La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

Renard belde aan het eind van de middag netjes dat LA Noir nog niet klaar is. Sterker nog, er is nog een afgebroken bout. Morgen gaat hij er pas echt aan werken. Dan is het bedrijf dicht en kan hij zich goed concentreren. Hij moet nu 2 nieuwe draadeinde maken. Maar als het dan goed is ben ik er blij mee.

Ben benieuwd hoe mijn dame dan rijdt zeg....
Permalink

in D vooruit :wink:
Hoop voor je dat ie morgen er klaar mee komt.
Dan kan je nog een week testen vooraleer je besluit er ja dan nee mee op vakantie te gaan :wink:
Permalink

Neuh het wordt maandag, we bellen morgen wel maar ik heb liever dat ze er de tijd voornemen en niets afraffelen...
Permalink

En we hebben een stille dame!!!!

Vanmiddag de XM opgehaald bij Renee van Renard. Zonder meer netjes gedaan, en dik binnen budget. Hij had dit klusje nog niet eerder gedaan, wat ik overigens niet begrepen had toen ik daar 6 weken geleden was. Maar goed, Renee had er schik in dat ut-um-gelukt was...en ik ook natuurlijk. Hij houdt wel van een uitdaging en van de gebaande paden af te stappen.

Maar er zit nu een nieuwe pakking in en er zijn 2 nieuwe tapeinden geplaatst waarin nieuwe bouten zijn gedraaid. (Zeg ik dit wel goed?)
Voor de rest was het spruitstuk lekvrij.

Dus vol goede moed op naar Eindhoven. Idd een aanmerkelijk verschil in geluid. En het veren leek me ook goed, of niet, of wel, of niet (zo zit ik dus hedentendage achter het stuur.. :roll: ) Na 5km toch even gestopt en het relais meten...vol licht dus er is aansturing.

De snelweg op...het stonk wel van binnen, een verbrand luchtje maar ik wijt dat maar even aan de nieuwe pakking, morgen even bellen of dat zo is. Ze trekt nog beter nu alles gas dicht is :D Ook allemaal goed..

En dn zit je weer de vering te beoordelen.... ze is wel hard nu of valt het mee,ligt het aan mij...goed de weg voor me in de gaten houden en wanneer voorliggers beginnen te deinen over lange "kuilen" het veer gedrag van La Noir beoordelen.

Nee he...dit is niet goed... Voor de verandering begint ook het ABS lampje even te branden...nog niet gehad dus kan er ook wel bij.

Gestopt bij een tankstation, meten en idd..geen 12v op het relais..(Wel op + draad natuurlijk)XM is niet in te duwen en keihard. Overal aan trekken en duwen maar situatie blijft hetzelfde. Motor af. Even wachten en deur open..en... klik...en weer 12V aanwezig. Rijden en weer veren...

Thuis alles nog eens nagelopen, deuren open en dicht maar het blijft werken zoals het hoort. Weer een lange proefrit en niks aan het handje. Wel weer even het ABS lampje :evil: Bij de eerste bocht waar wat modder ligt in de ankers en het ABS systeem werkt feilloos.

Het probleem is nu dat ik een beetje "out off options" ben en ook wel tegen een deathline loop as vrijdag.

Even denken : die electrokleppen zitten onder de auto. Kan het zijn dat daar een aansluitng niet goed is, zit daar een stekker aan die ik zou kunnen controleren? Als die niet goed contact maakt kan deze klep het relais en de VC in de war sturen? Komen die kleppen "op scherp" te staan zodra er een deur wordt geopend?

Het is al eens vaker voorgekomen dat de XM dus helemaal "hard" was en als ik dan een deur opende ze met een zucht zakte naar de normale ruststand. Zitten de klepsturing gekoppeld aan de interieur verlichting?

Als ik het relais verwijder wat voor de stekker van de VC zit en de aansluitng weer origineel maak, zou dat de zaak weer verbeteren?

Wat een maf, en ook wel -uniek- (begrijp ik), probleem is dit toch...

Hier nog een plaatje van de oude pakking:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJSNZN6E.jpg

En: "Spotrepair in just one minut"..effe de afdruk van de Volvo gecamoufleerd, staat wat netter op vakantie
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A4YTIPFZ.jpg

Jouw probleem is en blijft een uitdaging voor de echte elektronicus. ;-) Een troost, je hebt een type 1 dus maar 1 klep.
En wat je volgens mij ook nog niet hebt geprobeerd is om, als ze weer in de harde stand staat, langzaam te rijden en de deur open en dicht te doen.
Wel veilig doen, dus in een rustige straat zonder kinderen, honden, Volvo's etc. ;-)

De volgende stap wordt toch echt meten met een multimeter.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Die tip is een goeie Wim, dat werkte bij mijn type I altijd weer voor 30 seconden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Mike, als je bij het tankstation geen spanning gemeten hebt bij het vc-signaal/ elektroklep draad dan moet je het toch daar zoeken.
Aan de HA elektroklep zit een stekker, die kan je eventueel wel schoonmaken.

