wimb en z'n La Soixante.

Nee Gomp, daar hebben briljante techneuten met een meer dan geniaal inzicht iets heel erg slims voor ontwikkeld: vervangen. :meneus:

Hier nog even een sfeerimpressie van het bewuste 'schokdemperconstructiedingesgevalletje'.
https://lh4.googleusercontent.com/-FPQj_NHyOTg/TCzPDNybbTI/AAAAAAAABtE/0JxetSN2JOE/s600/DSCN1459.JPG

BasisBIX zegt:

Kijk dan ook even goed in het laatste ID/DS clubblad.
Daar staat mooi in uitgelegd hoe je de kleine schokdempertjes kunt demonteren en schoonmaken. :wink:

Ik wist ook niet dat die dingetjes er uit te halen waren... :roll:

Ik heb laatst bij chyparse even doorgevraagd over het betreffende dempertje. Je schijnt deze bij een HR van een xm niet te kunnen demonteren omdat deze van kunstig is, die van een Ds wel omdat deze van messing schijnt te zijn. Wat zij deden was de hoogte regelaar een aantal nachten in de koud ontvetter leggen.

De middelste bus, waar ook de plunjer door beweegt kan je er ook uitpersen. Maar dit was alleen noodzakelijk wanneer er nieuwe schroefdraad in de aansluitingen van de leidingen getapt moet worden.

Het reviseren komt dus gewoon neer op goed schoonmaken.
Permalink

Precies, reviseren is heel wat anders dan schoonmaken. De toleranties van Citroën hydrauliek zijn bijzonder hoog, bij de minste of geringste slijtage is er een relatief grote interne lekkage en helpt schoonmaken niet meer.

Ik heb helaas die demonstratie niet gehad. Dit zou ander licht op mijn verhaal brengen. Het is wel vreemd dat in een revisiesetje alleen maar de 2 afdekhoezen en de bijbehorende klemmen zitten. Dan is er dus maar 1 manier en dat is schoonmaken, vervolgens laten testen en op basis daarvan al dan niet vervangen.

die onderdelen uit dat setje zijn de enige die zo zonder meer zijn te vervangen zonder nauwkeurige metingen te doen en de toleranties te kennen.
Vervangen van de plunjer (as die door de hoogteregelaar heenloopt) kan versleten zijn, maar het zou ook de boring kunnen zijn. Dit zul je eerst moeten weten/meten voordat je daar iets nutigs over kunt zeggen.....reviseren is vervolgens ook nog eens lastig. Je zou dan de boring moeten ruimen en een overmaat plunjer moeten monteren of verbussen oid om de boel weer op de orginele toleranties te krijgen....
Permalink

@Gerrie, dat klopt. CitroTech liet dat ook zien aan ons, alleen zulke hydrauliek revisie bedrijven kunnen dat echt reviseren. Maar met een druktest kun je de interne lekverliezen meten en dat zegt al genoeg of het zin heeft om de hoogteregelaars te behouden.

Om diezelfde reden heb ik voor mijn XM 2 nieuwe hoogteregelaars besteld en gemonteerd :wink: . Ik vind het niet de moeite waard om ver heen en weer te reizen om zoiets te laten meten.

ik ga eens kijken of ik de HRs die ik nu in reserve heb schoon kan maken en op m'n werk testen. We doen heel veel met hydrauliek, maar wel op een wat andere schaal.
Maar testen moet wel kunnen denk ik....

dat is inderdaad natuurlijk de makkelijkste test. Als de auto op de brug staat de retour losnemen en kijken wat de retourstroom is.
Is die behoorlijk, dan is de boel versleten....
Permalink

Ik heb inderdaad nieuwe hoogteregelaars gekocht bij de Citroëndealer :wink:.

@Gerrie, dat is de meest eenvoudige methode om te zien of ze veel lekken. Zo kwam ik er ook achter dat de mijne versleten waren en de HD-pomp frequent liet pompen omdat de rijhoogte snel zakte. Omdat mijn vorige XM dat nog erger deed, had ik besloten de hoogteregelaars te vervangen door nieuwe.

En deze discussie verstoor ik nu wreed door weer over La Soixante te gaan ouwenelen. :wink:
Vanavond met hulp van Jeroen de remleidingen doorgespoeld en ook het ABS-blok. En, wat veel belangrijker is, de steker van het voorste hydractiefblok weer aangesloten. Ook ontdekt dat een koelwaterleiding/slang lekt. Dat ding waar de kachelradiateurleiding op zit en half over de distributiekap loopt, bestaat volgens SC niet. :evil: Althans, niet als je op VIN-code zoekt. Het geval is een stalen leiding waar onderaan een rubberen leiding is gevulcaniseerd. Waarom dat niet gewoon met een slangklem zit is me een raadsel. :roll: De lekkage is een enkele druppel en dat is al heeeeeel lang zo. Ik ga me 'ns beraden wat ik er mee ga doen. Waarschijnlijk een stuk slang kopen en die met een slangklem vastzetten.

Citrophile zegt:

Als het geen speciale slang hoeft te zijn zou ik ook een kvs slang kopen i.c.m. een slangklem monteren.

