Van Rijn, mijn oude stekkie... :cry:
Gezellige bolle kerel met zn rare bakkebaarden maar goede prijzen, en een rossige met een bril die het koperdraad heeft uitgevonden
Grijze klepseals, daar gaat je auto veel beter van veren :mrgreen:
Jij maakt daar nu wel een geintje over maar madame is sinds die nieuwe klepseals veel stugger. En nu weet ik ook waarom want mijn voorraadbol is grijs. Dat gaat niet goed niet met groense seals. En dat olieverbruik en roken; ach da's bijzaak. :meneus:
@Mike: het handeltje mocht ik voor 20 pleuries meenemen.
Mensen die dit draadje lezen en voor het eerst op zoek zijn naar een nieuwe XM kunnen beter dit draadje niet volgen...er staan nogal wat grappen en grollen in :lolno:
Mooie prijs Wim, voor die airco slangen!
Vanochtend was een prachtige dag om met airco's bezig te zijn, dus leek het me wel aardig om de nieuwe condensor in te bouwen. Wat moet daarvoor los? Nou gewoon alles. Dus grille, bumper en front. Toen dat ding op z'n plaats zat kwam ik er achter dat je de leidingen er dan niet op krijgt. Dus condensor verwijderd en op straat de leidingen er aan geschroefd. En vervolgens heel voorzichtig de intercooler en radiateur opgetild om een van de leidingen onderdoor te manoevreren. Enniewee, rond half twee zat het boeltje weer in elkaar.
Als het weer het toelaat ga ik morgen verder met project airco. De cruise control zit in de weg voor de originele slangen, maar nu de beunzooi er uit is heb ik voor aan de accubak plaats. Dus die unit verhuist daar naartoe. Verder heb ik de bedrading door het gat van de airco gevoerd. Maar met zo'n mooi origineel afdichtingsrubber past dat niet, dus moet die bedrading ook verhuizen.
Een paar slangetjes plaatsen is nog best een uitdaging. :lol:
Wim, heb je de diameter van de plaatjes voor mij, dan ga ik proberen om een extra hulpstuk te maken voor het tooltje wat ik heb. Klepschotels van een XU zijn wat groter dan van een XUD, en bij de gemiddelde VW en Audi, waar dit tooltje officieel voor is :P
Om je een idee te geven Wim, dit staat je te wachten, deze foto's zijn van mijn vorige Xantia 1.9D.
Zie je de nokkenas op de 2e foto, valt je iets op ?
Nee, ik zie zo gauw niks geks aan die as behalve dat 'ie uit 1 stuk bestaat. :roll:
Ik zal 'ns kijken of ik maten kan vinden, maar ik vrees met bange vreze.....
Vandaag ben ik verder gegaan met de aircoslangen. De hele handel zit. :clap: Alle slangen en leidingen kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. Maar wat erg is, er is ook maar 1 juiste volgorde. Het duurde best lang voordat ik die Chinese puzzel had opgelost. :lol:
Er staan nog 2 zaken open:
Doordat ik de doorvoer van een originele rubberen kraag heb voorzien kan ik de draden van de cruise control niet meer kwijt. Dat wordt waarschijnlijk een gat boren en daar ben ik niet zo'n voorstander van. :roll:
Het andere is dat de compressor een kwart slag gedraaid zit. Dat maakt voor het functioneren verder niet uit, maar een van de slangen zit nu strak (te strak) tegen de koelwaterslang van de oliekoeler. Ik verwacht niet dat ik daar voor mijn vakantie nog iets aan zal doen.
Die draden van de CC kan je evt verlengen en bij de passagierskant naar binnen laten gaan door de rubbers ? Scheelt je boren.. Boren in een chassis is gegarandeerd roest vroeg of laat.
Daar dacht ik ook al aan. De draden zijn in ieder geval lang genoeg want de set lijkt bedoeld voor de Amerikaanse markt (= grote auto's). :wink: Volgens mij is het bij de passagierskant ook minder druk, onder de stuurkolom kun je nergens echt fatsoenlijk bij.
:wtf: La Soixante roest veel minder en nog minder snel ook dan de Xant die ik had, terwijl die nog jonger was ook.
Maar je hebt gelijk. Hierna wordt het waarschijnlijk een Princess
Een heerlijk zorgeloos autootje. :meneus:
Als je geen geduvel met roesten wil, ga dan maar vast sparen voor een DeLorean. Helaas lever je dan natuurlijk wel flink in op luxe t.o.v. een XM :mrgreen:
Overigens vind ik het wel mooi dat je met je keuze voor de Princess toch blijft bij een vorm van hydraulische vering. 8) (Een Princess had toch ook Hydrolastic, net als de eerste Mini's?)
