Vorige maand bij mijn 2.0 TCT automaat uit 1997 uit voorzorg de LHM laten vervangen bij Chyparse; toen ook 1 lekke bol vervangen.
Nu hoor ik waarschijnlijk de voorraadbol regelmatig behoorlijk ratelen; er is 4,5 liter bijgevuld, en de oranje plunjer staat tussen de 2 streepjes, dus een tekort aan LHM lijkt mij uitgesloten.
Verder zakt de auto als ik het contact uitzet na ongeveer 1 minuut abrupt +/-10 cm. Dat is soms even schrikken als je iets uit de achterbak wilt pakken.
Morgen wordt de ABS sensor schoongemaakt, misschien ook de veercomputer uitlezen ???
Wie heeft een idee wat het kan zijn ??
Ed
Nu hoor ik waarschijnlijk de voorraadbol regelmatig behoorlijk ratelen; er is 4,5 liter bijgevuld, en de oranje plunjer staat tussen de 2 streepjes, dus een tekort aan LHM lijkt mij uitgesloten.
Verder zakt de auto als ik het contact uitzet na ongeveer 1 minuut abrupt +/-10 cm. Dat is soms even schrikken als je iets uit de achterbak wilt pakken.
Morgen wordt de ABS sensor schoongemaakt, misschien ook de veercomputer uitlezen ???
Wie heeft een idee wat het kan zijn ??
Ed
Re: is dit normaal ?
En als er een brakke lexia nodig is, moet je wat harder roepen dat het in baarn ook nog te horen is. :mrgreen:
Die is niet eens brak maar heeft wel een flink verlengsnoer nodig. :lol:
Edit: dat valt ook wel onder 'flink verlengsnoer' :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nog even voor mijn begrip van het veersysteem:
hoeveel hoogteregelaars heeft de auto, en is een smac-bol hetzelfde als een voorraadbol ??
Hoogteregelaars: 2X (1 voor en 1 achter), de smac-bol: ik dacht het wel, het kan zijn dat er wel andere druk/bar in zit!?
Dit is niet de voorraadbol. De voorraadbol zit in de motorruimte, en de smacbol zit verstop in het achter subframe.
Bij een lege smac-bol zakt de achterkant van de auto in NA het starten.
De scmac bol houd idd de achterkant hoog na het starten door de opgeslagen energie te benutten door de achterste veercilinders en dus de achterremmen van druk te voorzien zodat de achterkant niet inzakt. Veerdruk achter=remdruk achter.
Bij een afgezette motor sluiten de anti inzak kleppen door drukverschil de retour af.
Het snel naar beneden zakken van de achterkant zou kunnen komen doordat de anti inzak kleppen intern vervuild zijn en daardoor de retour niet afsluiten.
En graag niet allemaal te gelijk het zelfde vertellen, maar dan in andere woorden. :wink:
De scmacbol dient ervoor om tijdelijk de achterkant hoog te houden na het starten totdat de HDpomp het systeem op druk zet.
Vandaag even bij Wim langs geweest, en zijn kennersblik over mijn XM laten gaan.
Alle tikken, kreuntjes, zuchtjes, kraakjes en andere bijgeluiden waren niet verontrustend.
Dus kan ik weer rustig doorrijden, zonder gespitst te hoeven zijn op alle bijgeluiden.
Wim heeft ook nog een rondje gereden en was zeer tevreden over het rij- en veergedrag.
Enig puntje; de voorwielen moeten gebalanceerd worden.
Kijk daar word ik nou blij van, zo'n oordeel over mijn auto
Oja en bijna vergeten; het ontlastboutje op de drukregelaar even los gedraaid, en ontlucht. weet ik ook waar dat zit;
nu wil ik ook een foto van Wim hier plaatsen, maar dat lukt dus niet
Dus heb ik de foto van Wim gewoon toegevoegd aan het album:
http://gallery.me.com/edselhorstfotografie#100694
bedankt Wim, en ik ga nog even met de familie in overleg over de sloper op 9 oktober !!
toch gelukt
Wim als testrijder.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"503","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]