eXpelliarMus z'n "Breakyblackline"

hai allen,

Ik ben expelliarmus, broer van example, woon in amsterdam en werkte in z'dam bij Fiege, een transport bedrijf. ik rij momenteel met mijn xm 20i
break confort '92 kleur vert triton, zeer fijne wagen. :P  :P 
Heb al een waslijst aan auto's gehad, waarvan de meesten toch wel frans. :wink:  ik sleutel graag zelf, maar als het te moeilijk wordt, zoek ik meestal iemand die me verder kan helpen. :P  :oops:  :wink: 
liever niet de dealer.

schoon systeem is vaak minder lekkage en dus langer hoogstaan. Dat inzakken komt alleen maar doordat er speling op onderdelen zit waardoor er interne lekkage is..
Kan ook dat er een stukje vuil is los gekomen dat het even wat minder hard doorstroomt. Hoe dan ook, het tast je veergedrag NIET aan. JE vering is namelijk niet ontworpen op de aanwezigheid van interne lekkage. Sterker nog, te veel en je auto komt niet meer omhoog en kan geen druk opbouwen.

De conclusie: blij zijn en gewoon rijden. In de loop van de tijd gaat ze vanzelf weer inzakken :wink:
Permalink

Ik vind het er zellfs keurig uitzien, ondanks het feit dat je er wel eens wieldoppen op had kunnen doen! Dus niet chaggi worden omdat het nu juist goed is! Je bent te veel gewend geraakt aan een XM met nukken :P

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Je mag pas in paniek raken als de auto niet meer start of alle LHM op straat gooit.

Waarom heb je die lekzakken eigenlijk vervangen, ik heb nog nooit een lekkende lekzak gezien bij een XM of Xantia.
Permalink

Update zoveel!?

8) 8) 8) 8)

Vandaag even met Wim toch maar wat een de rijhoogte gedaan en dat was wel nodig ook, ze veert en rijd al een stuk beter.
Voorlopig laat ik het zo, nogmaals bedank Wim voor je hulp. 8)

Achter hebben we ontdekt dat hoogteregelaarstang die door het bronzen busje loopt ingesleten is, daar moet ik dus even voor langs de sloop.
Verders gaat het goed met "Breaky", oja de blowert daar moet ik nog wel wat aan doen, ik weet alleen nog niet precies wat, ze doet het soms
niet en dat weer wel!?

Mooi dat er weer wat verbeterd is!
Soms is het vevangen van zo'n messing busje dus niet afdoende blijkbaar. Zo'n stang moet wel te vinden zijn lijkt me. Misschien heeft Matthijs wel wat liggen?

Vwb de blower. Volgens mij staat er al best veel op Cifo en hier over blowers enzo. Lijkt mij dat je koolborstels aan vervanging toe zijn.....

Wat ik van Willem Roest bij Gert de Jong hoorde is dat die stang net zo goed inslijt als de busjes en hij adviseert om beide te vervangen. Stangen zijn schijnbaar nog gewoon leverbaar en een van de sloop is hoogstwaarschijnlijk ook ingesleten!

ik zou verwachten dat als je het busje regelmatig vervangt en smeert dit wel mee zou vallen. Het messing is een stuk zachter dan de stang.
Als hte geheel echter behoorlijk is uitgelubberd en er zand en dergelijke tussen bus en stang komt zal uiteraard ook de stang gaan slijten.

Ik heb nieuwe busjes en zal de stang eens goed inspecteren als ik ze ga vervangen....
Permalink

Is die achterste stang uitwisselbaar tussen de "Break" en de "Sedan"?

Ik ga volgende week even langs "Citroën" om te zien of ze nog leverbaar zijn, anders haal ik er een van een slopert af,
je ziet zo of ie nog bruikbaar is of niet. :wink:

Graag gedaan. Breaky veert voor heel erg mooi. :thumbup: Da's echt weer zo'n klusje dat weinig voorstelt en merkbaar resultaat geeft. 8)
Och, wat zitten die Citroëns toch makkelijk in elkaar voor de doet-ut-zelluvurt.