Help! Auto schudt boven een bepaalde snelheid.

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn Xm 12D turbo diesel type 1 van het jaar 1992. Auto schudt boven de 130 km/h als een tractor, dit heeft de auto nooit gedaan.

Pas geleden zijn de bollen vernieuwd en de auto uitgelijnd, heeft iemand een idee wat het probleem is?

Groeten,

Mo :(

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

Uitlijning misschien verkeerd? Maar dat is vaker trekken naar 1 kant dan schudden!
Balans van de wielen (misschien zomer-winterbanden wissel gehad?)
Bij mij was 1 remklauw beetje gaar en liep aan; dat moet je ook even controleren (wiel even loshangen en kijken hoe makkelijk je het kan draaien met de hand (handrem eraf! :wink: )

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest zegt:

Uitlijning misschien verkeerd? Maar dat is vaker trekken naar 1 kant dan schudden!
Balans van de wielen (misschien zomer-winterbanden wissel gehad?)
Bij mij was 1 remklauw beetje gaar en liep aan; dat moet je ook even controleren (wiel even loshangen en kijken hoe makkelijk je het kan draaien met de hand (handrem eraf! :wink: )

Marc, bedankt voor je snelle reactie. Het is niet het trekken naar 1 kant toe, maar echt schudden. Het rijden gaat goed t/m 130 km/h, daarna beginnen pas de klachten. Ik laat horen of je tips geholpen hebben.

Groeten,

Mo

TCT Series 2 Madame Morette

TCT Series 1 Madame Kitty Noir

Permalink

mohamed zegt:

Het is niet het trekken naar 1 kant toe, maar echt schudden. Het rijden gaat goed t/m 130 km/h, daarna beginnen pas de klachten. Ik laat horen of je tips geholpen hebben.

Groeten,

Mo

Aangezien het boven een bepaalde snelheid continu is: hoe is de algemene stand van je banden? Kan een breuk in zitten. het kan ook zijn dat er een wielbout los zit.
Permalink

Vreemd Mo, schudden als een tractor hoort niet bij een Xm. Heb je kort geleden een bandenwissel gedaan of zijn ze er af geweest?
Idd nu eerst de wielbouten checken. Dan de banden goed bekijken. Misschien zit er een karkas breuk in en heb je er een bobbel op zitten. Ook goed de binnenzijde van de wangen bekijken.