Ik zal mij eerst even kort voorstellen.
Ik ben Timo, 20 jaar uit Leusden. Op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald, en een BX 16 TGI gekocht. Na 1,5 jaar daar in gereden te hebben, die verkocht en een Xantia 1.8 8v gekocht. Erg fijn rijdende auto, maar toch wat sufjes. Het begon eigenlijk weer een beetje te jeuken, en ben weer eens gaan neuzen op het net. Een XM vond ik altijd al een hele mooie auto, dat leek me wel wat. Dus begon eens te kijken wat er allemaal aan XM’s te koop stond.
Zo heb ik een hele mooie 2.0 8V Ambiance uit het jaar 1990 gevonden, met 263.000 kilometers. Ook van een lid van de XM Club geweest (althans, lid van dit forum), waarmee ik al wat mail contact heb gehad over het onderhoud wat die destijds bij hem had gehad etc. Nu heb ik gelezen dat de eerste types XM’s eigenlijk te vroeg in productie zijn genomen, en nog wat kinderziektes hebben, vooral op elektronisch gebied. Toch wil ik voor het eerste type gaan, die vind ik qua looks toch net wat mooier, net als het interieur met het hoekige dashboard en 1 spakig stuurwiel. :oops:
Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is: Heeft deze nou nog het zelfde veersysteem als de BX en m’n huidige Xantia, met 5 veerbollen, of ook al Hydractief met ik meen 7 veerbollen? En hoe zijn de ervaringen met de 2.0 8v motoren verder? Wat verbruiken ze gemiddeld? 1:10? Ik heb in de Xantia al wel een keer gereden met de 2.0 8v en de 2.0 16V (zijn dit dezelfde motoren als die van de XM?) en ik vond de 2.0 8v vele malen fijner rijden dan de 16V.
Morgen middag ga ik een kijkje nemen bij deze auto, en neem ik de aankoop tips uiteraard mee. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten die daar niet in vermeld staan? Ik verneem het graag. Ik zal mijn bevinden in elk geval in dit onderwerp melden! :wink:
Bedankt alvast!
Re: Timo's Bleu Olympe XM 2.0i Ambiance 1990
Ik kon in elk geval niks geks vinden verder. Heb alles maar in het vet gezet zodat het nog soepeler beweegd, en eens een Xantia-CV motor geplaatst. Die maakt een bak herrie. :lol: Maar wie weet. Maar na héél vaak de auto op slot en van het slot te halen, en de klep weer een keer te openen en te sluiten, en weer een paar keer alles op slot te doen en te openen, bleef die het nu gewoon goed doen. Ik kijk het aan hoe het zich gaat gedragen. Bedankt voor de reacties in elk geval! 8)
Herstel, heb ik wel: Bij de gele pijl in het rondje.
Zoals ik al omscheef, wordt het op slot doen/van het slot halen van de achterklep volgens mij 'geregeld' bij de hendel waarmee je de klep open of dicht doet? Met de auto op slot, kan je aan de hendel trekken wat je wilt, maar open gaat de klep niet. Doe je de auto weer van het slot en je trekt aan de hendel, gaat de klep open. Blijft een beetje lastig, alles helder omschrijven. :oops:
HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography
Ik ga eens met die pal spelen om te kijken of het verbeterd, bedankt voor de tip!
EDIT: Jochem was me al voor, notabene met (bijna) dezelfde foto. :shock:
Dju, wat is het toch een gaaf kleurtje...moet je die blauwe lucht daarboven eens zien.. daardoor lijken zelfs de ruiten lichtblauw getint door de reflectie :thumbup:
Mag wel even hier, hè Timo, t'is een beetje of topic..
Dat er vanavond ingezet. Hendel van het dashboardkastje was even pielen om die eruit te krijgen, maar uiteindelijk wel voor elkaar gekregen. Een hele verbetering, het oude dashboardkastje had een gebroken handeltje, gescheurde binnenbekleding en missende gasveer. Ook een andere armsteun omdat die van mij kaal gesleten was, en ook een kaal gesleten schakelaar vervangen voor een nette. Ziet er allemaal weer een stuk netter uit zo. 8)
Ook nog even met de beugel van de achterklep bezig geweest. Iets hoger geplaatst, en de klep sluit nu inderdaad wat beter! Al heeft die sinds het smeren en het wisselen van CV motor een weekje geleden niet meer geweigerd. Helaas zit de klep nog steeds scheef. Valt er nog meer te stellen? :roll:
Wat valt daar precies te stellen dan, of wat kan er verkeerd aan zijn? Schuift toch gewoon in elkaar? Dat werkt in elk geval. :lol: Ik had hem gisteren eens van de klep afgehaald om te kijken hoe die dan sloot, maar sloot nog steeds scheef. Punt is ook dat de naad links kleiner is dan rechts. Dit lijkt me dan wel te stellen bij de scharnieren?
Dus besteld, en een paar dagen geleden binnen gekregen.
Dus eerst de oude strips verwijderen, en alles schoonmaken:
En toen de nieuwe strips plaatsen. De kleine stipjes in het voor- & achterscherm was een makkie, maar de deuren waren echt een rotwerk. De oude strips was een kliksysteem, en dat ging heel makkelijk los en vast. Maar deze klem je in beide hoeken van de zwarte strip, en dan moet die verder vastgekit worden. Maar het past er eigenlijk net niet lekker in, maar als je weer teveel kracht zet om hem er in te schuiven, begint die weer te buigen. De randen waren ook nog eens vlijmscherp, waardoor op een gegeven moment m'n handen ook nog eens helemaal open lagen. :roll: Maar goed, uiteindelijk zitten ze er op, en dat ziet er toch wel heel erg mooi uit! 8)
Tape gaat er uiteraard nog af. :lol:
Ook nog even de V-snaar van de HD-pomp vervangen, want die was, zoals al aangegeven, wel heel erg slecht.
Oud & nieuw, dat is wel duidelijk:
En ook nog de radio via contact geschakeld aangesloten, ik was dat met de hand aan & uit zetten zó zat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het viel me die dag al wel op bij het verplaatsen van de XM dat de XM wat hoog stationair liep na de v-riem wissel en het plaatsen van de RVS strips, maar verder niks mee gedaan. Vandaag een stuk wezen toeren met de XM, maar die liep nu steeds 2500 - 3000 rpm statonair, niet fijn!! :shock: Het reed super onrustig, en tijdens contanste snelheid gaf die steeds kleine hikjes. Alsof je de auto laat uitrollen in de versnelling, maar op het laatst de koppeling vergeet in te trappen. Bij de benzine pomp maar gestopt omdat het niet minder werd, wat slangetjes aangedrukt in de buurt van de v-snaar waarvan er 1 wel heel losjes zat, en de XM liep weer netjes 900 rpm. :lol:
Nog wel een vraag over de veerpoten. Zijn die op de een of andere manier te smeren? De mijne piepen namelijk tijdens het in- en uitveren. Zag ook al wel dat ze redelijk wat retourstroom hebben, dus eigenlijk zijn ze al niet echt je-van-het meer. Of kan ik er maar beter 2 andere onder plaatsen?