INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.

Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Wat betreft de cc die de startmotor oprookt, zou ik zo op de vroege ochtend als eerste denken dat de voedende draad vanaf het contactslot van die motor per ongeluk is doorverbonden met de cc-knop. Daardoor heeft de cc-knop, heel modern, ongewenst de functie van startknop gekregen.
Probeer het 'ns door het contact aan te zetten (niet starten) en dan de cc-knop in te drukken. Start je daarmee de motor?
Of je alarm hebt is makkelijk na te gaan, als je de auto met afstandbediening op slot doet (evt met kastje afstandbediening???) en je doet em met de sleutel op de deur open zou ie moeten gaan loeien :lol:
Verder een mooie verhaal, zou zo de AE in kunnen :wink:
Niet heel spectaculair maar er is toch best wat gevallen vandaag.
Grappig om te zien dat de kleine spoiler wel wat doet als de sneeuw recht naar beneden valt.
En die op pootjes zet............................................
Dan heb je een carport :grijns:
Alleen ziet m'n vriendin zo'n carport niet echt zitten geloof ik
:D
Wellicht dat er toch wel wat te carporten valt. Alleen is er door de layout van ons perceel om verschillende redenen geen heel handige/mooie/logische plaats voor een carport, maar das weer een ander verhaal.
hahahaha :lol:
Ik weet niet hoe dit mechanisme in elkaar zit. Gebeurt dit vaker? Iemand tips?
Je zou kunnen proberen om de kabel te vervangen, als je de speciale spullen ervoor hebt. Anders een goede gebruikte serie2 ruitmechanisme zoeken. Een nieuwe ruitmechanisme kost ongeveer 500euro.
wat voor spullen moet ik aan denken?
Er staan wel een aantal Xm's op de sloop bij mij in het dorp. Helaas mag je daar niet zelf meer demonteren tegenwoordig. Welk onderdeel moet ik precies hebben? Het hele ruitmechanisme? Is de kabel niet vervangbaar door iets standaards of zitten er van die "loodjes" aan de uiteinden opgeknepen?
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te zoeken maar zijn er foto's van te vinden op het forum?
Stuur 'm 'ns een vriendelijke pb.
zal ik het gokken? 50 procent kans.......dus mis waarschijnlijk
Alleen moet je 'm ff helpen herinneren bij iedere stap de werking te controleren :lol:
En een handtekening!!!!
@Matthijs, ik heb de sneltoets voor dit raam. Wat is het verschil in mechanisme? Waarom is deze wel te repareren? Zou overigens mooi zijn. Meestal heb ik dat soort mazzel niet ;-)
Ik zal vast eens bellen naar de sloop om te vragen of ze wat hebben en wat dat dan moet gaan kosten eventueel.
Als ik het goed begrijp zijn de mechanismes voor de tiptoets en de normale echt verschillend?
als het een beetje meezit kan Wes morgen komen assisteren en kan het raam morgen weer gewoon open en dicht!
Ook nog wat leuks gekocht:
voor de lieve som van wel 2 hele eurootjes. Ik was op zoek op Marktplaats naar iets van een garagehandboek oid en kwam dit tegen. Blijkt er een verzamelaar van autofolders bij mij om de hoek te wonen! Leuk om te hebben ondanks dat het niet van mijn type Xm is.
Lampje leende van zijn werk een speciale aanknijptang van ongeveer 400euro om dit goed aan te kunnen knijpen vanwege de grote spanningen die erop komen te staan.
Dus ik vraag me af hoe lang jouw aandraai tonnetjes het zullen uithouden tijden het op en neer bewegen van het raam.
Je moet er toch niet aan denken met dit weer dat je raam naar beneden klettert :shock:. Uiteraard op momenten die nooit uitkomen.
Als jij zegt dat het zo goed komt dan sluit ik me daarbij aan :wink:.
Die loodjes moeten het hebben van pure klemkracht denk ik. Kan me voorstellen dat je daar een speciale tang voor nodig hebt die voldoende kracht kan ontwikkelen.
We zullen het gaan zien :-)
Nu maar hopen dat het weer een beetje meezit zodat er te rijden is morgen voor ExpeliarMus......
Ik denk dat ik zo rond 10:00 ga rollen Gerrie.