Hallo liefhebbers.
Een vraag over mijn koelventilator.Als deze aanslaat begint hij heel moeilijk op te starten.Heb hem al los gehad en de contacten schoongemaakt,maar hij blijft slecht op toeren komen.Ik denk dat het een massa probleem is ,maar kan de massa niet vinden.Heeft iemand een idee waar deze zit?
Een vraag over mijn koelventilator.Als deze aanslaat begint hij heel moeilijk op te starten.Heb hem al los gehad en de contacten schoongemaakt,maar hij blijft slecht op toeren komen.Ik denk dat het een massa probleem is ,maar kan de massa niet vinden.Heeft iemand een idee waar deze zit?
Re: Haperende koelventilator.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is het niet het typische XM-probleem met de relais, zoals Rene ook heeft?
En welke contacten heb je precies schoongemaakt?
Erwin
Volgens een bepaald tempuratuur afhankelijk schema komt er 1 vin in of 2, op lage of hoge snelheid. Bij te hoge kvs temperatuur wordt de airco automatisch uitgeschakeld, zodat de vin-koeling alleen tbv kvs komt.
Doorrijden met 1 kapotte koelvin lijkt me dus vragen om problemen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wat is de klemspanning bij motor uit en draaiende motor?
Wat de accu betreft deze is goed,getest met een een accu tester.
Erwin
Erwin
Erwin
@Gerrie, dat dacht ik ook :wink:.
Erwin
Althans dit was bij mij het geval. Systeem was leeg, compressor kwam niet in. Maar bij aanzetten van de airco op het bedieningspaneel ging toch keurig het lampje branden en gingen de fans draaien.
De Bitron module geeft 1 signaal voor halve en 1 voor volle snelheid. Het is dus niet zo dat elke fan apart wordt aangestuurd.
Erwin
De regeling kiest tussen twee mogelijkheden: Serie en parallel. In serie draaien ze beide halve kracht en parallel voluit. Er loopt aardig wat stroom door die dingen, dus goede contacten zijn vitaal en dat is nu precies wat die rotrelaisvoeten niet aankunnen. Bij mij heb ik de relais met tyraps gezekerd, anders vallen ze er onderweg gewoon uit.
Zeer goed schoonkrabben en met vaseline weer in elkaar kan de zaak een tijdje op gang houden. Ik kies voor nieuw.
Met die fanmotoren is zelden wat mis, een enkele keer zit er eentje vast.
Ze zijn bijna niet ongeschonden te slopen, dus vervangen is de beste optie.
Tenslotte: Met dit winterweer kan je heel goed zonder.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Erwin
Volgens mij zijn alle drie de relais voor de ventilatoren. eentje zet de ventialtoren aan of uit. en twee andere zorgen dat ze in serie op parallel draaien. in serie krijgen ze 6v dus draaien ze langzaam zodra de koelwater temperatuur een bepaalde waarde heeft bereikt schakelen twee relais de twee ventilatie motoren parallel, krijgen ze allebei 12V en draaien sneller
En een handtekening!!!!
Relais 813 zet de ventilator motoren aan.
814 en 815 bepalen of ze in serie of parallel draaien.
dit zijn de drie meest linker relais
RE: Haperende koelventilator.
Beste forumleden,
Dit is dan wel een wat oudere topic , maar toch een vraag over dit onderwerp!
Heb zelf een probleem met de koeling van mijn diesel (2.1td autom.1995 175000km).
Wanneer ik bergen rijd (en die heb ik hier toevallig veel) loopt mijn koelwatertemperatuur op. (100 gr en meer)
Als ik op de autobahn op hogere snelheid rij (180+) loopt het koelwater ook op.
Wanneer ik de verwarming opendraai kan ik het temperatuur weer na beneden brengen.
Batterij is nieuw net zoals de thermostaat (speciaal voor automaat) en vloeistof is ook ververst.
Koelvinnen draaien bijde als ik airco aanzet op halve kracht.......
Als de koelvloeistof warm is (dus boven de 90gr) draait er nog maar een koelvin op volle kracht. (bijrijderszijde)
Was twee weken geleden in nederland op familie bezoek en heb bij een citroen dealer in Limmen om een diagnose gevraagd
deze vertelde me dat waarschijnlijk de radiator niet meer goed werkt en dat de koelventilators goed werken (?)
Wie weet raad (relais voeten heb ik schoongemaakt)
groet uit oostenrijk
Remco
Dus de koelventilatoren werken wel goed?

Als hij zegt dat de radiator het niet meer goed doet, kan dat betekenen dat er erg veel vuil in zit, waardoor hij zijn koelcapaciteit verliest, en ook uitwendig kan die smerig zijn. Je kunt bij de radiator als je hem gedemonteerd hebt de hogedrukspuit er op zetten, En anders gewoon de radiator vervangen..
Een thermostaat kan ook als die nieuw is problemen veroorzaken. Zo heb ik de mijne ook moeten vervangen na slechts 7500 kilometer. Ik hoop niet voor je dat dat het is, want hij zit echt op een rotplek bij de 2.1td.
Dank je voor de snelle reacite Djidde,
Uitwendig is de radiator schoon. Wordt met regelmaat met de kärcher schoongespoten. De thermostaat werkt ook naar behoren.
Wat mij erg intresseerd is of de ventilatoren goed aangestuurd worden m.b.t. halve snelheid beide , en volle kracht maar 1.
Uiteraard kan een radiator vervuilen en daardoor de koelkanaaltjes verstoppen. Maar wil graag zekerheid voordat ik er een nieuwe radiator inhang en hetzelfde probleem blijf houden.
groet
Nee dus, rond de 100 en ? graden moeten ze beide op volle sterkte draaien!
Als er maar een volop draait klopt er iets niet.
Ik moet nazien bij hoeveel graden exact, maar meende ergens rond de 105.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je Mark voor de reactie,
Dus de dealer had het mis en klopt er iets niet? De linker gaat op volle kracht (als ik voor de auto sta) en de rechter schakelt zich weer in als de linker weer op halve kracht gaat. Temperatuur staat dan over de 90gr als ie op volle kracht gaat draaien. Is dit een probleem wat uit de bitron komt of moet ik beginnen met relais te wisselen.
groet remco
Naast/voor het potje van je dieselfilter zit een bruine stekker. Ik meen rechts. Let niet op de rode pijl. Als je die bij draaiende motor eraf haalt dan moeten beide ventilatoren op volle sterkte gaan draaien. Anders even de 3 relais die bij de koplamp aan de bestuurderskant zitten loshalen ne schoonmaken en natuurlijk invetten met vaseline.
Beide ventilatoren moeten op volle kracht draaien bij te hoge temperatuur en op den duur ook in stilstand in de hitte en volle airco aan; je hoort ze loeien.
Klinkt een beetje als een bedradingsprobleem of zo? Zijn de relaisvoeten nog wel goed?
Hebbes!
Tussen de 90-95 graden draaien de fans op stand 1, tussen de 95 en 100 graden op stand 2.
Bij 115 graden gaat de lamp knipperen, bij 118 graden brand deze constant.
De airco schakelt uit bij 112 graden kvs temperatuur.
De thermostaat moet openen bij 85 graden.
Bron: Citroen info rapide no. 21
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.