Nu je ook af een toe een ABS storing hebt, lijkt het heel sterk alsof de voedingsspanning en/of massa in die kabelboom naar de computers toe wat matig is.

De klepsturing is onafhankelijk van interieurverlichting.

Tip van Wim is idd een goede :wink:.

Vwb spruitstuk reparatie, top dat het goed gelukt is :D.

Permalink

Citrophile zegt:

Aan de HA elektroklep zit een stekker, die kan je eventueel wel schoonmaken.

Lijkt me sterk aangezien het signaal dan wel dan niet uit de VC komt. Ik verdenk eerder de VC dan de klep. Maar dat weet je pas zeker als je bv constant 12 volt op de klep zet zonder tussenkomst van de VC.

Lijkt me eerder gezegt een beter idee dan de boel weer in de oude situatie terugbrengen.

Permalink

Dat van de elektroklep lijkt me ook erg sterk daarom gaan mijn vermoedens ook uit naar de veercomputer.
Permalink

wimb zegt:

Jouw probleem is en blijft een uitdaging voor de echte elektronicus. ;-) Een troost, je hebt een type 1 dus maar 1 klep.
En wat je volgens mij ook nog niet hebt geprobeerd is om, als ze weer in de harde stand staat, langzaam te rijden en de deur open en dicht te doen.
Wel veilig doen, dus in een rustige straat zonder kinderen, honden, Volvo's etc. ;-
De volgende stap wordt toch echt meten met een multimeter.

Ha ha ha ha...die is leuk! Maar stel, dat werkt, wat boots ik dan na?? Wat gebeurt er danwaardoor het wel werkt. Toch een signaaltje van de deur, in brede zin, naar de VC??

Ook vraag ik me af wat er te meten valt...ik zat er eigenlijk aan te denken om mijn spanningszoeker met een electrische draad naar binnen te leiden of iets dergelijks. zodat ik kan zien waneer er geen aansturing is. Hoef ik misschien 's nachts op de autoroute alleen af en toe me deur open te gooien :rofl:

en die fransen die je zien rijden...

Heb je weer zo'n hollander die zo nodig een auto van ons moest hebben... :lol:
Permalink

Heb op Cifo nog eens zitten neuzen maar er wordt bij noodloop problemen uitgegaan van het feit dat het sportstandlampje niet aangaat en de het "K" motormanagement lampje wel blijft branden. That is not the case with La Noir...

Wel is het zo dat Matthijs mijn VC niet kon uitlezen met de laptop...wie heeft er zo'n malle pietje apparaat? Zou het daar wel mee lukken??

Oh en waar zit de electroklep, hebben we daar een bouwtekening van? (Fijn dat het er maar eenjte is trouwens, scheelt weer de helft :? )

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

Mike, ik heb zo'n mallepietje apparaat, daarmee heb ik ook mijn computer de laatste keer uitgelezen. Als je het wil gebruiken, stuur ik het wel naar je op. dat is niet zoveel werk. :wink: :wink:
Permalink

De veercomputer en injectiecomputer staan los van elkaar.

Zodra het HA lampje niet meer aangaat bij het starten is er een storing opgeslagen in de veercomputer.
Het "K" lampje geeft een storing aan in de injectiecomputer.

Met de Lexia is er een tussenkabels nodig voor de oudere modellen zoals de serie1.
Ik heb wel een serie1 testkastje die je mag lenen, moet je hem wel bij me komen ophalen :wink:.

De HA elektroklep zit aan de passagierskant ra van het voorste subframe.
Het zit in een metalen framepje:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0003.jpg

Zoek jouw probleem eerst bij de kabelbomen van de computers en wellicht toch nog een massapunt achter de computerbak over het hoofd gezien?
Permalink

Sarinora zegt:

Mike, ik heb zo'n mallepietje apparaat, daarmee heb ik ook mijn computer de laatste keer uitgelezen. Als je het wil gebruiken, stuur ik het wel naar je op. dat is niet zoveel werk. :wink: :wink:

Heel aardig aangeboden maar voor een serie1 is het anders dan voor een serie2 :wink: , in hoeverre het anders is weet ik niet.
Permalink

Andere stekkers, andere VC's, Andere uitlees plaatsen. :wink:
Permalink

Zeker aardig aangeboden Benny...maar ik moet er ook iemand bij hebben die het kastje bediend zeg maar... :wink:

JP, is dat wat in de oranje cirkel zit? En bij de pijl, is dat de bedrading ervan?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PL3XSZNR.jpg

Kun jij mijn XM uitlezen?, ik scheur wel naar Dordt hoor...
Permalink

In de oranje cirkel is idd de HA elektroklep en de 2 gele draden horen erbij :wink:.

