.
lekker zweven maar weer dan!
Heel veel zweef plezier chrizzzie.
Zweefse!
Hulde aan de vader!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Yup en durf wel te zeggen dat de auto nu een kop revisie heeft gehad.
Zal over zo´n 1000km nog eens de olie verversen
Werkt het elektrisch gedeelte van de elektromagnetische koppeling van de compressor en de schakelaar bij het filter/droger?
Kijk, da's de lijfspreuk van XM rijders....... :clap:
Komt er 12v op je pomp en hij slaat niet aan: pomp stuk.
Komt er geen 12v, dan kan je naar de sensor op je droger/filter kijken of deze wel schakelt. Dan kan het zijn dat deze stuk is, of dat er geen druk in je systeem staat. Dat laatste kan je alleen laten meten.
Als je druk weg is kan het ouderdom zijn: airco's moet je eigenlijke elke 4 a 5 jaar laten vullen omdat ze leeglopen.
Je kan ook een lek hebben en dan wordt het past echt leuk ;)
Als die bijgevuld dient te worden. Is dit nog steeds beschikbaar? Ik weet dat oudere airco's bepaalde CFK gassen gebruiken die niet meer leverbaar zijn.
De ombouw naar R134a is ook niet meer dan andere olie in de pomp en wat rubbertjes + ventiel. Dus dat hoeft de wereld niet te kosten als je een eerlijke aircoboer weet te vinden.
Waar heb je dat laten doen en hoeveel heeft dit gekost?
Toen ik mijn huidige XM 24v had gekocht, deed de airco het niet en wist niet of er een lek zou zijn. Voorheen vulden ze nog met R12, maar dat doen ook niet meer.
Er ging een andere vulnippel erop voor R134a en ze gebruiken extra olie dan gebruikelijk om de compressor goed te smeren :wink:. Bijna de dubbele hoeveelheid :shock: tov het aircovulapparaat van de Citroen dealer waar ik een bijbaantje had.
Ik heb toen ervoor gekozen om na het testen op druk voor een fluorvulling (:arrow: met een uvlamp is de lek makkelijk te localiseren) met een "zgn gratis controlebeurt" na ong. 2 a 3 weken.
Dit kostte mij toen 170 euro, normaal kost testen met vullen rond de 80 euro.
Ik heb het geluk gehad dat mijn systeem niet lek bleek te zijn en doet het nu nog steeds geweldig :D.