wimb en z'n La Soixante.

Ja, ot. Madame rookte, rookt en blijft voorlopig roken met een olieconsumptie waar een zuipschuit jaloers op wordt. :thumbdown: Dus vanmiddag maar op de brug gezet en gekeken. Onder de auto is het een gore vette bende veroorzaakt door een enkel druppeltje regen (aka de Hollandse moesson :twisted: ) en een lekkende aircocompressor waar nog steeds geen slangen op zitten. Sohail en ik (en de rest van de beunclub) wijten het aan te ruim zittende klepseals. Dat zullen dus na mijn vakantie vervangen worden.
Om de dag vrolijk af te sluiten madame maar naar Appie Ka gebracht die bijzonder content met haar was. Ze mag weer een jaar lang Neêrlands wegen vervuilen. :dans: :dans: Wel moest ik even de steker van het linker mistlicht losmaken omdat de rechter het ook niet deed. :lolno:

Mwah tja. Achteraf gezien wisten we al dat de nieuwe klepseals te ruim zaten. Sohail en ik hebben de foto nog 'ns bekeken en ook daar is te zien dat de seal niet strak om de klepsteel geklemd zit. Maar achteraf kijk je een koe in d'r .... En waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. :wink:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Ach je leert van je fouten, is weer eens wat anders dan een gebroken nokkenas :wink:
Laat dit een les zijn voor iedereen, bestel dit soort motor kritische delen bij de dealer.

Om de klepseals te vervangen moet de nokkenas er weer uit, yesssss :mrgreen:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Oh nou, dan verheug ik me alweer op de Wok :wink:

Het draaiboek voor dit klusje hebben Wim en ik afgelopen avond gemaakt, gaat helemaal goedkomen :P
Permalink

:wtf: Dus La Soixante was bijna onderwerp van een BBQ? Goed dat er zo'n BHV er rond liep zeg, wat moet je zonder :mrgreen: Heb je nu verkeerde klepseals gekregen of universele?

Niet alleen La Soixante maar ook al die rottige Benzen. Die ouwe Mercedesbakken lijken wel konijnen, zoveel staan er intussen bij de beunclub.
Ik hoop niet dat er zoiets als universele klepseals bestaan. Alhoewel, dan heb je eigenlijk altijd de zekerheid dat ze niet passen. :lol:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Ja we laten Jim de nokkenas eruit halen, met zijn favoriete gereedschap, de hamer :lol:

Ik denk dat er bij de on-line leverancier de verkeerde klepseals op de plank hebben gelegen, of een fout in de nummertjes in zijn systeem, zoiets komt wel vaker voor bij alternatieve leveranciers. In dit geval heeft Wim denk ik klepseals voor een diesel (XUD) gekregen, die hebben vrij dikke klepstelen.

Dit is toch wel een teken dat hogere machten proberen Wim in een diesel te krijgen :mrgreen:

best zuur als het door zoiets komt. Wellicht goed om dat uit te zoeken zodat het in het vervolg niet nogmaals fout gaat. Ook denk ik dat als de fout bij de on-line leverancier ligt er best een kleine schadevergoeding zou mogen volgen in de vorm van gratis de juiste seals oid.....

Plus een door hen betaalde wok-sessie natuurlijk! :mrgreen:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

A.u.b. niet zeg, nog een keer klepseals van die prutsers.
Dit keer gewoon klepseals bij de dealer, zodat we zeker weten dat het goed is.

Wim heeft als het goed is nog 1 verkeerde klepseal liggen, hij had er 9 besteld.
Als hij deze kan vinden, kunnen we het vergelijken met de juiste seals, voordat de boel open gaat.