Mike, storingzoeken met een spanningzoeker zet geen zoden aan de dijk. Je zult echt met een multimeter aan de gang moeten want dan kun je zien hoeveel spanning je 'verliest' en daar kun je wat gerichtere conclusies uit trekken. Verder moet er ook minstens 1 stroom gemeten worden. de HA-klep wordt aangestuurd met stroom, niet met spanning.
Tot slot is het verstandig om de Ohmse weerstand tussen de verschillende aardpunten te meten. En eventueel de inwendige weerstand van de 12V bedrading.
Permalink

Ik sluit me bij Wim aan, nu het nog problemen geeft moet er gerichter gezocht worden naar verliezen.

Iemand moet Mike hierbij wel helpen :wink:.

Permalink

Mark zegt:

Ik verdenk eerder de VC dan de klep. Maar dat weet je pas zeker als je bv constant 12 volt op de klep zet zonder tussenkomst van de VC.

Ik blijf hierop hameren, pas dan weet je meer.

Citrophile zegt:

Iemand moet Mike hierbij wel helpen :wink:.

Maarten en ik hebben dat al aangeboden. ;-)

Citrophile zegt:

Met de Lexia is er een tussenkabels nodig voor de oudere modellen zoals de serie1.
Ik heb wel een serie1 testkastje die je mag lenen, moet je hem wel bij me komen ophalen :wink:.

Het lukte zelfs niet met die tussenkabel
Permalink

Mark zegt:

Mark zegt:

Ik verdenk eerder de VC dan de klep. Maar dat weet je pas zeker als je bv constant 12 volt op de klep zet zonder tussenkomst van de VC.

Ik blijf hierop hameren, pas dan weet je meer.

Dus jij bedoelt Mark dat ik de directe + draad van de accu rechtstreeks de kabelboom in moet sturen door deze samen te verbinden. Dan staat de klep altijd onder 12v. Is dat niet nadelig, in welke vorm dan ook :roll: . Wordt ze dan hard of permanent zacht? Ik wil dit vanmiddag wel gaan proberen namelijk, met mijn soldeerbout kan ik alles an :?

Ik denk na een nachtje slapen overigens dat die elctroklep en de bedrading wel goed zijn omdat ik deze met deur kan laten klikken. Als die klik tenminste van die klep komt, niet dat er iets anders klikt....relais bij de klep ofzo...

Bedankt voor het mee denken wederom!

Permalink

Ja, zo kan dat, of bv de aansturing van het relais via je dimlicht, dus het draadje wat nu vanaf je VC naar het relais gaat even omleggen aan de 12 volt van het dimlicht. Je kunt natuurlijk ook een schakelaar hiervoor gebruiken.

Licht/schakelaar aan = vering zacht

Licht/schakelaar uit = vering hard

Permalink

Of nog simpeler, de bestaande 12V voedingsdraad aan de elektroklep zetten en de zweefzekering eruit halen/ erin zetten.

Zekering eruit: vering hard
Zekering erin: vering zacht

Dat bedient niet prettig als je op de snelweg rijdt. :lol:
Permalink

Dat niet :lol: , maar veel simpeler om aan te sluiten. Laten we Mike het niet te moeilijk maken.
Permalink

Dit is al een moeilijk discussie aan het worden, ik denk dat een van onze elektro nerds eens even die kan op moet om dat varkentje te wassen.
Eindeloos blijven door l*llen gaat geen oplossing bieden. :wink:
Permalink

Ik heb een malle-pietje kastje voorzien van accu-klemmen, dus bruikbaar voor type 1.
Als je hem nodig hebt knijp ik er wel ff een AMP-stekkertje voor je op, aan de diagnostiek-draad bedoel ik dan. Laat maar weten.

Daarnaast blijf ik van mening dat jij momenteel ruzie hebt met de stekker op je VC. Ik zal daar nu verder niet meer over beginnen, OK? :wink:

Mocht je hulp nodig hebben, ik kijk graag even naar je probleem. Moet je helaas wel even naar mij toe komen, ik heb momenteel ff geen budget om jouw kant op de karren met zo'n zuiplijk als mijn dame. Multimeter, kennis, mallepietje kastje en -sinds vandaag- Lexia/Proxia aanwezig.

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.