Ik zal mij eerst even kort voorstellen.
Ik ben Timo, 20 jaar uit Leusden. Op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald, en een BX 16 TGI gekocht. Na 1,5 jaar daar in gereden te hebben, die verkocht en een Xantia 1.8 8v gekocht. Erg fijn rijdende auto, maar toch wat sufjes. Het begon eigenlijk weer een beetje te jeuken, en ben weer eens gaan neuzen op het net. Een XM vond ik altijd al een hele mooie auto, dat leek me wel wat. Dus begon eens te kijken wat er allemaal aan XM’s te koop stond.
Zo heb ik een hele mooie 2.0 8V Ambiance uit het jaar 1990 gevonden, met 263.000 kilometers. Ook van een lid van de XM Club geweest (althans, lid van dit forum), waarmee ik al wat mail contact heb gehad over het onderhoud wat die destijds bij hem had gehad etc. Nu heb ik gelezen dat de eerste types XM’s eigenlijk te vroeg in productie zijn genomen, en nog wat kinderziektes hebben, vooral op elektronisch gebied. Toch wil ik voor het eerste type gaan, die vind ik qua looks toch net wat mooier, net als het interieur met het hoekige dashboard en 1 spakig stuurwiel. :oops:
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is: Heeft deze nou nog het zelfde veersysteem als de BX en m’n huidige Xantia, met 5 veerbollen, of ook al Hydractief met ik meen 7 veerbollen? En hoe zijn de ervaringen met de 2.0 8v motoren verder? Wat verbruiken ze gemiddeld? 1:10? Ik heb in de Xantia al wel een keer gereden met de 2.0 8v en de 2.0 16V (zijn dit dezelfde motoren als die van de XM?) en ik vond de 2.0 8v vele malen fijner rijden dan de 16V.
Morgen middag ga ik een kijkje nemen bij deze auto, en neem ik de aankoop tips uiteraard mee. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten die daar niet in vermeld staan? Ik verneem het graag. Ik zal mijn bevinden in elk geval in dit onderwerp melden! :wink:
Bedankt alvast!
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Van het weekend heb ik de XM voorzien van verse olie + filter. Bougies met kabels, verdelerkap en rotor moeten nog.
Ook heb ik de paravanplaat eruit gehaald (wat een :hammer: klus is dat zeg!). Ik had bij opeens een grote hoeveelheid water (Wassen van de auto bijv.) namelijk lekkage onder het dashboard vandaan bij de voeten van de passagiersruimte. Dat werd wel duidelijk waarom:
Het water liep dus waarschijnlijk over de rotzooi de aanzuigslang van de aanjager in, en vervolgens via m'n aanjager onder het dashboard lekte het naar binnen. Alle rotzooi er met de stofzuiger uitgehaald (was m'n moeder erg blij me... :lol:), en schoongemaakt, dat moet nu over zijn.
Verder ook nog een hele fijne armsteunverhoger geplaatst, dat zit veeel beter! 8)
En 2 andere chevron's op de neus geplaatst, die er op zaten zagen er een beetje triest uit.
En tenslotte, ik kon het gewoon níet laten.. Na m'n Xantia, heb ik ook m'n XM een beetje verfranst. :oops:
:lol:
Mooi Frans is niet lelijk:
:woest:
Ech nie!! :blah:
Een andere mooie dan?
:lol:
De achterveerbollen konden nog gevuld worden, die waren niet zo slecht. De twee voorste veerbollen konden niet meer gevuld worden, dus daar zijn 2 nieuwe opgekomen. De voorraadbol was in 2009 nog vervangen, die was nog goed. De 2 hydractiefbollen daarintegen, daar was het membraam van gescheurd. Die zijn dus ook maar vervangen. Ook zijn de hydractiefbollen met 20% meer stikstof gevuld voor nóg meer comfort in de comfortstand. 8)
Verder was de hoogteregelaar van de voorkant zwaar vervuild. Als je bijvoorbeeld de auto in de hoogste stand zette, en vervolgens de motor uitzette, lag de neus binnen 2 minuten plat op de grond, terwijl de achterkant nog gewoon in de hoogste stand stond. Daar is een gereviseerde hoogteregelaar voor in de plaats gekomen. Allemachtig, dat reageert snel! :lol:
Geholpen door Martin, dat was ook erg leuk. Overal tekst & uitleg bij gekregen. Ook haalde die de voorste hoogteregelaar uit elkaar om het te laten zien, erg leuk!
Wat foto's gemaakt natuurlijk.
Op de brug:
De vervuilde hoogteregelaar:
Alleen nog een keer terug voor problemen met de debiet- en drukregelaar.
En het belangrijkste van allemaal, de rit naar huis was écht genieten! :cithart: :flying:
Verder ook nog de CV motor van de achterklep vervangen. Die wilde de klep nog wel openen, maar niet meer op slot doen. Exemplaar van de sloop erin gehangen, en het sluit en opent weer zoals het hoort. 8)
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Perfect verwoord! Ook erg leuk dat je na afloop eerst even een rondje mag rijden om te kijken of je tevreden bent. Dan pas betalen. Echt geweldig!
Ik had nog wel een vraag.
De dame wilt niet meer boven de 70 graden uitkomen de laatste tijd, dus wilde de thermostaat vervangen. Nu zit ik een beetje te neuzen op onderdelenwebsite's, en daar kom ik 2 typen thermostaten tegen, één die open gaat bij 82 graden, en één die bij 89 graden open gaat. Welke kan ik nou het beste hebben? Er staan namelijk geen orga-nummers of bouwjaren bij.
Ik zou gaan voor de 82gr C, dan heb je een rustigere opwarmingverloop.
Dan gaan we ondanks dat zo te zien voor mijn orga-nummer 89 is voorgeschreven, voor de 82, bedankt!