Vandaag op de kop af 4 maanden in bezit van m'n XM en lid van de XM-club dus hoogste tijd me hier aan te melden. De naam is Pieter, 33 jaar en eigenaar van een Gris Fulminator 2.1 TD van 1999.
Sinds juli 2002 reed ik een betrekkelijk probleemloze '98-er Xantia met LPG-G3 installatie, waarvan de kilometerstand in de loop der jaren was opgelopen naar boven de 4 ton. En hoewel ik eigenlijk niet zo'n haast met een vervanger had, werd de zoektocht versneld toen ik begin 2009 wegens schadeherstel aan de Xantia de XM Turbo CT van m'n garage meekreeg. Om kort te gaan: die viel goed in de smaak. Lang verhaal kort: Oktober 2009 was ik na een proefrit eigenaar van bovengenoemde 2.1 TD met 244.000 km ervaring.
Intussen 4 maanden en 15.000 km verder is er het volgende aan de auto gedaan:
- lekkage stuurhuis verholpen
- lekkage HD-pomp verholpen
- remblokken achter vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- thermostaat vervangen
- distibutie/spanrollen/waterpomp vervangen
- LHM ververst
- standaard 195 banden+velgen vervangen door 205-banden op Monte Carlo velgen
Op dit moment lekt er olie bij de krukaskeerring bakzijde en lucht in de dieselleiding levert 's ochtends bij vriestemperaturen een slecht startende XM op. Na een overnachting in de (verwarmde) garage start madam dan weer probleemloos.
Hoewel bovenstaande opsomming misschien anders doet vermoeden, is het niet alleen maar kommer en kwel. Eenmaal onderweg geeft het veergedrag weinig reden tot klagen, trekt de motor boven 2000 toeren lekker door en is daarbij goed zuinig: gemiddeld haal ik bij veel lange afstanden en veel onderweg op provinciale en autowegen 1op 17,5.
Daarnaast staat er nog een GSA in de garage en is er een CX GTi Turbo 2 op komst, beide alleen voor gebruik buiten de wintermaanden om.
Fotootjes

Sinds juli 2002 reed ik een betrekkelijk probleemloze '98-er Xantia met LPG-G3 installatie, waarvan de kilometerstand in de loop der jaren was opgelopen naar boven de 4 ton. En hoewel ik eigenlijk niet zo'n haast met een vervanger had, werd de zoektocht versneld toen ik begin 2009 wegens schadeherstel aan de Xantia de XM Turbo CT van m'n garage meekreeg. Om kort te gaan: die viel goed in de smaak. Lang verhaal kort: Oktober 2009 was ik na een proefrit eigenaar van bovengenoemde 2.1 TD met 244.000 km ervaring.
Intussen 4 maanden en 15.000 km verder is er het volgende aan de auto gedaan:
- lekkage stuurhuis verholpen
- lekkage HD-pomp verholpen
- remblokken achter vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- thermostaat vervangen
- distibutie/spanrollen/waterpomp vervangen
- LHM ververst
- standaard 195 banden+velgen vervangen door 205-banden op Monte Carlo velgen
Op dit moment lekt er olie bij de krukaskeerring bakzijde en lucht in de dieselleiding levert 's ochtends bij vriestemperaturen een slecht startende XM op. Na een overnachting in de (verwarmde) garage start madam dan weer probleemloos.
Hoewel bovenstaande opsomming misschien anders doet vermoeden, is het niet alleen maar kommer en kwel. Eenmaal onderweg geeft het veergedrag weinig reden tot klagen, trekt de motor boven 2000 toeren lekker door en is daarbij goed zuinig: gemiddeld haal ik bij veel lange afstanden en veel onderweg op provinciale en autowegen 1op 17,5.
Daarnaast staat er nog een GSA in de garage en is er een CX GTi Turbo 2 op komst, beide alleen voor gebruik buiten de wintermaanden om.
Fotootjes

Re: PBO: XM 2.1 TD
Inderdaad, zo bedoelde ik het. Als je strepen trekt met een TCT heb je slechte banden (of de turbodruk flink opgevoerd :D :D )
Collega (René) is behoorlijk automaf, ja. Eén keer meegenomen naar een Xm-clubmeeting en vervolgens niet meer weg te slaan bij de daaropvolgende (voornamelijk technische) meetings van zowel Xm- alsook incidenteel CX-club. Met uiteindelijk als resultaat een nieuwe Xm-rijder 8)
Leuk he, als iemand helemaal ondersteboven is van de rij-eigenschappen die je zelf ook zo waardeert.
Door een combinatie van focussen op naderend verkeer in de verte en een waarschijnlijk deels achter de voorruitstijl verscholen een op een T-kruising van rechts komende Citroën C2 over het hoofd gezien. Gevolg is dat de C2 mij rechtsvoor schampte.
Zichtbare schade op het eerste oog: een rechtervoorscherm en bumper in gruzelementen, een beschadigde gril en wieldop, knipperlichtunit afgebroken en kras op motorkap door samendrukkend plaatwerk. Kap niet open gehad (klemt door voorscherm) dus daar kan nog meer ellende achter zitten. Hoewel de C2 naar eigen zeggen zo'n 65 km/h reed toen ie m'n rechtervoorzijde schampte (draaide zelf met lage snelheid linksaf de kruising op), zag de wielophanging er op het eerste oog OK uit.
De auto is door de bergingsdienst naar hun depot gebracht en wordt naar verwachting uiterlijk morgen van Noord-Holland (waar het is gebeurd) naar Friesland gebracht. M'n garage zet de auto vervolgens op de brug om de eventuele schade aan wielophanging en subframe op te nemen. Vervolgens beoordelen of de auto nog fatsoenlijk reparabel is. Heb daarover in de loop van de week contact met de garage maar kan pas zaterdag daadwerkelijk langs. Afwachten dus....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Balen van die aanrijding. :thumbdown: :( Ik was onderweg en hoorde het via, via.
Gelukkig mankeer je zelf niets, maar schade aan je madame/xm is nooit leuk.
Wie zijn schuld het dan ook is...effin. Kop op! Misschien is de schade wel weer op te lappen. Heb wel connecties in de autospuitwereld...kan hier en daar mijn licht wel even voor je opsteken.
Enne...vandaag stond de zon ook erg vervelend; heb dat vandaag aan den lijve ondervonden maar had gelukkig mijn "Ray Ban" bril bij de hand. 8). Misschien heeft de zon ook een rol gespeelt ...you never know.
De backup zweefmobiel/Yvette is uiteraard beschikbaar..dus woon-werk verkeer is daarmee geregeld! No :problem: !
Gr, René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Insteek is de auto weer te laten maken; zichtbare schade zag er reparabel uit, maar wacht voor het definitieve besluit het oordeel van de garage over de onderhuidse schade af.
Ze zeggen altijd: "Het is maar blik." Maar het is wel erg mooi blik en dat is flink slikken.
Hoop voor je dat het mee valt en dat het nog reparabel is.
Maar nee ze wordt gelukkig gered, toch blijft het pijnlijk succes PBO. :wink:
We wachten met je af op de uitslag!
Luceo non uro....
Madam is vanmorgen door de berger gelost bij de garage. Ik heb vanmorgen kort telefonisch contact gehad met de garage, die de auto al direct na binnenkomst de brug op had gereden. Eerste opmerking was dat het stuur iets scheef stond; het rechtervoorwiel heeft dus wel een tik gehad. Heb afgesproken dat ie de auto verder naloopt en me vervolgens hierover één dezer dagen inlicht. Daarna bekijken of de auto redbaar is (wat dus de insteek is) of niet.
:likeU:
Bij de visuele inspectie kwamen de volgende bevindingen naar voren: het rechtervoorwiel staat iets naar binnen, verder slechts minimale afwijking onderhuids. Subframe, stuurinrichting, draagarm, veerpoot en fusee vertonen op het eerste zicht geen schade. Met een slag om de arm nu dus een voorzichtig optimisme.
Zaterdag ga ik bij madam kijken en wellicht de vervolgstappen bespreken. Wordt vervolgd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.