Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

Ik rij al een V6 waarbij het niets kost! Waarom hebben ze die 24 klepper niet gewoon met een ketting gebouwd?

Overigens zagen de multiriemen er wel fantastisch glimmend nieuw uit. Mensch welk ener dilemma...

Maar goed, zeg €700 materiaal, hoeveel arbeid zou daar bij komen bij een garage?

En een handtekening!!!!

rijden met zo'n wagen waarbij je echt geen idee hebt hoelang die riem er al op zit is naar mijn idee rijden met dicht geknepen billen. Het kan heeel lang goed gaan, maar ook bij het tweede stoplicht al einde oefening zijn...

1200-1500 is best een stevig bedrag. Het zal niet goedkoop zijn maar ik vermoed dat het minder is. Van mij zpj heb ik in aalsmeer onlangs gevraagd, puur ter info, wat nu eigenlijk een nieuwe koppeling erin kost. gewoon uit en thuis... Volgens willem was de nota dan ongeveer 1200 euro. Daarvoor moet het blok eruit. Die riem lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een koppeling. Aan de andere kant heb je weer minder materiaal nodig..

bel Aalsmeer en je hebt een goed idee wat het ongeveer zou worden.

Riem is sterk, rollen niet. Zal niet de eerste zijn die bij 130.000 kapot loopt door gare rollen. Kapotte riem betekent een ander blok, en dan ben je echt een vermogen verder..
Daarbij is glimmen van de multiriem vaak juist een teken van slijtage, niet van nieuwigheid.

Bij de beun om de hoek ben je 750 euro kwijt voor die riem. Bij de dealer tussen de 900 en 1250, afhankelijk van wat je meepakt.
Onderdelen zijn gewoon erg prijzig!

Ik kan je uit ervaring zeggen dat je zo'n auto er niet bij moet nemen als tweede auto. Na meerdere jaren kan ik je zeggen dat je gek wordt van 2 xm's waar altijd wat mis mee is :wink: Hier spelen ook plannen om terug te gaan naar 1 Xm!

Olie is nieuw NIET zwart en als die GOED zwart is, dan is t niet echt fris....
Verse olie is helder bruin.

Met alle respect, maar pak voor een ES9J4/4HP20 een kenner van die Xm's en motoren mee. Het is heel wat anders dan een 2.0 8v of 16v of TCT... Ze hebben hun eigen problemen die soms best veel geld kunnen kosten!
Permalink

Tsja, ik had ook gehoopt dat er een kenner zou kunnen ;)

maar mijn tweede auto zal toch zeker een XM moeten zijn. Anders ga ik nog steeds niet met die tweede auto rijden omdat ik teveel comfort mis. Kun jij niet eens een proefritje gaan maken? :) 8)

ff serieus: Prijs leek me echt niet verkeerd. nieuwe riem en rollen kunnen er dan ook nog wel vanaf, wil morgen even met civer bellen hoeveel dat daar kost. En kleur olie: Ik noem het zwart omdat de druppel onderaan zwartig leek, op de peilstok zelf was het inderdaad meer bruinig.

De garagehouder had hem wel een beetje opgepoetst, maar het blok lag er fantastisch mooi in. Bijna zo schoon als je maar zou kunnen wensen.

En een handtekening!!!!

Het zijn heerlijke motoren. Dat is zeker!

Als het bevalt zou ik zeggen: DOEN! Voel of die mooi in 1 keer doortrekt, geen rare geluiden als die loopt. Lekke koppen komt bij dit type zelden voor. Riem is een bekend iets en zou ik ALTIJD vervangen.
Als de uitlaat goed is, is dat al heel wat. Nieuwe is van voor tot achter 1000 euro ex kat. Valt dus ook nog wel mee op zich.

Onderdelen zijn flink prijzig, maar dat hoort nu eenmaal bij een V6...
Permalink

Dat zijn wel twee heel verschillende berichten! De eerste deed me al half beslissen om het toch maar niet te doen, de tweede weer wel!

Op zich zou ik het heel fijn vinden als een 24v expert een stukkie ermee ging rijden. Ik kan alleen maar vergelijken met mijn eigen 12 klepper en dan ziet die 24v er erg goed uit, onder de motorkap en onder het chassis. En het voelde wat mij betreft goed aan bij het rijden, maar ja, ik ben een toch wel schokkerige oudere automaat gewend.

Ach, eerst morgen maar eens navragen wat die riem kost en dan nog bedenken hoe ik het thuis ga verkopen. Want het is natuurlijk wel decadent, drie auto's voor de deur...

En een handtekening!!!!

Permalink

:shock:

"Maar €1250? Ik heb liever een duurdere die goed is!"

En ze wil geen drie auto's. Maar ja, gelukkig duurt het in deze economie vrij lang voordat een XM verkocht is, zeker als ik er net teveel voor vraag ;)

Vandaag geen kans gezien civer te bellen. Wordt morgen of maandag. En als dat meevalt...

:silent:

En een handtekening!!!!

XM 2.0 TCT automaat

L' éminence grise

ex-2.0 TCT VSX,brun quad

ex-2.1 td Prestige, noir verni

ex-2.0 TCT, grijs

ex-2.0i comfort wit

Permalink

In promo filmpje van citroen (serie I V6) wordt de verhoogde stand gebruikt om er off-road keihard mee door een woestijn te knallen... :wtf:

Volgens mij is het alleen maar om rustig over oneffenheden te rijden

L' éminence grise

Permalink

erikv zegt:

Ik zal je zeggen: ik heb het getest... Zolang je niet ál te diepe kuilen hebt knal je zonder veel moeite met 80 over de zandpaden, zonder ook maar iets te raken met de buik.

:shock: nooit het instructieboekje gelezen dat je stapvoets daarmee moet rijden :flying: