Eindelijk heb ik er dan 1tje op de kop weten te tikken: een betaalbare zilveren XM V6 Exclusive met leer/alcantara. Hoewel het voor mij een beetje een gok is, heb ik er wel vertrouwen in. De auto is van een clublid en het onderhoud is op wat details na een heel eind op orde.
Woensdag ga ik haar ophalen. Ik hoop er veel plezier van te hebben.
Ze staat nu op etoiles, maar de montecarlo's zitten erbij. Die komen er tzt weer onder. Toch net wat fraaier.
Hieronder alvast wat foto's:

Re: Xm V6 van Arendonk
FYI: mijn bak is 285.000 km oud, dat is dus bijna een ton over haar geschatte houdbaarheidsdatum heen.
Ik bedoel te zeggen: als dat alles is...
Ik heb van diverse ervaringsdeskundigen vernomen dat een goed onderhouden oude bak altijd beter/smoother werkt dan een gereviseerde bak. Dus ik zou jouw oorspronkelijke automaatje in de watten leggen als ik jou was.
Ik ben alleen beetje huiverig dat ze er een keer mee nokt binnen korte tijd.
Die laatste jongens, samen met de leidingen van/naar je bakoliekoeler, zijn volgens mij de hoofdveroorzakers van overlijdende ZF-bakken.
Voor zover het de 4HP18 btreft iig.
En ik ben het helemaal met je eens qua die nieuwere bakken!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hell, dat hele Citroën rijden is de goden verzoeken! :wtf:
En vul voor natuur maar Citroën in. :lol:
Maar zelfs dán is met de meeste mensen hier, een vervangend automaatbak exemplaar en een woksessie je auto al weer een heel eind op weg
Beide karren zijn nu weer gekeurd en hebben recentelijk uitgebreid onderhoud gehad, dus we zijn er voor dit jaar hopelijk vanaf... ;)
Of de regelaar zit vast of de kabel wordt niet (goed) aangedreven. Dan zou het aftakloopwerk de spelbreker zijn. Is dit gemakkelijk te vervangen en kun je er goed bij? (V6 automaat)
Ik dacht zelf dat wanneer je geratel hoort het logischer is dat de regelaar vast zit ipv dat de kabel niet wordt aangedreven, maar dat zal in de praktijk wel weer niet zo zijn :)
De oorzaak van de zeer irritant ratelende en resonerende hoogteverstelschuif bleek te komen doordat de stang die hoogteregelaar bestuurt, tegen de uitlaatdemper zat te schuren. 1 cm opgeschoven en probleem opgelost. RUST! :)
Ook eindelijk het in juni aangeschafte nieuwe drukcontact gemonteerd. Ik had nog gewacht met vervangen, omdat ik het originele exemplaar had schoongemaakt en had gehoopt dat dat soelaas zou bieden. Kennelijk niet dus. Hopelijk gaat dit nu echt de continue terugkerende hydractive storing oplossen. Zowat het hele hydraulisch systeem is vervangen ;)
Verder nog een krokante en overleden einddemper geconstateerd. (En stiekem al een tijdje gehoord). Iemand nog zo'n ding liggen voor een V6?
En wat doet je diravi nu niet meer? stuurt de auto heel licht bij elke snelheid?
Heel licht en zenuwachtig. Dat dacht ik ook: zonder draaiende kabel ook geen ratel.
Alles stond nog dik in het vet, maar ik verdenk toch ook sterk de regelaar. Vandaag nog s openmaken en nog wat extra in t vet zetten.
Is het proberen waard. Baat het niet dat schaadt het niet.
Toen maar weer aan de slag met de diravi. CFR weer eruit gehaald en weer helemaal goed in het vet gezet (voor zover dat nog kon) en de kabel ook gesmeerd. Alles weer in elkaar gezet en nog even 10 minuten gezocht naar een in de motorruimte verdwenen stelplaatje. :)
Ik had het idee dat ik de vorige keer de snelheidskabel te ver, dus niet juist had gemonteerd. Hierdoor duwde de kabel het mechaniek van de CFR omhoog. De borgclip moet de kabel op de juiste plek houden en dat heb ik over het hoofd gezien denk ik. Vandaag alles wel juist in elkaar gezet en zojuist 50 km getest en het lijkt allemaal te werken. :D MAAR... het is een Xm, dus we houden een slag om de arm.
Vandaag toch weer storing 21 (voorste HA klep) Toch maar s vervangen voor een andere.
Uiteindelijk nog een aardig productief Xm weekendje gehad! Kosten: 35 euro en wat benzine ;)
Hoe was het ook alweer? Citroën XM: de overwinning op [strike]weerbarstige techniek[/strike] de weg.
Dan krijg je idd het zelfde effect als dat het aftakloopwerk defect is, volle bekrachtiging op alle snelheden. Doodeng is dat.
Mooi dat je het gevonden hebt :thumbup:
In het kader van het rund van de week (of maand): Vandaag de Xantia in het halfdonker, in de kou en sneeuw voor de deur een nieuwe accu gegeven omdat die de oude de vorstperiode niet zou gaan redden en guess what... Heb ik de accupolen verkeerd om aangesloten... Dus was even SE Fireworks onder de motorkap en zelfs wat vuur in het dynamo. :oops: :thumbdown: Ik dacht dat alles overleden zou zijn, maar enkel de zekering in de radio was dood en het dynamo gaf nog 14,5 volt met motor aan (en 12,8 met motor uit)... Het lijkt dus mee te vallen... Wat een lompe actie!
Aanstaande dinsdag APK, grote beurt, 2 nieuwe banden en automaatbakoliewissel. Dat zal een leuke factuur worden. Hopelijk geen spannende dingen. Ik begin vast te hopen :D