XM V6.24 van Citrophile

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Ach er wordt er altijd wel een beter van.........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Niet zo sceptisch Mark. Ik gooi er zo af en toe een flesje Wynn's in. Vroeger onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. Toen ik vorig jaar m'n injectoren ging reinigen waren ze eigenlijk al wel schoon. Duszzz.......
Die toevoegsels zijn natuurlijk geen Tell Sell wondermiddeltjes maar ze hebben wel een gunstig effect op het schoon houden van de motor. Tezamen met een juiste rijstijl en tanken bij drukke pompstations.
Permalink

Het wantrouwen in al die "wondermiddelen" snap ik wel. Het is dat ik er direct mee gewerkt hebt om de effectieve werking ervan te testen, anders had ik het nooit gekocht. Van de merken en typen die ik aangegeven heb weet ik zeker dat ze goed werken. Je gebruikt ze indien je met een vervuild brandstofsysteem en injectoren te maken hebt, dus vreemd motorgedrag met weinig koppel en vermogen, slecht aanslaan, pingelen, inhouden etc. Je kunt het ook preventief gebruiken zoals Wim dat doet en zo voorkom je vervuiling in je systeem en blijft het lekker werken.

Ik kom op dit onderwerp omdat mijn motor inhoudt en pingelt bij 3000tr/min, mijn benzinefilter tot 2x toe goed dichtgeslipt is. Een vervuild systeem met vervuilde injectoren is het laatste wat ik kan bedenken en op te lossen met fuel system -en injector cleaners en het werkt gelukkig ook nog bij mij. Het inhouden en pingelen wordt merkbaar steeds minder en de motor gaat "onderin" beter presteren. Mijn brandstofsysteem is nog te vuil, want bij een tankinhoud ongeveer 10liter gaat de motor weer wat moeilijk doen met inhouden. Weer zo'n injectorcleaner en daarna 30 tot 40liter benzine erin en na een tijdje begint die weer normaal te doen. Dus ik zal nog even doorgaan totdat het goed blijft en zal dan af en toe zo'n flesje preventief gebruiken.

Ben niet van plan om iedereen over te halen om deze middelen te gaan gebruiken, maar bij vreemde motorklachten kun je met mijn ervaring je voordeel mee doen :wink:.
Permalink

`Maar JP, 2x een dicht geslipt benzinefilter duidt toch op een echt vuile tank?? Dat filter zit toch nét na de benzine tank?
Misschien eens die tank er onderuit halen en los helemaal reinigen??
Permalink

Mijn idee XMike....
Heb toch de idee dat als je deze toevoegingen blijft gebruiken je het vuil gaat transporteren?
Vuil is er niet voor bedoeld om in je motor te verbranden imho want daar ga je het naar toe transporteren...
Heb je een redelijk zuiver systeem kan ik me inderdaad het preventieve ervan indenken, wellicht zelfs vooral bij een niet dagelijkse auto (winterstalling!)
Maar bij ernstige vervuiling zeker zoals je aangeeft als de tank bijna leeg is krijg ik het vermoeden van veel vuil en of wellicht (condens)water in de tank??

Ik geloof best dat die middeltjes 'iets' doen, maar misschien moet je de bron van het probleem eens aanpakken ipv je tank vol blijven gooien met vloeibaar goud, want toen ze uit de fabriek kwamen was dat ook niet nodig ;)

Zoals Mike zegt, misschien eens je tank schoonmaken? Demonteren en gewoon afwas sop erin gieten.
Daarbij, als hij stottert onder de 10 liter, en je zou hem bijvullen zonder adtief, is het probleem dan ook weg?

Als je motor echt pingelt en inhoudt dan zou ik niet PERSE met mn neus op het reinigings/revisie proces willen staan maar per direct het spul opsturen en laten fixen voordat je straks een gat in je zuiger hebt of je drijfstang lagers naar de klote. Probeer dat maar eens met je flesje Forté te fixen ;)
Permalink

Ik heb ook een vuile tank door het lange stallen van de vorige eigenaar. Het grove vuil moet door het benzinefilter worden opgevangen en daarom zaten die ook vol. Om de tank schoon te maken kun je die met de hand reinigen maar je komt echt niet overal bij door het gat van pomp en vlotter. De cleaners lossen het vuil op om getransporteerd te worden naar de verbrandingskamer :twisted: . Bij een zwaar vervuild brandstof systeem moet je in het begin meerdere malen zulke cleaners gebruiken totdat het weer schoon is.

Doe mij maar flesjes in de tank kieperen i.p.v. benzinedampen opsnuiven om later van de dokter te horen te krijgen dat het kwaadaardig is :problem:.
Permalink

Matthijs zegt:

Ik geloof best dat die middeltjes 'iets' doen, maar misschien moet je de bron van het probleem eens aanpakken ipv je tank vol blijven gooien met vloeibaar goud, want toen ze uit de fabriek kwamen was dat ook niet nodig ;)

Zoals Mike zegt, misschien eens je tank schoonmaken? Demonteren en gewoon afwas sop erin gieten.
Daarbij, als hij stottert onder de 10 liter, en je zou hem bijvullen zonder adtief, is het probleem dan ook weg?

