XM V6.24 van Citrophile

Permalink

Het klinkt al gelijk heel wat, maar valt in werkelijkheid erg mee :).

De ruitenwissermotor met mechaniek vervangen zal de meeste tijd kosten denk ik.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

In een echte fransoos hoort een luchthoorn! dat moet jij toch weten :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Gisterenavond de ruitenwissermotor en mechaniek vervangen, dat was me een partij ruzie :evil:. Er is eigenlijk geen ruimte om dat spul eruit en erin te krijgen. Gelukkig werken de ruitenwissers weer :D , was ook nodig met de regen van gisteren :shock:

De claxons zijn nu ook weer dubbeltonig :D.

Of de ventilator werkt weet ik niet zeker, ik heb de bruine stekker van de temperatursensor eraf getrokken maar beide ventilatoren deden niks met het contact aan. Toen nog wat aan de bedrading bewogen en op de fans getikt, toen ging de hoge stand wat draaien met niet voluit en de lage stand deed niks :(.

Straks bij de sleutelmeeting nog even ernaar kijken wat er aan de hand is.
Permalink

Door mijn eigen LNV perikelen vandaag niet goed kunnen volgen of je met die ventilators verder bent gekomen JP... En?

Bedankt nog voor je traktatie! Viel me wel op dat er een hoop mensen die jou niet kennen je een hand gaven, en vervolgens een chocolade bol uit de doos namen! :mrgreen:

Ik denk dat het eerder in type1/type 2 zit dus misschien is alleen de boom in het front anders.
Motor type2 = 310w en de type1 200w. Coefficent volgens SCC is voor de bladen hetzelfde (Wat dat ook moge wezen maar het lijkt mij op efficientie duiden).
Permalink

La Noir Verni zegt:

Door mijn eigen LNV perikelen vandaag niet goed kunnen volgen of je met die ventilators verder bent gekomen JP... En?

Bedankt nog voor je traktatie! Viel me wel op dat er een hoop mensen die jou niet kennen je een hand gaven, en vervolgens een chocolade bol uit de doos namen! :mrgreen:

Ik hij heul geen chocolade bol gezien of gegeten!? :shock:
Permalink

Het gebak ging gisteren snel er door heen :lol:.

Over de ventilatoren, Willem Roest had het erover dat er 3 typen ventilatormotoren en 2 typen bladen bestaan en niet zomaar uitgewisseld mogen worden. Verder legde hij mij uit dat de lage stand in serie is geschakeld en de hoge stand parallel.
Ik zal de hoge stand ventilator van Matthijs nog monteren en kijken of het dan wel goed werkt.

Ook dankzij Willem Roest is het vervelende lekkend diravi leidingrubbertje eruit, nieuwe erin en de wartel kon ik nu viel dieper aandraaien en het lekt niet meer. De voorraadbol en diravibol checken/vullen ging niet meer, het was allang etenstijd.

@Mike, na het leidingrubbertje centreert mij diravi ook weer niet zoals het hoort. Het terugdraaien vanuit een bepaalde stand doet hij niet, tenzij ik een klein zetje geef. Ook de middenstand lijkt nu vaag te zijn. Ik ga daar wat meer experimenteren met de diravi draaiknop.
Permalink

XM net van parkeerplek gewisseld, diravi lijkt nu meer bij de les met het terugdraaien maar nog net niet helemaal zoals het hoort.

De 2.1TD hoge stand ventilator gemonteerd, maar beide fans werken niet met de "bruine tempsensor los" test. Ik kwam naderhand er achter dat de stekkers niet passen, de stekkers in het raamwerk worden eruit gedrukt. Jammer dat de 2.1 TD fans niet los willen van de as (na het loshalen van de clipjes), anders had ik de stekkerverbinding beter en meteen kunnen zien. De V6 ventilatoren zitten met een klein centraal boutje vast (rechtsomdraaien=los ivm draairichting fan) en de fans trek je zo van de motoras los. Dit maakt montage en demontage al vele malen makkelijker.

ZPJ V6 12v en ZPJ4 V6 24v serie1:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/XMs1ZPJ4…

ZPJ V6 12v en ZPJ4 V6 24v serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/koelvent…

2.1TD automaat serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/koelvent…

Volgens Citroen Service zijn er geen verschillen tussen de ventilatoren van een ZPJ V6 serie1 en 2, dus ik ga de ventilatoren van Marco proberen. De ventilatoren van Matthijs zullen wel goed zijn, maar gaan helaas niet werken met mijn XM.
Permalink

Nog een stukje over de snelweg gereden, hydraulisch voelt mijn XM nu aan zoals het hoort met betere vering/demping werking en krachtigere remmen 8). De diravi lijkt zich langzaam beter te gaan gedragen, maar ben nog niet helemaal tevreden.

