XM V6.24 van Citrophile

Permalink

Vandaag de xm gewassen en het stuurhuis en subframe afgespoten. Mijn hydraulische plunjer van de centrifugaalregelaar laat een lichte aanzwelling zien van rinçage tussen het alu blokje en de zwarte bol maar lekt niet over het alu blokje heen. Bij de vorige stroomde de LHM/rinçage hard over het alu blokje. Misschien laat LHM deze aanzwelling niet zien, omdat LHM iets dikker is dan rinçage.

Mijn diravi werkt voor 90% goed, ik ga nog een extra stelplaatje ertussen zetten om de besturing iets lichter te krijgen met parkeren als op de snelweg.
Voorlopig laat ik het zo, maar als ik nog betere centrifugaalregelaar kan kopen zal ik dat niet laten.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Dus meer plaatjes is lichter sturen bij lagere snelheid?

Volgens mij heb ik nog zo'n bol liggen van mijn eerste type 1.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

over de hele snelheid bandbreedte wordt het sturen lichter met meer of dikkere plaatjes ertussen, het blijft wel een snelheidsafhankelijke bekrachtiging.

Is jouw bol te koop? Ik heb wel interesse.
Permalink

Vandaag via Arjan Bosman 2 redelijke veerschotels van een V6 serie1 en een splinternieuwe diravi centrifugaalregelaar kunnen regelen 8).

Morgen zal ik de centrifugaalregelaar monteren, dan weet ik zeker dat mijn XM in ieder geval niet op die lekkage afgekeurd kan worden. Daarbij zal mijn diravi weer 100% zijn :dans:.
Permalink

Vandaag bij Mike mijn nieuwe diravi centrifugaalregelaar vervangen. Geen lekkages :D, mijn diravi heeft nog niet dat typische hydraulisch gevoel a la CX diravi :( . Die van Mike heeft dat gevoel wel :wink: .

De eerste proefrit viel toch wat tegen, het stuurde een beetje aan de zware kant maar kwam erg sterk terug. Bij terugkomst een 2e dik plaatje ertussen gezet en het stuurt nu al een stuk beter. Verder valt me op dat mijn rijhoogte, met name aan de voorkant aan de lage kant is nu de lekage is opgelost. Vrijdagavond zal ik de rijhoogte omhoog corrigeren en heb goede hoop dat de spoorstangen meer horizontaal komen te staan en daarmee mijn diravi lichter laat bedienen.

Mike en ik hebben van onderaf ook nog naar leidingen gekeken die mogelijk niet lekker zitten, maar niks bijzonders kunnen vinden. Met remmenreiniger en de hogedruk spuit heeft Mike voor mij het subframe en diravi stuurhuis schoongespoten, bedankt Mike :D.

Al met al een nuttige en een leuke dag geweest aan de Collse Hoek :thumbup:.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

En wegens bodemvervuiling een onverkoopbaar perceel erbij in NL.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

:schater: Joh, we hebben pas sinds 5 jaar riolering...dat beetje olie kan er ook wel bij :mrgreen:

Maar idd, er is een verschil tussnen LNV en Citrophile mbt de diravi. De rijhoogte hebben we bij mij niet gecontroleerd, op het oog zit dat wel goed. Maar het doet me wel aan G de Jong denken. Toen ik van de brug kwam stond de neus ineens extreem ver omhoog, plus dus dat de diravi niet meer terug kwam en niet meer centreerde. Zou er een leidng onder spanning kunnen hebben gestaan?? JP hoe was jouw rij hoogte meteen er na??
Permalink

Mijn neus stond ook altijd vreemd hoog, ook na/tijdens het afstellen (was irritant afstellen :evil:) . Het heeft dus met die lekkage te maken gehad, die tot voor kort steeds erger werd.

Nu staat de rijhoogte voor weer te laag na het monteren van de nieuwe centrifugaalregelaar.
Permalink

Vandaag de XM door de APK :dans:.

Bij het aanzetten van het dimlicht tijdens de keuring ging de rechter xenon niet aan :wtf:. Dus ik heb het uit en aangezet en toen ging die gelukkig aan, de pogingen daarna bleef die het goed doen :D.
Nog een los retourslangetje bij de stabilsatorstang voor ontdekt en erin gedrukt, die zal wel losgeschoten zijn met de hogedrukspuit.

Tijdens de rit naar huis lijkt het wel of de rijhoogte ietsje is gezakt en hoor weer af en toe wat piepgeluiden met het verstellen van de rijhoogte.
Vanavond de katvervangers er weer onderzetten en de rijhoogte aanpassen.
Permalink

Bedankt, dat is zeker fijn om te weten met zulke oude auto's :wink:.