Als je motor echt pingelt en inhoudt dan zou ik niet PERSE met mn neus op het reinigings/revisie proces willen staan maar per direct het spul opsturen en laten fixen voordat je straks een gat in je zuiger hebt of je drijfstang lagers naar de klote. Probeer dat maar eens met je flesje Forté te fixen ;)

Helemaal eens met jullie tip om de tank schoon te maken en injectoren ultrasoon te reinigen. Ik heb de tijd en de ruimte niet om dit allemaal te doen (met name de tank), dus voor mij helaas geen optie.
Permalink

Nu ik deze flesjes gebruik krijg ik het idee dat al het vastgekoekte vuil in de tank en leidingen ook loskomt. Zodra mijn systeem weer schoon is ga ik mijn benzinefilter weer vervangen, dat is nog te doen.

Zou kunnen. Ik heb geen idee wat het effect van een locatie swap zou zijn, maar ik geloof dat iedereen het een K plek van de eerste orde vind. Die ene keer dat je er moet zijn zou voor mij geen reden zijn om het elders erin te schroeven.

Als jij echter nu regelmatig je filter moet nakijken/vervangen, tsja, dan kan een plekje onder de kap wel handig zijn.

Voordeel van de huidige plek is dat vuil niet ver je leidingen inkomt, hoewel alles relatief is..

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

Een luikje in de bodem is ook superhandig voor het benzinefilter. 8)
Permalink

:lol:, ik kom er wel enigzins bij het benzinefilter als ik de uitlaat ophangrubbers los heb en middendemper met einddemper schuin naar beneden hangen :wink:.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

't stuurhuis zit ook op een klote plek.......

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Voor het diravi stuurhuis heeft Citroën al een luikje gemaakt in de bekleding onder/achter de pedalen :wink:.

Gisteren een ritje naar Almere en terug gemaakt, ging gelukkig goed. De flesjes additieven doen hun werk :D.

Op de terugweg zag ik af en toe een heel erg flauw oplichtend acculampje :roll:, was bijna niet te zien maar omdat het aardedonker is op de A6 in de nacht viel het op. Binnenkort maar eens de laadspanning meten. Dan laat ik mijn reserve dynamo reviseren en verwissel ik de dynamo's.
Permalink

Dat luikje is het zwarte kapje aan de vloer waar het stuurkolom doorheen gaat. Enkele diravi leidingen kun je alleen via dat luikje/gat bereiken, de rest moet van onderaf :lolno:.

Bij de diravi stuurhuis wissel beschrijving van het Engelse Club XM Forum wordt daarover niet specifiek gesproken, maar foto 2 van pagina 4 laat de 2 linker moertjes/boutjes zien.
http://club-xm.com/forum/lofiversion/index.php?t=4706
Permalink

Mooi, veel simsalebim voor mij maar ik meende dat het blok eruit zou moeten maar dat hoeft niet zie ik. Lampje heeft nog een diravistuurhuis liggen...ik denk dat ik die maar alvast in de kofferbak gooi..kan Renard ermee aan de kloot..
eh sorry JP, back on topic!

Citrophile zegt:

Deze merken benzinesysteem -en injectorcleaners kan ik ook aanraden :thumbup:

Verkrijgbaar bij de Texaco pompstation: Chevron Techron en Pro-Gard, een merk van Texaco

Welke Texaco JP ? ik stapte laatst eentje binnen en die had alleen een flesje Wynns staan...........
Permalink

Ik zat ook te zoeken bij Texaco pompstations die op de route lagen en zag ook alleen Wynn's. Jaren geleden zag ik ze bij Belgische Texaco's of dat nu nog zo is weet ik niet, want totdat ik problemen met inhouden heb kocht die flesjes niet.

Het inhouden van mijn motor is nu voorbij en tank voorlopig BP Ultimate, daar zit ook al een hoop injectiereiniging en friction modifiers in en is als enige speciale benzine RON98. Bij Total Excellium en Nederlandse Shell V-Power is het RON97, Esso Supreme is weer RON95, terwijl ze allemaal even duur zijn :lolno:.
Permalink

Nog een kleine update.

De motor gaat nu merkbaar lekkerder lopen, trekt vloeiender op en de koelwatertemperatuur blijft meer constant. Ook de HD-pomp wordt nu sneller aangedreven, het pompgeluid is nu ietsje luider en korter bij het inslaan :arrow: ook merkbaar met de Hydractive en Diravi werking.
De injectoren van voornamelijk de achterste cilinderbank zijn erg vervuild. De laatste maanden ging steeds vaker het mm lampje even aan met het inhouden van de motor. Tijdens het uitlezen steeds storing lambdasensor maat B (achterste), 1 keer heb ik een storing van lambdasensor maat A (voorste) uitgelezen.

Nu gebruik ik alleen BP Ultimate om de boel te reinigen en hou dit voorlopig aan 8).

:edit:
Ik heb zojuist contact gehad met mijn voormalige stage/afstudeerbedrijf en kan daar binnenkort mijn injectoren ultrasoon laten/zelf reinigen :D. Ik zal er foto's van maken :wink:.