En roest zal inderdaad altijd wel een fenomeen blijven dat met auto's verbonden blijft. Behalve voor BXen dan, die zijn helemaal van plastic :mrgreen:
Tijdens het bijpraten en bestuderen van de vakantie foto's op mijn werk, kreeg ik een goede tip.
Demonteer eens het kleppendeksel en kijk of het zwart (erg vuil) is aan de binnenkant, dat kan nog een aanwijzing zijn dat de klepseals niet goed zijn. Verbrandde olie kan via de klepseals omhoog dampen.
Verder riep iedereen bij het zien van de foto's, Jezus wat een schijtklus zeg :P
Mozeskriebel, 2 weken niks posten en ik sta al op pagina 2. :shock: Het gaat dus goed met het forum. 8)
Deksel is nog steeds niet gelicht; zogenaamd iets met vakantie. Maar ik ben wel lekker met de achterklep bezig geweest. Als eerste de achterlichten verwisseld voor de oorspronkelijke van La Soixante. Die had ik ooit 'ns schoongemaakt van binnen zodat je onderin geen zwarte aangroeiïng zag. Vervolgens de ruitenwissermotor vervangen omdat die van de 'nieuwe' klep moeite had met rondgaan. En vervolgens het slot van de achterklep weer gangbaar gemaakt. Tijdens de klepwissel ontdekte ik dat het vet zo hard was geworden dat het slot onbruikbaar was.
Enthousiast geworden heb ik vervolgens alle kogelscharnieren van de gasveren voorzien van een lik vet. Dat scheelt merkbaar. :wtf: Motorkap en achterklep gaan nu mooier open en dicht.
En last but not least het leder schoongemaakt en ingevet. Met name dat schoonmaken was hard nodig. :oops:
lekker bezig geweest weer Wim! Dat zijn van die klusjes waarvan je denkt "dat moet ik ook ooit nog eens doen" en die je dus vervolgens nooit doet. Mooi dat het resultaat oplevert!
Afgelopen donderdagavond naar de beunclub en daar, ter voorbereiding het nodige losgehaald zodat we vrijdagochtend meteen met de klepseals zelf aan de gang konden. Hoewel ik het nu een aantal keren gedaan heb, blijf ik het een k*tklus vinden om het intercoolergedeelte te verwijderen. :evil: Na overleg met Sohail besloten om de aluminiumbuis maar te laten zitten. :dans: Dat ding de- en monteren is een drama als het blok in de auto zit: onderop, waar je eigenlijk niet bij kunt, zitten 2 M10 boutjes waarmee o.a. de olieleiding vastzit. En voor de leuk is dat spul op z'n kop gemonteerd.
Enniewee, vrijdag samen met Sohail en Mark-Jan de klepseals vervangen. Dat is niet zo'n vreselijk boeiend klusje, dus daar zijn geen foto's van.
Hiero een oude seal:
En hier oud (groen) en nieuw (bruin) bij elkaar. En per ongeluk heb ik de scherpe foto weggegooid
Daarop is heel mooi te zien dat de nieuwe een kleinere diameter hebben.
Ik heb het opgemeten (voor zover dat kan met rubber) en het verschil was zo'n 0,3 mm. :shock:
Omdat alles vlotjes verliep is Murphy ook nog even langsgeweest en viel het tafeltje om waar de klepstoters en stelplaatjes bij elkaar lagen. Gelukkig waren de stoters genummerd dus hoefde alleen 'ff' de stoters, plaatjes en krukas er in om de speling op te meten en uit te zoeken welk plaatje waar zou hebben moeten zitten. Na veel gepuzzel kwamen we er achter welke waar hoorden en dat 4 plaatjes vervangen moesten worden. Bij Emerpark de juiste uitgezocht en de rest van de dag zijn we bezig geweest met inbouwen. Rond vieren de motor gestart en die liep perfect.
Naderhand nog een rondje gereden en nog wel wat rook maar beduidend minder dan eerst.
's avonds na het suhsiën nog een stukje A27 gereden met flink optrekken en op de terugweg meende ik geen rook meer te bespeuren bij het opschakelen.
Re: wimb en z'n La Soixante.
Gezellige bolle kerel met zn rare bakkebaarden maar goede prijzen, en een rossige met een bril die het koperdraad heeft uitgevonden
Jij maakt daar nu wel een geintje over maar madame is sinds die nieuwe klepseals veel stugger. En nu weet ik ook waarom want mijn voorraadbol is grijs. Dat gaat niet goed niet met groense seals. En dat olieverbruik en roken; ach da's bijzaak. :meneus:
@Mike: het handeltje mocht ik voor 20 pleuries meenemen.
Mooie prijs Wim, voor die airco slangen!
