INHOUDSOPGAVE TOPIC
Om de boel wat makkelijker terug te vinden leek het me handig om een globale inhoudsopgave te maken van mijn topic en zo aan te geven waar werkzaamheden beschreven worden. Het nummer verwijst naar de pagina in het topic:
1. Remlichtschakelaarmodificatie
3. Citroën onderdeelnummer speciale 4HP20 automaatbakolie
4. Veercomputermodificatie, extra diodes en vervangen VN solid state relais
4. Aankoopverhaal
6. t/m 8. Vervangen kabel bestuurdersraam met sneltoetsbediening
8. t/m 11. Lekker HD leiding boven de achterbrug
12. Type lampjes voor in het dashboard
18. Vervanging reservewielbak
22. Schoonmaken hoogteregelaars
24. Schade bumper rechts voor
31. Vervangen radiateur, demonteren grille en voorbumper
32. + 33. Vervangen carterpanpakking
36. Plaatsen zwevende zekering voor blower en climate control
42. Vervangen startmotor
47. Contactslot
54. Oplossing startprobleem, verwijderen rest-draden oude alarminstallatie
55. t/m 58. Vervangen airco verdamper. Verwijderen en plaatsen dashboard
65. Centrale vergrendeling RF/Kiekert
67. Sleuteldag, schoonmaken hoogteregelaars, nieuwe uitlaat
72. Vervangen multiriem en distributieriem
76. Reparatie van de kachelventilator (blower)
Ik ben FurrieGurrie. Woonachtig in het Brabantse Rucphen samen met m'n vriendin en onze 2 zoontjes. Hobbies zijn squashen, mountainbiken, Citroën en klussen (hoewel dat ook wel noodzakelijk is).
Ik heb naast deze recent aangeschafte Xm ook een Dsuper uit 1969.
Bij deze ook wat foto's. Deze zijn van de verkoper, ik heb zelf nog geen foto's gemaakt. Eerst maar eens goed poetsen en wat mooiere weer en locaties.

Mijn Xm is net over de 200.000 heen. Er zijn wel wat dingen om te gaan doen:
- kleine olie lekkage, komt volgens mij tussen het blok en de karterpan door. Filter is droog en olieplug ook.
- leidingen en onderkant gaan behandelen tegen roest'
- grondig schoonmaken, zeker het interieur. Dat is wat groezelig
- bollen controleren, veergedrag zou soepeler kunnen volgens mij
- automaatolie verversen
Ik zal het verhaal van de aanschaf ook wel eens neerpennen. Dat was net als m'n start hier op het forum ook niet helemaal vlekkeloos ;-)
Dat wordt wel een redelijke lap tekst ben ik bang dus daar moet ik wel even voor gaan zitten....
MaartenH heeft al even met z'n Lexia m'n auto uitgelezen en wat storingen gereset. De auto veert wel beter, maar nog niet optimaal volgens mij.
Maandag heeft de Xm een nieuwe APK gekregen. De verkoper regelde dit nog. Handremkabel is vast gezet, verder geen op of aanmerkingen.
Ik had zelf al wat lampjes vervangen (achterlichten in de klep waren doorgebrand) en m'n remlichtschakelaar was wat weigerachtig:
Het bekende gesmolten stukje plastic. Ik heb van de sloop een andere gehaald. Deze had al een modificatie ondergaan!:
Ik heb nog even een tapeje over het metalen plaatje geplakt en deze deksel op mijn schakelaar geklikt en de boel weer gemonteerd.
Klusje van niets, groot resultaat!
Later weer meer!
Furrie
Re: FurrieGurrie; Xm V6.24 uit 1998
Ook denk ik dat het materiaal dunner is. Bij alle andere die ik zag was de bak aan de randen aan het roesten. De beschermlaag pelt af.
@Mike: Hoe bedoel je? Met het elektriek? :meneus:
Gister lag er toch weer een redelijke vlek onder de dame.
Ik heb even kort gekeken maar kon niet zo snel een definitieve conclusie trekken.
Ik denk dat het LHM is en geen motorolie. Ze was dus na de rit naar huis na het sleutelen heel goed warm, karton er onder en de volgende dag geen druppel.
Nu heb ik een tijdje op de plaats staan gymmen met de dame. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat er een retourleiding lekt of dat bij het moeten leveren van de extra druk om naar de hoogste stand te gaan er een lekkage optreed die er niet is als ze gewoon stil staan.
De lekkage is in het midden helemaal aan de voorkant. De bol die daar zit (voorraadbol?) is ook redelijk nat....iemand een theorie?
Plus, ik heb geen diravi maar dirass op m'n type 2 :mrgreen:
Ik zou eens moeten kijken wat er gebeurd met gymmen, kijken of ik dan kan zien waar het lekt.....maar eerst belangrijker zaken!
Althans dat is hoe ik het begrijp.
En een handtekening!!!!
@xsara coupe: die was droog voor de oliewissel en carterpan reparatie. Het zou natuurlijk kunnen dat er nu dunnere olie in zit dan er in zat en dat de keerrring daardoor lekt. Maar dan had ik eigenlijk na de rit naar huis al een drupje verwacht. Dat was een lange rit, goed warme en dus dunne olie en toen lag er de volgende dag niets. Volgens mij is het echt gekomen na het gymmen.
Ik denk dat het LHM is maar dat is nu slecht te zien omdat de olie in de steen zit :lol:
Ik moet vanmiddag gewoon wat meer onderzoek doen denk ik.
Morgen nog een laagje en dan kan deze er onder.
Ook heb ik nog even gezocht naar het "lek". Maar niets kunnen vinden. Er lekt nu niets. Ik heb de dame behoorlijk laten gymmen en ook was de motorolie goed warm. Geen druppel :?
Ik laat het stuk karton er maar weer onder liggen. Misschien dat er morgen wel wat drupt.....
Ook heb ik de hoekjes van de voorspatschermen achter de wielkastliner schoongemaakt. Links zat haast niets maar rechts toch een behoorlijke hoeveelheid prut en drek. Nadat het schoon was zag het er uit als goede plaat, geen roest of andere ellende gelukkig.
Ook nog even gekeken naar de lekkage. Helaas lijkt het er heel sterk op dat m'n Xm toch weer lekt tussen de carterpan en het carteer door.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ze mogen inderdaad absoluut niet vast... Is maar relatief klein spul..
Mijn Xm heeft ook 2 pogingen gekost bij de garage om hem 100% dicht te krijgen... 2e keer uiteraard wel onder garantie..
Balen! Maar gelukkig niets ernstigs :wink:
Carterpan met vloeibare pakking is gewoon ruk; je krijgt het nooit 100% olie vrij of je moet je auto een nacht laten uitlekken boven een bak. Daarna de remreiniger eroverheen, GOED de (vloeibare) pakking aanbrengen en daarna een dag laten uitharden voor een goed resultaat. Je moet ook pakking gebruiken die tegen olie kan en die blauwe kan dat iig niet, die wordt gewoon weer zacht van olie.