De 2.1TD ventilatoren heb ik wegelaten, de goede orignele ventilator zit op de plek van de lage stand. Had gehoopt dat die aangestuurd zou worden maar niet dus, er moet een tweede ventilator aangesloten zitten voor een gesloten elektrisch circuit.
Permalink

In de meeste gevallen wel, soms heeft die net een zetje nodig. Dus ben er nog niet tevreden over. Ik zal de centrifugaalbol van Matthijs proberen en hopen dat het centreerprobleem opgelost is.

Wat ik eerder had geprobeerd, was om het bedieningsstangtje (in de zwarte bol, bediend door de zuiger in het alublokje te vervangen) door zowiezo een dikker stangetje maar van verschillende lengte.
Wat me duidelijk opviel was dat de diravi zwaarder stuurde en sterker centreerde met een ietsje langere stangetje en lichter stuurde en minder sterk centreerde met een iets kortere stangetje.

Het standaard bedieningsstangetje heeft zeer dunne uiteinden :wtf: en tot nu toe kom ik ze lichtjes krom gebogen tegen.
Permalink

In de zwarte bol zitten twee massa's die naar buiten worden geslingerd, tegen de veerkracht in wanneer de snelheid toeneemt. Daardoor wordt bovenin een hefboom bedient, op zijn beurt drukt die het bedieningsstangetje omlaag tegen de hydraulische zuiger in het alublokje.

De hydraulische zuiger in het alublokje krijgt een hydraulische stuurdruk, door de zuiger in te drukken/ te ontlasten wordt de hydraulische druk aangepast met de snelheid. Dus zwaarder sturen bij hogere snelheden en lichter sturen met lage snelheden.

Doorsnede zwarte bol (snelheidsregelaar):
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/centrifu…

Diravi onderdelen:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/regulate…
Permalink

Ik heb nogal moeite die technische tekeningen te "lezen". Wat ik gisteren wel duidelijk vond was de schematische tekening die Willem Roest maakte op de achterkant van een Hema gebaksdoos...hoe zou die doos daar nu zijn gekomen?? :mrgreen:

Ennieweej: Volgens mij zag die tekening er zo uit. Wat er nu bij mij en jou aan de hand is, is dat het centreer wieltje niet naar het midden komt. Dat moet dan haast wel aan de centrifugaal regeling liggen. Misschien klopt mijn tekening ook niet en hebben jullie aanvulling?? :roll:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6N7JQLFZ.jpg
Permalink

Volgens mij is dit op de Diravi van de SM en CX van toepassing en heeft de XM diravi dit onderdeel niet.
Bij een CX stuur voel je die in de middenstand van het kommetje vallen, bij diverse XM's Diravi nooit meegemaakt. Maar het zou kunnen dat het wel van toepassing is, maar heel subtiel uitgevoerd bij een XM.
Permalink

Vanochtend de ventilatoren bij Marco overgezet. Gelukkig doen beiden het :dans:.
De fanbladen zijn wel hetzelfde als de 2.1.TD van Matthijs, volgens mij is dit het enige verschil tussen serie1 en 2. Het valt mij op dat de serie2 fanbladen effectiever zijn als ik mijn watertemperatuurmeter bekijk. De temperatuur loopt minder ver op dan voorheen (iets over de 90gr C) met stilstaan.

Het zou kunnen als ik de contrastekkers van de 2.1TD ventilatoren aanpas, dat ze alsnog op mijn XM kunnen werken. Door het hogere vermogen van de 2.1 TD automaat ventilatormotoren (310W vs 200W) ben ik bang dat mijn bedrading in de fik vliegt, dus ik laat het zo met de originele motoren.

Wel valt mij op dat er nog zoveel lucht in mijn hydrauliek zit toen ik thuis ging parkeren :roll:. Dus een kort gefluit bij het opstijgen en niet eenparig dalen van de achterkant, dus met een schokje. Ik had in Heusden de 2 boutjes ietsje aangedraait die het alublokje met de diravi centrifugaalbol verbindt omdat het lichtjes zweet bij de pakking.

Mijn diravi gaat het wel steeds iets beter doen, maar toch wil die nog niet bij alle stuurstanden uit zichzelf terugdraaien.
Permalink

Net nog even op lucht in mijn hydraulisch systeem gecontroleerd. Gelukkig geen gefluit en schokken meer :thumbup:.

Ook de ventilatoren die inslaan wanneer het moet, geeft een prettig gevoel :D.