Gelukkig geen roest bij mijn XM, maar voor hetzelfde geld....

Ik dacht dat mijn handremkabels met een schaafplek op de buitenmantel een afkeurpunt zou zijn, maar de stalen binnenmantel is heel dus geen afkeur :D.
Ben blij dat ik op tijd een zeer goede diravi centrifugaalregelaar heb kunnen scoren, anders was mijn XM op LHM lekkage afgekeurd.

Citrophile zegt:

Mijn neus stond ook altijd vreemd hoog, ook na/tijdens het afstellen (was irritant afstellen :evil:)

Daar hebben ze tegenwoordig heel betaalbare medische oplossingen voor!

:mrgreen: (sorry, vrijdagmiddag mood ;))
Permalink

Bedankt :wink:. Vanavond de katvervangers eronder gezet :dans:, het verschil in plezier is significant.

Wel merkte ik dat mijn nieuwe diravi centrifugaalregelaar ook wat rinçage laat zien :(. Misschien is rinçage toch te dun voor dat soort onderdelen, de twee lange bouten heb ik iets gelost zodat er minder druk op de plunjer komt te staan. Ook een 3e dik plaatje ertussen gezet, met parkeren stuurt het nu zoals het hoort maar het terugdraaien wordt weer minder goed :roll:.

Mijn hydrauliek functioneert in het algemeen beter na het iets losser draaien van de 2 lange bouten van het aluminium deel van de diravi centrifugaalregelaar, het lekt niet meer.
Permalink

La Noir Verni zegt:

Mooi JP, ook weer achter de rug...what's next??

Zie dat ik 1 minuut na jouw berichtje er in kwam, en dat had ik nog niet gelezen. Je hebt de 2 lange bouten LOSSER gedraaid?? Waarom lekt het dan minder??
Permalink

Door het iets losser draaien wordt de plunjer minder diep ingedrukt door het stangetje. Maar het is net een halve tot 3/4 slag losser of zo.

Heb al wat verschillende info gevonden over de diravi constructie en werking, binnenkort zal ik daar een topic over maken.
Permalink

Vandaag nog wat uitgeprobeerd met mijn diravi, omdat die te licht werkt en slecht terugdraait.
Ook week die af naar rechts op een rechte weg, met de draaiknop de rechtuitstand afgesteld. Een rustige lange rechte weg opgezocht en dan telkens op de afwijking letten. In mijn geval moest de draaiknop worden ingedraait om de afwijking naar rechts op te heffen. Bij het bereiken van de gewenste rechtuitstand begon mijn besturing te licht te werken en het terugdraaien was er bijna niet :roll:.
Wederom de 3 verschillende stelplaatjes gebruikt, uiteindelijk gekozen om er geen stelplaatje tussen te doen. Met parkeren stuurt die nu wel comfortabel licht zonder stelplaatje en vanaf 30km/h begin ik het geleidelijk verzwaren van de besturing te merken. Het terugdraaien werkt nu zoals het hoort, ook bij stilstand komt die nu terug en na het nemen van bocht komt die meteen sterk terug zoals van Diravi verwacht wordt. Daarbij is er bij mijn diravi nu wel een ruststand in het midden.

Op de snelweg voelt de XM koersvast en direct aan, de diravi is merkbaar iets verzwaard maar er kan normaal gestuurd worden zonder extra inspanning te hoeven geven en ook niet te licht dat bij het verwisselen van rijbaan de stuuruitslag te groot is.

Dus eindelijk heb je je diravi naar je zin/zoals het hoort?
Als ik je verhaal zo lees, is het wel een heel apart fenomeen. En dat je op enig moment wel de rechtuitstand goed hebt maar vrijwel geen terugdraaien en licht sturen. Dat is toch waar Mike nu ook last van heeft?

Diravi, het is een intrigerend stukje techniek en ik hou van techniek. Maar als ik de verhalen zo lees ben ik toch blij dat ik het niet hebt. :wink:
Permalink

Toch zit ik me af te vragen, en met mij meer, of inderdaad de verbinding van de stuurkolom naar de diravi zelf op het stuurhuis geen tik heeft gehad met het lossen van het subframe. Die verbinding is nl ook niet los geweest en heeft dus onder spanning gestaan.
De diravi centrifugaal bol is bij mijwel los geweest en was dus vrij om te bewegen. Ben jou heeft die ook een tik gehad omdat ze nog vast zat aan het schutboard. Vandaar de lekkage bij je blokje onder de cetrifugaalbol
Ik denk dat daar, dus bij de verbinding stuurkolom - stuurhuis iets niet goed zit. De rest is allemaal afstellerij.