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Die dingen kosten bij de dealer iets van € 2 per stuk, zou dan om nog geen 2 tientjes gaan, ik zou zeggen de moeite niet waard.
Uiteraard zou ik de leverancier wel op de hoogte stellen en proberen er (veel) meer uit te slepen, daar hebben we toch ook een expert voor in ons groepje :wink:

Nee niet ik, al is het wel verlijdelijk, want ze zitten bij mij om de hoek hier in Rotterdam :mrgreen:

Ik zag op service.citroen nog iets heel anders:
https://lh4.googleusercontent.com/-XWl3SUJGXDI/Tl4UZxPyD6I/AAAAAAAAC_4/6_S60NdV6sg/m1243100.jpg
Nummer 7 is een plaatje dat er nu niet in zit. En er ook niet in zat toen we de oude seals loshaalden. :roll:
Kost wel €0,70 per stuk!

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Dat plaatje zit vastgezogen door de olie en valt er niet zomaar vanzelf uit, kun je alleen met een sterke magneet eruit vissen. Als het er niet in zit, dan krijg je last van zwevende kleppen, en dat had je wel heel snel gemerkt.

Maar goed, voor 70 cent per stuk, bestel er maar een kilo, beter mee verlegen, dan onverlegen.

Ik heb net onderdelen bij de dealer besteld. Nummer 7 gaat in setjes van ................... 20 :problem: Waar is dat aantal op gebaseerd?
Voor een 8-klepper? -> nee.
Voor een 16-klepper? -> nee.
Voor een 24-klepper? -> nee.
Voor een ......
:iemand:

Wel een raar aantal 20 stuks maar dat zou vast wel een reden zijn voor een kleine extra winst.
Als ze een zakje van 20 stuks verkopen en er zelf maar de helft van gebruiken , maken hun winst.
De Overige gebruiken ze voor de volgende klant.
En jij koopt er nutteloos meer dan je wilt. Dat heb je met wel meer dingen die je bij de dealer besteld.

Welnee Bas, da's gewoon Franse logica. Die dealers moeten dat ook per 20 kopen. Ik heb ooit 'ns flutringetjes gekocht. Ik had er 4 nodig maar ze gingen per 100. Zo bouwt de dealer z'n grijpvoorraad op. :rofl:

@JP: Als 'ie lekker veert dan zweef je op wolken van geluk. :shock: :mrgreen:

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Het mooiste is als onderdelen per 20 stuks gaan, en ze maar de benodigde 4 stuks in rekening brengen, maar wel het hele zakje met 20 stuks geven :mrgreen:
Zo heb ik nu een heleboel O-ringen en ontluchtingsdopjes voor de remmen van een Xantia.

Wim, kijk je wel uit met die ringtjes, die kunnen scherp zijn, voor je het weet loop je met een Micky Mouse pleister aan je vinger :lolno:

Jij ging die ringetjes toch plaatsen?

Gisteravond heb ik de oude aircoslangen weggehaald en tot mijn grote vreugde blijken de originele slangen op de verdamper te passen. Wel heb ik 2 draadeinden moeten overzetten. Hopelijk kan ik dit weekeinde verder met project airco.

Ik heb de originele klepseals van de dealer en zelfs een leek ziet het verschil met wat er nu in zit: die van Citroën zijn grijs en van Febi Bilstein groen. Dat heb ik dan toch goed gezien toen ik de oude er uit haalde want die waren ook grijs.

En ik heb ook nog een mazzeltje gehad: Bij Van Rijn staat nog maar 1 XM, een 16-klapper waarvan ik wist dat 'ie originele airco heeft. Toen ik daar vanmiddag kwam werd mij medegedeeld dat de XM zeer waarschijnlijk al weg was. Ik mocht wel kijken en tot mijn opluchting stond 'ie er nog. En, da's heel belangrijk zijn de aircoslangen bij een 16-klapper vrijwel hetzelfde als bij een TCT. Dus uit voorzorg maar zoveel mogelijk aan aircospul meegenomen. Nu nog 'ns zien of ik er morgen aan toekom het in madame in te bouwen. Zal wel niet omdat moeders vanwege het weer andere plannen heeft. 8)
Nu ja, dan wordt het een paar avonden klussen.