wimb en z'n La Soixante.

Vanmiddag eindelijk maar 'ns bij de aircoboer langsgeweest. Eerste conclusie: het vacumeerapparaat trekt het systeem vacuüm. Tweede conclusie: het blijft gedurende 10 minuten vacuüm. Derde conclusie: het wordt koud.
Zou ik dan eindelijk het hoofdstuk airco kunnen afsluiten? Het heeft nu lang genoeg geduurd.

Yup.
En de ophanging van het achterste subframe.
En de bovenste motorsteunbeugel.
En de parkeersensoren.
En de roestplek rechtsachter.
En de inbouw van de verbruikscomputer.

:lol:

Vanwege het onverwacht grote en prettige neveneffect van soepel schakelen door de nieuwe onderste beugel heb ik gisteren de bovenste ook vervangen. Dat is tenminste een klusje dat je in het donker in een half uurtje doet. 8) Resultaat: nog iets strakker schakelen en de motor loopt nog rustiger. Sinds ik de auto heb is het schakelen veranderd van een pook die bungelt en waarmee je met wat geluk de versnelling selecteert in een prettig bedienbaar verhaal.
En vandaag zijn er winterbanden onder gegaan. Omdat ik niet van plan ben (en dat ook überhauptitiair nooit zal zijn) de sneeuw op te zoeken vanwege zoiets als een wintersport en dus niet nodeloos veel kilometers zal maken in de winter, heb ik gekozen voor het goedkope huismerk van de Kwik-Flut. :oops:
En zoals ik al vaker heb opgemerkt, de deskundigheid van het personeel is een lucky shot. Gelukkig weten ze bij het filiaal in mijn buurt wel waar ze mee bezig zijn, dus zijn de wielen goed gebalanceerd. Tijdens de proefrit naar Chyparse (ik moet toch LHM en hydroric̨̛age hebben) heb ik voor het eerst sinds maanden met een trillingvrije auto gereden. :dans: Met het rechter voorwiel heb ik ooit 'ns een te strakke bocht via een trottoirband genomen en ik heb nooit de moeite genomen daar naar te laten kijken.
Al met al is de technische staat van La Soixante nu dusdanig dat ik me druk kan gaan maken over 'belangrijke' zaken als verweerde plastic kapjes. :lol:
Permalink

Heerlijk gevoel toch, als je XM in een dusdanige technische staat verkeert dat je je druk kan gaan maken om details :D

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Naar aanleiding van dit topic op het Xantforum:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=16613
ben ik ook maar 'ns met het carterontluchtingsklepje in de weer geweest. Om een lang verhaal kort te maken; die is bij mij ook gaar. Hij sluit vrijwel niet af, ook niet na intensief schoonmaken. Wel verkruimelt het kunststof. :evil: Dat ding is bij PSA natuurlijk NFP maar diverse andere merken gebruiken 'm ook (onderdeelnummer achter de merknaam):
Citroën - 4575 08
Jaguar - CAC 4188
Mercedes - 000 431 36 07
Opel - 5 45 205
Peugeot - 4575 08
Renault - 77 00 659 282
Volvo - 1228272
En voor de Brezanners onder ons: EAN Code - 4006633068680
Nu is het natuurlijk übergeil om met een Jaguar (spreek uit op z'n Clarksons: Dzj̀èeg) rond te rijden maar de Mercedes-dealer in Hilversum zit op 5 minuten lopen afstand van de Troenboer. Donderdag besteld en dinsdag binnen; dat doen ze bij PSA dan toch vlotter. :wink:
Enniewee, dit is m'n nieuwe aanwinst:
https://lh4.googleusercontent.com/-FQQCmE-fKJk/TvnpECrKc0I/AAAAAAAADR8/reiZ1mLCHGw/s600/PC270743_1.JPG

En hier zit that little rascal:
https://lh5.googleusercontent.com/-ltl_ET-CqBo/TvnpEI0fEXI/AAAAAAAADR8/NZXLinBxvbI/s600/PC270744_1.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-V_NkoDjYkWM/TvnpEPg9JhI/AAAAAAAADR8/_qqU3iBosQA/s600/PC270745_1.JPG

Oud en nieuw naast elkaar:
https://lh6.googleusercontent.com/-gE1TclzP0dw/TvnpEmXu8gI/AAAAAAAADR8/38dXUnCOjJg/s600/PC270746_1.JPG

Je ziet duidelijk het verschil tussen Franse rotzooi en Duitse degelijkheid. :lolno: Het nieuwe klepje sluit vrijwel meteen af, je hoeft met blazen echt geen kracht te zetten.
Met de nieuwe aanwinst loopt de motor stationair ongelooflijk mooi, het was de investering van €4,22 en de 10 minuten pielen meer dan waard. :dans:

Nog een leuke anekdote: de onderdeelnummering is bij PSA volgens mij volledig willekeurig; bij Mercedes is het logisch opgebouwd. Zo kan men aan de eerste 2 cijfers zien of het om 1 of meer modellen gaat, enzovoort. Maar..... Zoals altijd is er een maar. Het systeem van de Duitsers is volgens de man niet feilloos, hij loopt regelmatig aan tegen verkeerde onderdeelnummers. En daar heb ik bij PSA nog nooit van gehoord. :wink:

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

Mooi dat het zo'n verschil maakt in de stationair loop. :thumbup:

Ik zal binnenkort ook maar eens een paar van die filtertjes bestellen....

Altijd mooi dat zulke kleine acties een goed resultaat hebben.

Daarbij is het altijd mooi dat onderdelen bij de andere merken nog wel leverbaar zijn :P

Misschien een idee om een apart topic aan te maken met dit soort vervangende gegevens?

Groetjes Jeroen
Permalink

Gelukkig heb ik geen xant, die site is niet vooruit te branden! Dus herhaal ik gomp's vraag maar even:

Gomp zegt:

Waar zorgt dat ding exact voor en wanneer merk je dat je hoognodig een nieuwe moet hebben ?

En een handtekening!!!!

Xantia 1.8i (VS)X '93

GSA Spécial 1.1 '81

Permalink

La Noir Verni zegt:

Cool zeg! Dat je van een Xantia nog iets kunt leren!
Ik sta, als Xantia-rijder, zelf ook me in de ogen te wrijven van ongeloof :wtf: :P

detlev zegt:

Gelukkig heb ik geen xant, die site is niet vooruit te branden!
Oh? De site? of het forum? Ik heb er zelf totaal geen problemen mee.

HiddenPlaces.nl - Creative & Artistic Photography

Och, een Xant is gewoon een no-budget XM waar ze alles weggelaten hebben wat ellende kan veroorzaken. :lol:
Waarvoor dat ding nodig is? Dat klepje zit in de leiding tussen olievuldop en gasklephuis. Door overdruk aan de gasklephuiskant wordt 'ie dicht gedrukt. Als hij niet afsluit wordt er oliedamp door het gasklephuis gezogen, wordt de boel vet en de stationairloop ietwat zenuwachtig. Niets dramatisch dus.
Dat klepje bij mij sloot alleen nog enigszins af als ik heel erg hard en abrupt blies. Bij dat kwalitatief superieure Mercedesklepje moet ik heel voorzichtig blazen omdat 'ie meteen afsluit. En hij sluit ook volledig af.

La Noir Verni zegt:

En zo lekker toegankelijk boven op het blok!

Ja natuurlijk. Ter herhaling en om zout in open wonden te wrijven :stilmaar: :
een TCT is de perfecte combinatie van voldoende motorvermogen en sleutelvriendelijkheid.
:grijns:
Permalink

La Noir Verni zegt:

Cool zeg! Dat je van een Xantia nog iets kunt leren!

En lassen van deurscharnieren, dat leer je ook van Xantia rijders. :lol:

wimb zegt:

Och, een Xant is gewoon een no-budget XM waar ze alles weggelaten hebben wat ellende kan veroorzaken. :lol:
Waarvoor dat ding nodig is? Dat klepje zit in de leiding tussen olievuldop en gasklephuis. Door overdruk aan de gasklephuiskant wordt 'ie dicht gedrukt. Als hij niet afsluit wordt er oliedamp door het gasklephuis gezogen, wordt de boel vet en de stationairloop ietwat zenuwachtig. Niets dramatisch dus.

Volgens mij werkt hij zo dat je geen turbodruk je olievulpot in blaast met alle rotzooit en meetfouten van dien. Het is namelijk vrij normaal dat atmosferische motoren de carterdruk/dampen weer verbranden.

Dat zou best kunnen. Ik weet wel dat mijn gasklephuis in no time vet van de olie was terwijl ik dat bij de Xant (zelfde blok zonder turbi en dus zonder dat klepje) niet had.
Ik vermoed dat ik nu ook eindelijk af ben van het fenomeen dat het mm-lampje na het starten nog een paar seconden blijft branden. Dat was een vage permanente storing die iets met de luchtaanvoer van doen had. De tijd zal het leren.
Permalink

ZX1.4i zegt:

Bij een Xantia is alles beter, behalve de Heulliez deurscharnieren van een Break :(

en het zwembad via de achterklep dan :twisted: en vergeet het roesten vooral niet bij de achterdeur niet :twisted:

http://farm4.static.flickr.com/3052/2870618395_70215ccb61.jpg

C5 Ph2 1.6HDiF Caractère

406 SL 1.8-16V

Permalink

Als het zover is, dan is het tijd voor een andere auto, een auto blijft een gebruiksvoorwerp.
Behalve de XM van Wim, dat is een permanent onderhouds voorwerp :wink:

Wat is de volgende klus Wim, we moeten toch een excuus hebben om een nieuwjaarswok of sushi te houden :P