Toch maar een topicje gestart om een beetje te loggen wat er allemaal gebeurt met de dames die voor de deur staan.
Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Eerst even een petite histoire.
Begonnen in oktober 1996 met een BX 1.9D (SR-39-ZY; 270.000 km), rood die na een jaar en 9 maanden zoveel olie lekte dat het niet meer verantwoord door te rijden. Koppakking bleek toen niet meer te krijgen en vervangende vloeibare pakking is wel geprobeerd, maar niet gelukt (360.000 km)
Bij het zoeken naar een vervanger door de garage geattendeerd op een witte BX TRD Break, maar bij het kijken ernaar struikelde ik haast over een fraaie rode 2.1TD12 XM berline, die als ambulance werd gebruikt door de garage: verkocht!, zowel ik als de auto (YS-93-GH; 328.000). In gereden van zomer 1998 tot januari 2001. Toen vanwege uiteindelijk gebleken gescheurde en kapotte versnellingsbak ten grave gedragen. (nog een maand in een AXje van de garage rondgekard).
In februari 2001 de HL-LR-66 (zwart) gekocht met 260.391 km. Eén van de dames die nog steeds de straat hier in Maastricht siert en inmiddels zo'n 480.000 km heeft gelopen.

Omdat ik per 2002 minder afstanden ging rijden ging het niet zo hard met de km-stand, maar omdat ik in 2004 van Rotterdam naar Maastricht verhuisde en bleef werken in het westen (3 dagen/week) ging het opeens weer hard. De HL-LR-66 stond toen op bijna 4 ton, dus de antenne ging uit naar een extra XM met minder kilometers.
Mijn nieuwe partner (en reden om te verhuizen!) moest haar Honda Civic bij haar ex achterlaten en werd getracteerd op de HL-LR-66.
Via de befaamde Yahoo lijst kwam ik in contract met een jongen in Eindhoven (wiens naam mij even ontschoten is) die van 2 XM's één aan het maken was en wel een 2.1TD12 Break in het groen: JN-SP-74, 298.000 op de teller, maar op het blok een hap minder (weet niet meer precies hoeveel).

Dit was mijn eerste XM die ik tot over de 500.000 km reed, uitmondende in een artikel in AE.

Er kwamen echter in 2007 zoveel problemen met deze dame (o.a. af en toe volledig wegvallende stroomvoorziening tijdens het rijden!) dat het bij een km-stand van 573.000 km gerechtvaardigd leek om te zien naar vervanging.
Dezelfde Yahoo lijst bood een optie. In Goes op bezoek geweest en daar de huidige Break 08-RD-VZ overgenomen van Arne Hulstein, 295.000 km en wederom groen, maar net een andere tint. Wel een stukje luxer dan de vorige: open dak, electronisch bediende airco, leer en hout. In 2004 geïmporteerd uit België en met volledige onderhoudshistorie.

Na 200.000 km ging in voorjaar 2010 de koppakking kapot, waarbij al snel besloten werd tot een blok-swap: vervangend blok met 160.000 km erop ging erin en ze rijdt nog immer. Huidige km stand is 616.000 km.

