En er is weer een nieuwe XM rijder bij. :wink:
Ik heb vorige week vrijdag een XM Turbo CT SX automaat uit 1994 gekocht.
Hij heeft 230.000 km en is Vert Vega (moet ik nog even checken voor de zekerheid, maar heb de kleurcode nog niet kunnen vinden :roll:)
Momenteel heb ik nog 2 BX'en.
Een BX 14 (basis) en een BX 19 GT.
De BX 14 heb ik verkocht een wordt a.s. zaterdag opgehaald.
Verder met de XM:
Hij is geassembleerd voor de Belgische markt, heeft leuke Speedlines eronder en een fabrieks schuif-kantel dak. 8)
Verder heb ik nog een vraagje:
Waar kan ik de motorcode vinden?
Ben wel benieuwd of ik nou een RGX of een RGY blok heb.
(de haynes is ook al onderweg, want in de vraagbaak wordt de TCT natuurlijk weer niet behandeld :?)
En waar kan ik de kleurcode vinden?
Re: TCT autom. van BasisBIX
Dan monteer je dat weer met verse pakkingen, en juist die pajjingen schijnen regelmatig te lekken, als ik dealers/monteurs van back-in-tha-dayz moet geloven. Dus dan hou je de hele boel weer in topconditie.
Goed bezig dus weer!!
En op de valreep heb ik ook nog even een dumpvalve gemonteerd die ik al een tijd had liggen. Nu kunnen wel dus letterlijk én figuurlijk gaan blazen. :)
En nog wat voor-tijdens-na foto's. :wink:
Wel moeten de benzineslangen nog vervangen worden, want die zijn niet best meer. Heb ze nu maar gewoon teruggezet bij gebrek aan beter.
Denk dat ik daar a.s. dinsdag wel wat tijd voor heb.
Dat ding is van origine een bescherming voor de turbo en niet uitgevonden om een verkouden eend te imiteren.
Ik had er erg veel lol mee toen die in de handgeschakelde TCT Break van m'n pa zat. :wink:
Maar met mijn rijstijl wordt die ook op m'n automaat wel genoeg gebruikt. :)
Misschien dat die straks met een aangepaste uitlaat wel constant op de 0.7 blijft staan.
Vandaag de motorolie+filter, ATF, koelwater en thermostaat vervangen.
Alleen die benzineslangen ben ik nog niet aan toegekomen, ze maken zo'n vrije dag ook veel te kort. :lol:
En een handtekening!!!!
Afblazen van je turbo druk betekent natuurlijk automatisch datj e die druk opnieuw moet opbouwen. Dus in deze kan een automaat een voordeel zijn boven de handbak.
De duurdere / beter uitgevoerde 1/4 mile sprinters zorgen dr ook voor de ze kunnen schakelen met vol gas door bijvoorbeeld een sequentiële versnellingsbak te gebruiken of een paar milliseconden de ontsteking te onderbreken om de belasting van de motor te halen maar wel de gasklep open te kunnen houden :idea:
En dan bijv. een Peugeot 6 - bak...?
Vermogen komt alleen uit de motor, niet uit de bak :P
Vermogensverlies valt vanaf 30 km/u dus al heel erg mee en is vanaf 50km/u verwaarloosbaar.
Ik heb met Brian wel eens een V6 opgehaald, met een TCT... sprintje op de snelweg in dezelfde versnellingen en dan komt de V6 pas beetje weg na 180.
Aandachtspunten van een TCT zijn de koppakking, die begint in de rechterhoek achter te lekken (van onder af gezien) en scheuren in de turbohuis van vooral de RGY versie.
En wat JP zegt, dat koppel is ruwweg tussen de 2100 en 4700 toeren vrijwel constant. Zelfs met een handgeschakelde bak kun je daardoor heel schakellui rijden. 8)