Toch maar een topicje gestart om een beetje te loggen wat er allemaal gebeurt met de dames die voor de deur staan.
Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Re: Marc's 2.1TD's
En anders: Break sloopmeeting bij Marc begin volgend jaar? Er moet een Breakje te vinden zijn voor 150-200 euri. Iedereen weer 50 euro lappen en je bent uit de kosten. Barely. :mrgreen:
Ik zat zelf nog te denken om de plastic delen achterin en zijkanten los te halen en misschien via kleine gaatjes, die daarna toch onder de afdekking vallen wat lijm naar binne te spuiten. Maar misschien komt de hele achterkant wel los als ik de plastic delen losmaak, zodat ik vrijelijk kan sprayen met spuitlijm: er staat hier toch nog een bus die voor de sinterklaas zeurprises is gebruikt, maar nog niet leeg.
Van het weekend maar eens kijken als het weer het toelaat, verslag volgt.
Voorts van de week ff bij Coen langs geweest en wieldopjes en knipperunits opgehaald voor de Berline. Ook hiervoor even moment uitzoeken dat:
- het niet stortregent
- het licht is
- mijn vrouw niet met de auto weg is
De missing wieldop was er zo opgeklikt, maar de knippers kan ik niet met mijn ogen dicht, dus dan wil ik zien wat ik doe.
En maandag a.s. eindelijk de winterslofjes onder de Break. Nu maar hopen dat de bandenboer ff tijd heeft om de banden om te zetten; er moeten nog 2 banden gewisseld worden: er zit nog een foute maat winterband op, dus dat zal helpen om hem over te halen. Het sneeuwt intussen in Oostenrijk, dus dat ziet er goed uit voor de wintersport.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Voor zover ik me kan herinneren hoeft je schuifdak niet los .
Met een beetje beleid trek je die hemel er langs.
Trouwens , zonder hemel is `t net een spaceship, cool!!! 8)
Je bedoelt gewoon straktrekken? In dat geval lijkt me spuitlijm alleen maar een extra ondersteuning.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gekkie :mrgreen: Hij zou niet durven een dergelijke sloop te insinueren.
Dan moet je deze spuitlijm van 3M eens proberen.
Dat plakt als de ziekte, heb er al genoeg bussen van leeggespoten en alles met een goed en blijvend resultaat! :wink:
Die van mij was van de HEMA :?
Goeie tip .
BIX for President! :P
Heb je een foto van je achterschermen, waarover we het in de kroeg hadden MArc?
Dan heb je kans dat je de lijm door de stof heen drenkt, zeker als je hem te dik opbrengt.
En daarnaast, de meeste spuitlijmen zijn een contactlijm.
Dus die moet je 2-zijdig aanbrengen en laten drogen.
Dan pas samen voegen en even goed met je handen aandrukken, verder niks aan doen. :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Links:
Rechts:
Links heeft 2 grote deuken en wat kleine butsen (1 precies in de "goot" die er van nature inzit; dit maakt uitdeuken lastiger, heb ik begrepen) en daarnaast ook wat lakschade. Rechts is een stuk minder, alleen kras en deuk net boven de bumper en wat kleine krasjes, die waarschijnlijk wel weg te poetsen zijn (hoop dat het duidelijk overkomt op de foto).
Inderdaad. Ik weet hoe gehecht je bent aan je Break Marc! :wink:
Als je je hemel inderdaad zelf wil opknappen, raad ik je toch nogmaals aan om je wat in te lezen in the subject. Er zijn mensen die met weinig moeite een strak resultaat gekregen hebben, en er zijn mensen die nu rindrijden met een hideous 'opgeknapte' hemel.
You scare me, Roger.
Wat kan er mis gaan? Rimpels? Vlekken van de lijm? Scheuren door te hard trekken? Lijkt me allemaal te voorkomen door met beleid te werken en niks proberen af te raffelen. Ik was het voor vandaag van plan, maar moest ook nog wat rommelen aan de voorzijde (zie volgend bericht; ik hou zaken graag separaat voor de duidelijkheid): hierdoor wordt het nu al wat duisterder en ga ik van de week of volgend weekend wel even aan de slag.
Het enige dat ik kan vinden is dat de gaatjes van het middenstukje, die het meest aan de zijkant zitten, niet bevestigd zijn aan de koplampen, waar ook gaatjes in zitten. Maar ik kan me niet voorstellen, hoe dit bevestigd moet worden.
In de Revue Technique zie ik een miniscule afbeelding met de aanduideing "clip".
Is dit een soort klemmetje of zo? In de berline zitten ze ook niet (maar daar trilt de grill niet).
wie weet hoe dit te bevestigen? Moertje-boutje kan niet, want je kan het boutje niet vasthouden, als je de grill erop hebt zitten. tie-rip kan wel, maar is zo shabbie en bovendien ook weer lastig te verwijderen.
Op de tekening van sc staat er maar 1 afgebeeld. De anti piepplaat... mooie omschrijving :)
96 063 355 en 2,71 in de btw. En.... nog gewoon te bestellen.
Bij het zoeken van dat onderdeeltje kwam ik deze, 7429 57, ook tegen. Nog nooit gezien maar bedoeld voor in de koude landen om ervoor te zrgen dat de motor wel op temperatuur komt. Oude taxi mercedessen zag je er ook wel eens mee. Half dicht gezetten luchtgaten voor de koeling.
9 van de 10 keer zijn die dus weg.
Maar volgens zijn ze voor een habbekrats no bij de dealer te krijgen. :wink:
zijn dat de "tampons" (nr. 4) die je bedoelt:
en de plastic pluggen zijn dan nr. 5.
Ga morgen gelijk eens bestellen.
Verder wilde ik je niet bang maken hoor :oops:
- losmaken plastic delen achterin en zijkanten en kijken of het hele dek los komt.
- zo ja hele dek lichtjes inspuiten met lijmspray en tegenoverliggende laag idem
- zo nee, voorzichtig van achteraf losmaken tot ik ver genoeg kan sprayen en dat gedeelte sprayen dat los hing
- ff laten drogen (moet meestal met contactspraylijm 10-15 minuten)
- dan van voor naar achter, vanuit het midden met een rol aandrukken (dacht aan een forse verfrol, wellicht dat 1-2 helpers dan de achterste links en rechts uiteinden kunnen strak- of vasthouden.
- vervolgens links en rechts afwisselend zo'n zelfde voor-naar-achter beweging maken
Dan moet het volgens mij goed gaan.
Wat voor materiaal is de harde laag waarop het stof geplakt zit?
Vanochtend wel wat nare rij-ervaringen: zie http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=3&t=996
Hoop dat dat weer meevalt....
Het blijft altijd spannend: XM rijden.
Zag door mijn eigen XM perikelen dit nu pas Marc. Ja, da;s te veel deuk om te spotrepairen vrees ik. Vandaar die prijs ook die je eerder noemde. Deuken zitten op een rotplek. Jammer zeg!
eens in de zoveel tijd de wasstraat en als ik echt zin heb de binnenkant stofzuigen en dat is het.
hopen dat het verder mee valt.
hoe was de sneeuw daar op dit moment :D want binnenkort mag de mijne er ook aan geloven om in de sneeuw te rijden :mrgreen: