wimb en z'n La Soixante.

Permalink

Paar uurtjes knallen en je bent er inderdaad. Ik ben destijds samen met een DS-vriendje in mijn Xantia in 1 ruk naar Zuid-Frankrijk gereden (met de auto-ambulance erachter) om mijn laatste DS op te halen. Je stapt nog hartstikke fris uit ook, daar. Moet je nagaan hoe lekker zo'n ritje zou zijn met een XM zonder aanhanger.

Hmm, heb ik niet toevallig iets uit Frankrijk nodig? :wink:

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

wimb zegt:

Laten we eerlijk zijn. Rotterdam - Lille is net zoiets als Rotterdam - Groningen.

Het verschil is alleen dat je niet graag effe naar Groningen gaat :wink:

We zijn verder wel aardig opgeschoten Wes en JP hebben ijverig meegeholpen, effe een kort verslag:

- Stuurhuis is voorzien van nieuwe hoezen + harly dinges en zit weer gemonteerd.
- De bak schoongemaakt, voorzien van nieuwe nylon busjes, geleidebus "gepolijst", druklager en keerringen gemonteerd.
- Waterpomp gemonteerd.
- Kleppen zijn gesteld, 2 (oude) stelplaatjes uit mijn Xantia waren bruikbaar en 2 zijn omgewissel met andere kleppen.
- Kop en onderblok schoongemaakt en de kop gemonteerd.
- Nokkenas gemonteerd, in één keer goed zonder te breken :wink:
- Motorruimte en subframe voorzien van antiroest en bitumen rommel.
- Nieuwe D-riemkappen zitten passen en meten.

De onderste kap moet aangepast worden, het gat waar de krukas doorheen steekt is te klein.
Kappen voor een XM TCT zijn NFP, maar voor een Xantia nog wel te krijgen, na aanpassing moet het passen.
Het is een beetje omslachtig, maar Wim had ook meteen een Xantia kunnen kopen, ipv een Xantia om de motor heen te bouwen, er zitten nu al Xantia klepstelplaatjes en kappen op :mrgreen:

En dan te bedenken dat ik mijn hydraulisch avontuur begonnen ben met een 1b mini-XM SX. Gelukkig ook vert vega, anders was de overstap te groot geweest. :lol:

Een heel kort updeetje voor vandaag: de motor zit nu zo ver in elkaar dat 'ie terug in La Soixante gehesen kan worden.
Dus:
- Xant distrikappen aangepast en geplaatst.
- Distributieriem geplaatst en het geheel natuurlijk op tijd gezet.
- Bak gemonteerd.
- Uitlaatgedeelte inclusief turbo gemonteerd. Ook als de motor naast de auto staat is die turbo een rukconstructie! :twisted:
Omdat de beunclub een uurtje later open ging dan normaal, hebben we ook een uurtje minder kunnen beunen.

Ter info: de fototeller staat nu op 106. We zijn dus lekker bezig. 8)

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Vooral de D-riem monteren was mooi met de DT.Hertz, zo snel en nauwkeurig.
Dat ding kost echt een rib uit je lijf, maar is echt elke cent waard :P

ik ben inderdaad ook benieuwd! Ik ben van plan om m'n Xm nog wel even te rijden. Kan dat ding ook bij de distririem van een es9j4 gebruikt worden? Teller staat nu op 216K, dus heb nog ff :wink:

Vandaag ging het niet zo lekker als de afgelopen dagen. Grote struikelblok is de airco. Ik heb een after-market ding dat hier en daar nogal gebeund zat/zit. :?
Vanochtend is er een andere compressor op de motor geschroefd met originele steker (de oude compressor wordt anders geschakeld). Toen we de slangen wilde aansluiten bleek dat de leidingen een schroefwartel hebben terwijl Citroën een constructie gebruikt waarbij de leidingen in het huis wordt gedrukt en wordt aangedrukt met een apart plaatje. :? Dat zou op zich niet zo erg zijn want dan plaats ik de andere compressor weer terug. Maar de condensor moet ook vervangen worden en daarvoor geldt hetzelfde verhaal. Met andere woorden, de huidige slangen passen niet op de compressor EN de condensor. :evil:
Morgen maar kijken hoe het bij de verdamper zit. Als dat wel origineel Citroën is ga ik op zoek naar een andere slangenset.
En verder zijn we bekaf. Het is maar goed dat het einde van de klus in zicht is. :gaap:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Xsara Coupe zegt:

ES9 heeft een automatische spanner, dus die DT.Hertz is niet nodig. Sterker nog, die motor staat helemaal niet in de boekjes van die DT.Hertz :wink:

De opvolger staat er wel in, zoals die in de C6, met een variable/verstelbare??? dinges. (ES9A?)

Voor de mooi alvast een kort verslagje van de MLO van madame. Wat is er in de beautyfarm door de deskundige chirurgen (aka Citrophile, Expelliarmus, ZX1,4 en ikke 8) ) gedaan?

De hele aanleiding voor mij om met de operatie te beginnen was niets anders dan een lek in het uitlaatgedeelte. Het was voor mij duidelijk dat de lekkage niet bij de turbo zat maar daarvoor. Gescheurd spruitstuk, vergane pakking of losgetrilde bouten? In theorie kun je dat nalopen zonder de motor uit te bouwen. Maar dat is een klus waar je echt niet vrolijk van wordt. Het bleek uiteindelijk dat er 2 bouten waren losgetrild tussen spruitstuk en turbo waardoor er een gat van zo'n 1 cm zat. :shock: Zo'n gat daar is niet alleen vermogensverlies maar het kan ook niet op de goedkeur van Appie Ka rekenen.
Ook had ik het idee dat het blok langzaamaan steeds natter leek te worden. Geen druppels dus niet ernstig. Het hoort er bij maar toch.
En naar mijn mening had de koppeling z'n beste tijd wel gehad.

Enfin, 1 + 1 + 1 = Grote beun. Dus vrijdag 12 augustus vol goede moed begonnen het blok uit te bouwen en gisterenmiddag rond zessen reed madame. Stil, schoon met een nieuwe koppeling, distributieset, nieuwe klepseals en een perfect gereconditioneerde koppakking. En omdat de motor er toch uit lag is de stuurinrichting ook onder handen genomen. :dans:

Op dit moment is de airco er uit gesloopt. De 'after market' zat er op zo'n manier ingebeund, en de condensor was zo rot, dat we dat niet konden terugbouwen. Dus heb ik gelukkig al een vervolgproject. :lolno:
Permalink

De operatie is geslaagd 8) , het enige vervelende waren de olietoevoer leiding van de turbo, de diverse slangen en leidingen goed terugplaatsen zonder dat het onder spanning stond en aanliep.

Het was een prettige samenwerking en de vriendin van Wim heeft ons goed verzorgd met de luxe lunch :D.
Permalink

:shock: 1cm gat bij de turbo aansluiting? Dan moet je nu toh wel merken dat ze veel meer vermogen heeft of niet?
En wat heb je met de stuurinrichting gedaan, diravi ingebouwd? :mrgreen:
Maar zonder gekkigheid...wel een prachtige klus gedaan :thumbup: ...en passant nog gekeken of ze stiekum niet ergens roest zodat daar apk afkeur kan onstaan??

@Matthijs: Ik ook, nagelnieuw in doos. Helaas passen de after-market beunslangen er niet op :roll:
@Mike: De motorruimte is vertroeteld met Owatrol en bitumen.
Het enige APK-afkeurpunt is de verbogen kriksteun rechtsvoor. Of misschien toch niet? Ik ken de regeltjes niet goed.

dat "plaatje" van een mm of 3 dik? Die was bij mij ook wat krom. Ik heb een stevige Bahco gepakt en die op de verschillende plekken op de rand gezet en de boel weer netjes rechtgebogen. Ziet er weer prima uit. Ik gebruik die steun eigenlijk niet normaal gesproken, jij ook niet volgens mij toch?
Permalink

furriegurrie zegt:

dat "plaatje" van een mm of 3 dik? Die was bij mij ook wat krom. Ik heb een stevige Bahco gepakt en die op de verschillende plekken op de rand gezet en de boel weer netjes rechtgebogen. Ziet er weer prima uit. Ik gebruik die steun eigenlijk niet normaal gesproken, jij ook niet volgens mij toch?

Dan gaat het nu rotten, o nee dat gaat het toch wel. :wink:
Dat is de rede waarom "Breaky" rechts voor zo'n roest gat heeft.

Het was bij mij gelukkig alleen de rand van de steun, niet bij de aansluiting bij de kokerbalk. Er was nog niets te zien aan beschadiging in de lak oid. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat e.e.a. van binnenuit aan het rotten is omdat er daar meerdere lagen plaat over elkaar zitten.....

Bij mijn weten heeft een krikpunt niets te maken met APK, tenzij er idd sprake is van 15% roest of meer op de draagbalk (geloof dat 3 deurs iets meer mogen hebben).