Als het weer het toelaat ga ik morgen verder met project airco. De cruise control zit in de weg voor de originele slangen, maar nu de beunzooi er uit is heb ik voor aan de accubak plaats. Dus die unit verhuist daar naartoe. Verder heb ik de bedrading door het gat van de airco gevoerd. Maar met zo'n mooi origineel afdichtingsrubber past dat niet, dus moet die bedrading ook verhuizen.
Een paar slangetjes plaatsen is nog best een uitdaging. :lol:
Om je een idee te geven Wim, dit staat je te wachten, deze foto's zijn van mijn vorige Xantia 1.9D.
Zie je de nokkenas op de 2e foto, valt je iets op ?
Ik zal 'ns kijken of ik maten kan vinden, maar ik vrees met bange vreze.....
Vandaag ben ik verder gegaan met de aircoslangen. De hele handel zit. :clap: Alle slangen en leidingen kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. Maar wat erg is, er is ook maar 1 juiste volgorde. Het duurde best lang voordat ik die Chinese puzzel had opgelost. :lol:
Er staan nog 2 zaken open:
Doordat ik de doorvoer van een originele rubberen kraag heb voorzien kan ik de draden van de cruise control niet meer kwijt. Dat wordt waarschijnlijk een gat boren en daar ben ik niet zo'n voorstander van. :roll:
Het andere is dat de compressor een kwart slag gedraaid zit. Dat maakt voor het functioneren verder niet uit, maar een van de slangen zit nu strak (te strak) tegen de koelwaterslang van de oliekoeler. Ik verwacht niet dat ik daar voor mijn vakantie nog iets aan zal doen.
Precies, meestal breken ze :mrgreen:
Maar je hebt gelijk. Hierna wordt het waarschijnlijk een Princess
Een heerlijk zorgeloos autootje. :meneus:
En roest zal inderdaad altijd wel een fenomeen blijven dat met auto's verbonden blijft. Behalve voor BXen dan, die zijn helemaal van plastic :mrgreen:
De wagen was over uit een erfenis, maar de man vond de deal van ruilen met gesloten beurs geen goede. :roll:
En nu weer terug on topic.
Demonteer eens het kleppendeksel en kijk of het zwart (erg vuil) is aan de binnenkant, dat kan nog een aanwijzing zijn dat de klepseals niet goed zijn. Verbrandde olie kan via de klepseals omhoog dampen.
Verder riep iedereen bij het zien van de foto's, Jezus wat een schijtklus zeg :P
Deksel is nog steeds niet gelicht; zogenaamd iets met vakantie. Maar ik ben wel lekker met de achterklep bezig geweest. Als eerste de achterlichten verwisseld voor de oorspronkelijke van La Soixante. Die had ik ooit 'ns schoongemaakt van binnen zodat je onderin geen zwarte aangroeiïng zag. Vervolgens de ruitenwissermotor vervangen omdat die van de 'nieuwe' klep moeite had met rondgaan. En vervolgens het slot van de achterklep weer gangbaar gemaakt. Tijdens de klepwissel ontdekte ik dat het vet zo hard was geworden dat het slot onbruikbaar was.
Enthousiast geworden heb ik vervolgens alle kogelscharnieren van de gasveren voorzien van een lik vet. Dat scheelt merkbaar. :wtf: Motorkap en achterklep gaan nu mooier open en dicht.
En last but not least het leder schoongemaakt en ingevet. Met name dat schoonmaken was hard nodig. :oops:
Enniewee, vrijdag samen met Sohail en Mark-Jan de klepseals vervangen. Dat is niet zo'n vreselijk boeiend klusje, dus daar zijn geen foto's van.
Hiero een oude seal:
En hier oud (groen) en nieuw (bruin) bij elkaar. En per ongeluk heb ik de scherpe foto weggegooid
Daarop is heel mooi te zien dat de nieuwe een kleinere diameter hebben.
Ik heb het opgemeten (voor zover dat kan met rubber) en het verschil was zo'n 0,3 mm. :shock:
Omdat alles vlotjes verliep is Murphy ook nog even langsgeweest en viel het tafeltje om waar de klepstoters en stelplaatjes bij elkaar lagen. Gelukkig waren de stoters genummerd dus hoefde alleen 'ff' de stoters, plaatjes en krukas er in om de speling op te meten en uit te zoeken welk plaatje waar zou hebben moeten zitten. Na veel gepuzzel kwamen we er achter welke waar hoorden en dat 4 plaatjes vervangen moesten worden. Bij Emerpark de juiste uitgezocht en de rest van de dag zijn we bezig geweest met inbouwen. Rond vieren de motor gestart en die liep perfect.
Naderhand nog een rondje gereden en nog wel wat rook maar beduidend minder dan eerst.
's avonds na het suhsiën nog een stukje A27 gereden met flink optrekken en op de terugweg meende ik geen rook meer te bespeuren bij het opschakelen.