Ik zal mij eerst even kort voorstellen.
Ik ben Timo, 20 jaar uit Leusden. Op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald, en een BX 16 TGI gekocht. Na 1,5 jaar daar in gereden te hebben, die verkocht en een Xantia 1.8 8v gekocht. Erg fijn rijdende auto, maar toch wat sufjes. Het begon eigenlijk weer een beetje te jeuken, en ben weer eens gaan neuzen op het net. Een XM vond ik altijd al een hele mooie auto, dat leek me wel wat. Dus begon eens te kijken wat er allemaal aan XM’s te koop stond.
Zo heb ik een hele mooie 2.0 8V Ambiance uit het jaar 1990 gevonden, met 263.000 kilometers. Ook van een lid van de XM Club geweest (althans, lid van dit forum), waarmee ik al wat mail contact heb gehad over het onderhoud wat die destijds bij hem had gehad etc. Nu heb ik gelezen dat de eerste types XM’s eigenlijk te vroeg in productie zijn genomen, en nog wat kinderziektes hebben, vooral op elektronisch gebied. Toch wil ik voor het eerste type gaan, die vind ik qua looks toch net wat mooier, net als het interieur met het hoekige dashboard en 1 spakig stuurwiel. :oops:
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is: Heeft deze nou nog het zelfde veersysteem als de BX en m’n huidige Xantia, met 5 veerbollen, of ook al Hydractief met ik meen 7 veerbollen? En hoe zijn de ervaringen met de 2.0 8v motoren verder? Wat verbruiken ze gemiddeld? 1:10? Ik heb in de Xantia al wel een keer gereden met de 2.0 8v en de 2.0 16V (zijn dit dezelfde motoren als die van de XM?) en ik vond de 2.0 8v vele malen fijner rijden dan de 16V.
Morgen middag ga ik een kijkje nemen bij deze auto, en neem ik de aankoop tips uiteraard mee. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten die daar niet in vermeld staan? Ik verneem het graag. Ik zal mijn bevinden in elk geval in dit onderwerp melden! :wink:
Bedankt alvast!
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Omdat JP dat zei?
En een handtekening!!!!
of het geen kwaad kan? in welk opzicht? Je olie wordt nu ook minder snel warm.
Ik vind dat die oude PSA motoren toch wel vrij heet worden, een tandje minder met ietsje meer marge kan echt geen kwaad. Liever ietsje koeler dan warmer is mijn redenering. Het koelwater en olie komen zo ook wel op temperatuur.
Maar het is voor ieder vrij om te kiezen :wink:.
Waarschijnlijk iemand wat laten vallen?! Echt jammer weer. :roll:
En over oude koelslangen gesproken.. :lol: Ik kwam vanmiddag thuis met de XM, en parkeer de dame voor de deur. Ik stap uit, en loop naar de deur. Opeens een hoop gesis en stoom onder de motorkap vandaan. Ik schrok me kapot. Meteen de kap open. Zag alleen een fonteintje koelwater langs de motor komen, meer nog niet. auto omhoog, en wielkappen eraf. Koelslang gescheurd. Dikke slang die vanachter de motor langs de wielkast naar de onderkant van de radiateur aan de voorkant loopt. Vanmiddag maar meteen langs de dealer gereden, en ze hadden de slang zowaar op voorraad liggen! 70 euro armer, maar een slang rijker. Nu nog even wachten tot m'n thermostaat en thermoschakelaar binnen komen, en dan meteen alles er maar in zetten.
Ook een paar dagen geleden nog 2 extra massadraadjes getrokken van de achterlichten, die brandde nogal flauwtjes. Veel beter zo. 8)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mod edit: Gaat jij es naar het Café Big G.
Van het weekend heb ik in elk geval de slang vervangen. Dat was goed te doen! Nu alleen nog aan het wachten op m'n thermostaat, hopen dat die vandaag binnen komt. Dan kan ik het systeem weer vullen, en weer rijden! 8)
Maar, we rijden weer :vlagwave:
Vanmiddag de nieuwe thermostaat en thermoschakelaar binnen gekregen, en die er vanavond in gezet. De XM weer gevuld met koelvloeistof, ontlucht, laten lopen totdat de fan aansloeg, en dat deed die netjes op 90 graden. Tijdens het rijden staat de temperatuurmeter nu op ~85 graden, veeel beter dan 70. 8)
Ook deze maar meteen vervangen:
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Open gaat die altijd, maar op slot weigert die vaak. Als ik hem dan een tweede keer open doe, en weer op slot, pakt die hem wel.
Als ik hem op slot doe, hoor ik de CV motor wel zoemen in de achterklep, maar gaat de klep dus niet op slot. Na de tweede of soms derde keer hoor ik hem ook zoemen, maar met een klik erachteraan, en zit die wel op slot. Waar kan dit aan liggen?