Re: Marc's 2.1TD's
+1 :mrgreen:
Als je die eenmaal hebt wil je er ook niet meer vanaf. :D
Ja das nou het enige dat er niet in zit.... :problem:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Middenarmsteun is een ander verhaal. Als je airbag(s) hebt in het stuur van je type 2, dan zul je een stuk uit het frame van je middenarmsteun moeten zagen/knippen. Dit is verder niet zo'n hels karwei maar als je het niet doet past de airbag sensor niet.
Mocht je dat niet zien zitten dan heb ik nog een al aangepaste type 1 middenarmsteun liggen.
Leuk en spannend altijd, een andere, 'nieuwe auto'.
Ben niet zo op de hoogte van s2 kenmerken en bijbehorende uitvoeringsbenamingen, maar VSX is hoger dan SX, weet ik en deze heeft electrisch bediende airco, leer, lichtmetalen velgen, electrisch bediende ramen achter. Dus dat zal dan wel VSX zijn, toch?
Zit er een sensor van de airbags thv de middenarmsteun? Rare plek!
Waar zitten nog meer airbagsensoren, voor het geval ik (te) enthousiast van alles ga losschroeven?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kostenplaatje: 800 incl. BTW en arbeid. Tel dit bij het rondje bollen, waar deze dame ook binnenkort weer aan toe is (ca. 400 euro alles nieuw) en tellerstand van 623.000 km.
Versus: 1997 serie 2 break met 270.000 km, helemaal tiptop in orde gemaakt voor 3000 all in.
:tja: :iemand:
Nog maar eens een weekendje over denken....
Hoe dan ook, valt op zich dus goed mee!
Aan de andere kant is de nieuwe Break zo te horen wel een hele vooruitgang!
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar 1800 meer en dan een tip top auto die er weer wat jaartjes tegen kan lijkt me geen gekke deal...
Zo denkend: zou het lonen om het blok (1,5 geleden met 160.000 erop eringeswaffeld, nu dus zo'n 280.000 km gedraaid) er uit te halen en op te slaan als reserve?
en idd onderdelen zijn nooit weg want veel wordt al schaars :cry:
en dat geld dat je er al in het gestopt, ach dat is "water under the bridge" zo gezegd. Je hebt er een hoop plezierige kilometers mee gezweefd. En klaar is klaar, je kunt er tot in het oneindige geld in blijven stoppen...
Ik moet alleen nog even met hem praten of ik in zijn ruimte de auto kan demonteren of dat het elders moet; als elders dan moet ik gaan zoeken waar dit op het gemak kan en moet ik jullie medeforummers om hulp gaan vragen omdat ik zelf niet alle kennis en ook niet het gereedschap heb om e.e.a. rond te breien.
De auto kan nog rijden (ook legaal qua verzekering/MRB) zodat vervoer naar een andere plek geen probleem is.
Huh? :gaap: Wat? Sloopmeeting? Wanneer? Waar gaan we wokken? :grijns:
(revisiesetjes staan nog steeds in de bestellen bij Citroën; nog niets gehoord; binnenkort maar eens vragen).
@Wim: waar en wanneer nader te bepalen. De kogel is nog niet door de kerk, maar de hele tendens neigt sterk naar aanschaf van de nieuwe Break.
Als ik de oude ga slopen, wil ik hem ook wel zo kaal mogelijk maken: alles wat evt. nog kan dienen in de toekomst, moet er af! Hoe en waar op te slaan, zie ik daarna wel weer.
Maar ik proef ook uit je verhaal dat your mind is kinda made up, alleen doe je nog net of je er verantwoord over nadenkt en alles afweegt :mrgreen:
Hoeft hier niet hoor, doe dat maar tegenover je vriendin :grijs:
Ha ha ha..succes met je overwegingen Marc!
En een handtekening!!!!
En een handtekening!!!!
Het wordt de nieuwe Break: 2.1TD VSX, groen.
Gekentekend: 12-DF-FK. 1e toelating maart 1997, import juli 1999.
Een snel snapshot tijdens de proefrit, jl. donderdag:
meer foto's volgen, zodra ie afgeleverd wordt.
En de oude Break (08-RD-VZ) gaat gesloopt worden. Vraag is alleen nog even hoe, waar en wanneer. Ik wil in principe zoveel mogelijk bruikbare onderdelen eraf halen voor nu en/of voor later. Ik heb zelf echter geen ruimte om dit droog en beschut te doen. Ze rijdt nog en kan dus makkelijk ergens anders heen. Moet wel een plek zijn waar ze ook niet-rollend verwijderd kan worden.
Iemand ideeën voor een ruimte?
En wie wil meehelpen om deze dame te demonteren is uiteraard welkom, waartegenover een lekkere wok staat uiteraard.
Ik hoor graag van jullie
En Mike mag dan zijn hoekje komen uitslijpen, uiteraard.
Luceo non uro....