Tsss JP! Een XM is een speciale auto. :rtfm: Daar kunnen alleen maar speciale slangen worden toegepast. Het liefst met behulp van speciale constructies. :meneus:

Idd Wim... die XM's hebben soms nog een grotere gebruiksaanwijzing dan moeders de vrouw thuis :kwijl: maar dat levert ook de soms aanwezige haat-liefde verhouding op met die auto's 8)

Jeroen78 zegt:

Om de discussie van de hoogteregelaar weer op te wakkeren.
Een gereviseerde hoogteregelaar kost bij Citrotech 0ng 150 euro.

http://citrotech.nl/shop/shop/revisie-hoogteregelaar-laatste-type-lhm/

Groetjes Jeroen

Volgens hun site is de boel gereviseerd met een nieuwe regelaar, asje dus. Dat ding waar het asje doorheen gaat slijt echter ook en die laten ze zitten. Een volledige revisie lijkt mij het vervangen van alle slijtende onderdelen. Bij chyparse haal je voor de helft een HR die schoon is en op werking is gecontroleerd.

Als je naar de citrotech meeting was geweest zou je weten dat dit echt kwaliteit is! Asjes zijn nieuw en worden met de hr gematcht voor optimaal resultaat..
Als het huis opgemeten wordt en het asje wordt qua maat aangepast kun je dit met recht een goede revisie noemen!

Een hr van chyparse komt in geen enkel opzicht in de buurt van de kwaliteit van deze citrotech revisies..
Maar goed, ieder zijn ding :wink:

gomp zegt:

Jeroen78 zegt:

Om de discussie van de hoogteregelaar weer op te wakkeren.
Een gereviseerde hoogteregelaar kost bij Citrotech 0ng 150 euro.

http://citrotech.nl/shop/shop/revisie-hoogteregelaar-laatste-type-lhm/

Groetjes Jeroen

Volgens hun site is de boel gereviseerd met een nieuwe regelaar, asje dus. Dat ding waar het asje doorheen gaat slijt echter ook en die laten ze zitten. Een volledige revisie lijkt mij het vervangen van alle slijtende onderdelen. Bij chyparse haal je voor de helft een HR die schoon is en op werking is gecontroleerd.

Klopt, maar de discussie ging nu over prijs kwaliteit verhouding.. Natuurlijk is je budget belangrijk!
Maar laat het duidelijk zijn dat een door chyparse gereinigde hr iets heel anders is dan een citrotech gereviseerde..

La Noir Verni zegt:

Dus nu een kapotte thermostaat Wim? Is die gemakkelijk te vervangen bij de TCT?

Nee, da's echt een ramp. :mrgreen:
Motorkap open, auto in hoogste stand, slangetje op de radiateuraftap, emmer onder de auto (daarom in de hoogste stand), een litertje of 2 aftappen, luchtinlaat loshalen van steun, steun los van thermostaathuis, andere bout los van thermostaathuis, thermostaathuis lostrekken, thermostaat er uit, nieuwe er in en monteren in omgekeerde volgorde. Daar ben je toch gauw een half uurtje mee zoet zo op straat in de kou en regen.

Ooooowwwhhh, wat zijn TCT's toch fijne doe-het-zelf auto's. :lovecit:

XM TCT `94

Delahaye 175 S Roadster

Permalink

:mrgreen:
Ik krijg die dingen nooit in 1 keer lekvrij. :?
Altijd zelf pakkingen maken of kit er tussen o.i.d.
Heppu dat nou ook?

Nee. Ik maak de randen goed schoon. Aluminiumkant doe ik met een messing borsteltje, kunststof kap met een kunststof borsteltje. O.a. de Gamma verkoopt van die setjes voor een paar euro. :wink:

Vandaag heb ik een totaal zinloze upgrade gedaan, ik heb het swaffelstokje vervangen. Ik heb een jaar met de originele van VDO Tempostat rondgereden:
https://lh3.googleusercontent.com/-k6f_cd4T6jM/TwmzadE8C3I/AAAAAAAADSo/P-jm-UA8pmQ/s600/P1080747_1.JPG

En dit is de originele Citroën:
https://lh3.googleusercontent.com/-0t-2beieqTw/TwmzalDnKjI/AAAAAAAADSo/xCEobrNVF6s/s600/P1080748_1.JPG

Laten we eerlijk zijn, de Troenversie is stukken mooier. 8)
https://lh4.googleusercontent.com/-fdSMuEbiL_I/TwmzaVC1UDI/AAAAAAAADSo/h72s_mqyhR0/s600/P1080746_1.JPG

Dus de kabel van de VDO gesoldeerd aan de stok van Troen en het handeltje ingebouwd. Later moet ik nog even een testrit maken voordat ik de verfraaiing voor afgerond kan verklaren.

Net een proefrit gemaakt en 't werkt niet. :evil: Het zal wel een bedradingsfout zijn. Nou ja, nu geen zin meer om te zoeken.
En d'r schiet me daar zomaar te binnen dat het ontluchtingsklepje niet het eerste Benz-onderdeel is in La Soixante. Die VDO Tempostat kruiskontroleur vind je ook in oude Benzen. Hunnie d'r forum staat vol met draadjes over problemen daarmee omdat Mercedes het nodig vond de print ondersteboven te monteren zodat na verloop van tijd de onderdelen lostrillen. Zou daar soms een voormalig ontwerper van PSA in dienst zijn geweest? :lol: