Bij mijn V6 1990 airco uitvoering klapt regelmatig de F3 zekering door (kleine zkering kastje onder motorkap).
Vervelende is dat de zekering niet gelijk doorbrand maar na een dag of langer.
Meten is dus lastig
Heb alle bedrading nagekekenen en dat zie er redelijk goed uit. Ook de kabels die naar de ventilatie motoren lijken in orde.
Ik snap echter de schema's niet.
Ga ik proberen uit te leggen.
Volgens mijn boek XM 502-00/2 zit de F3 zekering links onder.
bij de beschrijving van de zekeringen (XM 502-00/) is F3 voor de ventilatie motoren in serie (dus 6V per motor, draaien ze langzaam) en voor de snelle stand van de linker motor (12V op de motor).
Nu probeer ik het schema te lezen (XM 643-00/10)
Daar zie ik dat relais 813 contact maakt zodra de vinnen moeten aan slaan in de lage stand dan staan de motoren 720 en 721 in serie.
Maar volgens dat schema zijn die gezekert door F4 en niet door F3
zodra de watertemperatuur nog heter wordt word relais 814 en 815 geactiveert. dan draaien beide motoren op 12V dus volle snelheid.
Volgens dit schema zou als F3 doorgesmolten is de bede motoren nog steeds werken in serie.
Paar vragen.
heeft iemand dit al eens aan de hand gehad?
Kan dit gebeuren door een slecht relais?
Kan dit gebeuren door een slechte ventilator motor?
Kan iemand me uitleggen waarom ik het schema en zekeringen verhaal niet snap.
Misschien teveel vragen voor een schriftelijke uitleg.
Zou hier dus graag even met een kenner willen overleggen.
Kan misschien komende zondag (nieuwjaarreceptie)
Hoop dat iemand me kan helpen.
Re: F3 zekering klapt smelt regelmatig door
Onder het dashboardkastje (waar anders :wink: ) vind je rechts, een beetje weggemoffeld een zwarte doos met aan de voorkant, waar je tegenaan kijkt, een steker met een aantal draden.
De bovenste draad op de steker is de constante +12 Volt,
daaronder zit een dikke gele, dat is de massa.
De één na onderste is het stuursignaal om te openen
en de onderste draad is om te sluiten.
De after-market set kun je parallel aansluiten aan de zwarte unit.
Let op: openen en sluiten gebeurt door de draden aan massa te leggen! Doe je dat tegen 12V dan is de unit naar de eeuwige jachtvelden.
Ik heb geen schema maar als je het ziet, wijst het zich vanzelf.
Nog een opmerking: als je een basisuitvoering XM hebt, dus zonder afstandbediening is er een kans dat de zwarte unit niet geschikt is voor een after-market set. Gelukkig is de unit om de deuren te bedienen een standaard product bij PSA. Dus simpelweg wisselen voor eentje die daar wel voor is geschikt. Ze zijn toegepast in:
XM,
Xantia,
Xsara,
ZX,
205,
309,
etc, etc. En dus volop te vinden op de sloop.
Heb het heel simpel gehouden.
Dus alleen mijn sloten, geen lichten of getoeter.
De +12 en massa heb ik van een voetje afgehaald waar geen relais in zit.
Kon ik dus gewoon AMP stekertjes in schuiven.
De unit die de sloten opent en sluit zit inderdaad rechts achterin.
Pin 5 en Pin 7 zijn de pinnen voor open en sluiten.
Was dus in een uurtje klaar.
Bedankt voor de tips!!
Een jubeleum
De temperatuur blijft netjes tussen negentig en honderd graden.
Als de honderd wordt aangetikt loopt die snel terug naar ruim negentig.
Ben vandaag naar de kust gereden (even uitwaaien) en 200 KM gereden zonder ook maar 1 waarschuwing van mijn XM, dus geen waarschuwing dat de temperatuur van het koelwater te heet is, geen waarschuwing dat er ergens lampjes kapot zijn zelfs geen waarschuwing dat er te weinig koelvloeistof aanwezig is, begin me echt zorgen te maken :)
Had van de week nog een vochtige plek op het koelwater vat waar de niveau meting wordt gedaan. Even goed schoon gemaakt en daarna blijft ze droog.
Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Hans zijn XM (F3 zekering klapt smelt regelmatig door)
Temperatuur blijft netjes tussen de 90 en 100 graden en wordt prima geregeld door de ventilatoren. al weken geen kapotte zekeringen dus het was inderdaad geklungel door de vorige eigenaar/monteur
Er gaan nog steeds af en toe lampjes aan en uit, maar hoor van veel XM rijders dat dit vrij normaal is.
Heb nog wel een leuk probleempje gehad met het klokje.
Als ik de tijd wil bijstellen dan gebruik je daar de twee kleine gaatjes voor.
Dus met een pen de uren verstellen, als ik echter de pen weer uit het gaatje haal blijven de uren doorlopen :D Dan moet ik wachten dat er weer 24 is doorgelopen en dan een klap op het dashboard geven :oops:
Met een beetje geluk is de tijd dan goed, zo niet moet ik weer wachten tot het juiste uur bijna daar is :)
Ben vorige week naar Duitsland geweest met mijn XM en haar eens lekker laten rennen. zie onderstaand plaatje.
Beetje bewogen maar probeer maar eens een foto te maken bij 200+
Is dit verantwoord :?: 200 rijden eigenlijk al niet en een foto maken al helemaal niet :oops: maar wel leuk!!!
Heb inmiddels ook afstandbediening voor de sloten ingebouwd, maar op een een of andere manier weigert ze af en toe de deuren voor me van het slot te halen, op slot werkt altijd. beetje gesloten type is ze wel. Tips???
Het is wel intensief maar het beste om goed te beginnen is alle sloten demonteren goed schoonmaken, nieuw vet erin en zorgen dat de hele boel lekker gangbaar is.
Tevens alle bekabeling naar en in de deuren nalopen (stekkerverbinding tussen auto en deur) schoonmaken en invetten. Dan kun je al een aantal zaken uitsluiten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Re: de Zwarte dame van Hans
Moet inderdaad maar eens wat stekers gaan inspuiten. Wil eigenlijk wachten tot het wat beter weer is.
Kijk ook naar de sloten van je kofferbak en benzineklep (ook als je een diesel hebt :mrgreen: )
Ook kan het zijn dat een van de knopjes binnen, boven bij het raam niet soepel loopt. Dan krijgt die deur ook weerstand en weigert het hele systeem.
dus ik denk dat dat betekent dat de linker deur slot hapert.
Volgens mij beredenering is dat het slot wat de andere doet volgen.
Klopt dat?
die moet ik dan maar ens na gaan kijken
helemaal juist :wink: