Hallo,
ik zal me even voorstellen, ik ben Tonie uit Roermond, een fervent BX rijder maar wel met XM in mijn voiture geschiedenis.
Aangezien ik eind dit jaar vader wordt ben ik op zoek gegaan naar wat meer ruimte en nieuwigheid qua veiligheid en zo is een XM 2.5TD break op mijn pad gekomen. Ik heb de auto nog niet bezichtigd laat staan gekocht maar het verhaal en de prijs zijn goed dus de kans is groot dat deze voor het einde van het jaar mijn wagenpark zal komen versterken. Tot die tijd wil ik natuurlijk zo veel mogelijk informatie verzamelen met betrekking tot deze motor en type. De horrorverhalen met betrekking tot het loskomen van de voorkamers is bekend, deze XM heeft 30.000 kilometer geleden een nieuwe kop gekregen dus dat verhaal is voorlopig afgevangen en verder lijkt het een prachtbak om te hebben met alle goodies.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden een T1 2.0i gehad met (naar mijn mening) het goede dashboard en de spoiler. Daar heb ik de koppeling en de distributieriem zelf van vervangen. En momenteel rijd ik in een BX 16V op LPG waar ik ook het nodige aan heb vertimmerd, zoals het in bouwen van een 6-bak uit een Peugeot. Het sleutelen daar ben ik niet vies van en zodoende zie ik een dikke XM wel weer zitten, en laten we eerlijk wezen... de XM is toch wel een van de mooiste Citroëns aller tijden. Zodra ik een fijne break heb zal de BX in onderdelen naar België verhuizen waar ze volledig gerestaureerd zal worden dus die laat ik niet meer gaan. Maar goed, met betrekking tot de 2.5TD, waar moet ik allemaal op letten, stel bijvoorbeeld dat ik de koppeling moet vervangen, is dat nog een beetje te doen bij dit model zonder het blok er uit te lepelen (bij de 2.0i heb ik de bak op het subframe gelegd zodat ik in een soort van brievenbus de koppeling op het gevoel kon vervangen) kan dat bij de 2.5TD ook? of moet dan echt het blok er uit? En verder heb ik op dit moment nog niet veel toe te voegen behalve dat ik bijna niet kan wachten tot ik weer achter het stuur van een XM mag kruipen :D
Re: XM 2.0 16V LPI G3
Waar heb je z'n mooi compleet setje weten tescore man :o
Ik ben ook al een tijdje op zoek voor mijn Dame :oops:
Serie 3, dus geschikt voor zowel een xm met als zonder zij-airbags..
Chef hier is er helemaal happy mee en hebben prima zaken kunnen doen met gesloten beurs wat wel een fijne manier is. Hij tevreden, ik tevreden. Ziet er mooi uit hoor! Als je aan de poets gaat, wat niet nodig is want dat was al gedaan vlak voro je het meenam, zorg er dan voor dat het niet eng gaat glimmen.
Enige wat je nu echt nog nodig hebt is dat leren stuur en de houten pook. Echt, das een wereld van verschil. leer stuur ligt veel fijner in de hand en de houten pook is iets dikker dan de zwarte en is ook veel prettiger.
@Gomp: wat is dan de reden dat je ze niet over zet, die panelen?
Zwart leer zitwerk omdat ik dan gewoon zonder enige vrees door de voedselstraat kan en hout en ander klusspul kan vervoeren op de achterbank
Alcantara panelen omdat ik geen zin heb in swappen, zit er nu nog in vanaf de fabriek en dus gewoon goed, maar voornaamste reden... alles zwart maakt het me teveel doodgravers uitvoering.
In de 16v heb ik de sx grijze panelen erin zitten met bovenin wat weggesneden stof waar het hout is gemonteerd. Dat geeft gewoon net ff wat meer licht en contrast zo'n duo tone
Dit set wat nu weg is had ook gaatjes in de achterpanelen voor zwengels en dat kwam nu wel mooi uit. Het is iig helemaal compleet incl. de lampjes. Handbediend is ook goed genoeg als je de stoel eenmaal goed hebt staan. Enige grote voordeel van elektrisch bediend is dat het traploos is, gaat het echter kapot dan kun je dus ook niks met die stoel qua verstelling.
Ziet er goed uit zo in ieder geval!
BTW: Begrijp ik nou dat jij nog een setje zwart leren deurpanelen hebt, Michiel? If so, zou je me dan willen PBen?
Het setje is trouwens inderdaad heel erg schoon maar dat mequiars spul conditioneert het leer, daar gaat het niet van glimmen, het blijft mooi mat maar het leer wordt echt heel zacht en soepel en ziet er na zo'n behandeling echt als nieuw uit. Dat stomme spul waar je je leer mee opglimt heb ik bij de BX wel eens een keer per ongeluk gebruikt. Als je dan instapt en meteen rechts aan de auto er weer uitflikkert omdat het leer zo glad als een spiegel geworden is en je gewoon je auto doorglijdt weet je wel dat je dat spul niet had moeten kopen :roll:
@Xsara Coupe, dat stuurtje daar heb ik wel interesse in maar dat moet even wachten. Ik moet nu de voorruit nog laten vervangen en wellicht nog de dorpel rechtsachter bij de benzinetank laten lassen, vorig jaar bij de APK zat dat al op het randje, links onder de bestuurdersstoel de dwarsbalk moest wel gelast worden en dat is ook heel erg goed gedaan en de dorpel links was al eens gedaan. Maar goed, beide klussen zijn van de categorie uitbesteden en APK eis dus die moeten nu even de voorrang krijgen :)
Maar dat maakt toch even een verschilletje hoor, nu is het interieur niet alleen schoon maar het leer is ook weer zo zacht en soepel, alsof het gisteren van de koe getrokken is, wat zeg ik, alsof het nog om de koe heen zit zo fijn!
Het is een uurtje wrijven maar dan heb je ook wat.
Verder, en dat is eigenlijk wat belangrijker maar eens even uitgezocht hoe het nu precies zit met het koelvloeistof verlies, want handig is het niet en van tijd tot tijd was het zelfs zorgelijk.
Pa had zo'n druktester geregeld die je op de radiateur zet zodat je vervolgens druk in het systeem kunt pompen en verhip, direct begon het te stromen. Wat blijkt, de slang vanaf het thermosthaathuis naar de kachelradiateur had een piepklein scheurtje onder de slangenklem, je zag het daar nooit lekken aangezien er met een koude motor niet voldoende druk op het systeem staat en met warme motor het beetje koelvloeistof dat er uit komt meteen verdampt, maar rijdend was het toch wel goed voor een liter per 400 kilometer. Dus dat slangetje iets ingekort, nogmaals de druktest gedaan en toen bleef hij keurig en heel erg lang op druk staan. Tsja, dan is zo'n blok kennelijk nog steeds niet af na ruim 4 ton. Zaterdag haal ik mijn nieuwe motor op, ik ben benieuwd hoe lang die op de plank gaat blijven liggen want die gaat er pas in als deze de geest geeft :)
druk opbouwen
Ah! de boosdoener!
Stukje korter
En nu blijft ie mooi op druk.
btw, heb je stoelverwarming? met leer is het in de winter niet echt fijn zonder verwarming.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Stoelverwarming heb ik niet maar die koude rug kan ik wel even aan, in de BX heb ik ook leer en geen stoelverwarming, die stoelen zijn wel wat minder dik dus wellicht wat eerder ontdooit, het is even schrikken maar ze warmen vrij snel op naar lichaamstemperatuur. In de zomer vind ik ze overigens erger als ie lekker heeft staan bakken in de zon, als je dan met je korte broek instapt en lekker met je benen contact maakt met het gloeiende leer dan is dat wel heftig. Maar het zit gewoon het allerfijnst en ziet er het beste uit, althans, dat is mijn bescheiden mening :) die ongemakken die erbij horen duren gelukkig maar kort over het algemeen.
Wat is dan precies voor spul?
Ik zweer erbij, ik heb zoveel leerconditioners geprobeert maar deze maakt zelfs van zwaar uitgedroogd leer weer een keurig zacht velletje Zelfs wanneer het leer al schraal begint te worden krijg je het weer mooi ermee.
Dat spul werkt inderdaad super, maar gliptone werkt nog echt een stapje beter! Wellicht een idee voor volgende keer? :wink:
Toevallig viel me vanmorgen op dat ik de achterkant van de bank vergeten ben te behandelen, het verschil tussen behandeld en onbehandeld is wel een foto waard. Zal dat straks even maken. Als dat gliptone nog beter is dan ben ik vanzelf om :)
Colourlock schijnt zelfs NOG een stapje hoger te zijn... Maar gliptone is gewoon erg betaalbaar en een van de beste producten op de markt...
Vanorgen om 9:30 met Pa naar de donor gereden en maar lekker gaan plukken, blokje liet zich gewillig uit het huisje plukken.
Mooi momentje was dat we de rechterveerbol los wilden schroeven omdat die net een beetje boven een bout van de rechter motorsteun hangt. Een paar klappen op de bol was niet al teveel sjoege, wel bewegen maar soepel ging het niet. Nou staat die auto al zeker 3 jaar onbewogen op zijn plek dus we dachten dat de druk wel van het systeem af was, ook omdat we de drukregelaar al losgeschroefd hadden. Maar nope... dat antizinksysteem is toch wel een byzonder iets... PA schroeft het leidinkje van de veerpoot los, een doffe knal en we werden beide getrakteerd op een imposante LHM douche :) nou ruikt dat spul lekker en voelt het goed aan op de huid dus we hebben er maar even van staan genieten, toen ie klaar was met spuiten ging het verder gesmeerd :wink:
@Wim, jep dit is dezelfde auto waar ik mijn ecc set uit geplukt heb, de rest van de airco ligt inmiddels ook in mijn kofferbak :wink:
Voor:
Na:
Het korte rubberen staafje kun je zo uit de knop trekken met wat moeite, de pook is dan iets korter wat (vind ik persoonlijk) iets lekkerder schakelt.
Ik heb hem afgelakt met transparante binnenbeits met zijdeglans, hij is nu iets donkerder dan een originele pookknop maar dat voel je niet en ik vind het bij het zwarte leer wel kek staan, ik heb nog geen foto van het afgelakte eindresultaat gemaakt, dat zal ik morgen nog even doen.
In de XM waar mijn nieuwe motor uit komt zat een houten pookknop maar die was nogal smerig geworden met mos en dergelijke, heb hem maar even geschuurd en behandeld. De oude pookknop heb ik er even naast gezet om te kijken of ik dat rubberen staafje om wilde zetten of niet, heb het maar gelaten :)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.