Hallo allemaal!
Zoals het een heer betaamd: Ladies first!
De dame in kwestie is een XM 2.0 turbo CT van het bouwjaar 1998, en is getooid in het zilver (Gris Quartz).
Van binnen toont ze haar weldadige karakter in de vorm van zwart leder, climacontrol en andere zaken die het reizen in 'het slagschip' veraangenamen.
Mijn naam is ErikV, 29 jaar oud en woonachtig in Brabant, omgeving Eindhoven.De XM is de eerste auto die ik met mijn hart gekocht heb, iets wat zeker de eerste dag na aankoop nogal wat twijfel van mijn gezond verstand opwekte. Ik kocht voorheen mijn auto's namelijk met het oog op onbetwiste betrouwbaarheid en zuinigheid.
Desondanks ben ik nu erg blij met de aanschaf! Goed, ze lust een stevige slok, maar gezien mijn privé km's zich tegenwoordig beperken tot een 6 tot 8000 km per jaar is dit goed te doen. Overigens erg leuk: Werd gisteren door een lokale Citrofiel gecomplimenteerd met mijn keus!
Ze heeft wat kleine dingetjes, bijvoorbeeld dat het linker infopaneeltje niet thuis geeft, en de centrale vergrendeling op afstand wil niet altijd wat ik wil. Daarnaast heeft het lampje van de temperatuur-aflezing de geest gegeven.
Voor vragen over die zaken hoop ik hier op het forum terecht te kunnen, om zo mijn nieuwe liefde in optima forma te krijgen en te houden!
Foto's volgen nog, ze staat nog op winterslofjes. Donderdag komen de zomersloffen er onder te liggen als het goed is!
Tot ziens op het forum!
Erik
Re: ErikV stelt zijn dame voor.
Is het erg als ik het nog geeneens zo lelijk vind?! :silent: :mrgreen:
:wink:
:wtf:
Bij gebrek aan SUV 4x4 all-terrain variant van de XM...
crisis he, 't is rustig op de kantoor...
Re: ErikV 's Madame Morette
Begonnen met de sensor en de antenne; twee vliegen in één klap. Glaasje eraf, twee torquejes los en je kunt er bij.
Aangezien ik de sensor al eens eerder verwijderd had, kon ik meteen bij de antenne. Afdekkapje verwijderen, dop 10 en binnen 5 tellen is de antenne er af.
Vervangende antenne plaatsen vereist enige handigheid omdat ie door zijn gewicht gaat hangen. Antenne omhoog zetten op de houder is een simpel truukje, en net zo snel als ie los ging, zit ie ook weer vast. Ziet er weer een stuk beter uit dan het stompje wat er eerst zat :)
Vervolgens de zuiver gemaakte sensor aansluiten, en even testen door met draaiende motor de temperatuur omhoog en omlaag te zetten om te checken of ie automatisch harder of zachter gaat blazen. Dit was het geval, dus dichtschroeven en klaar!
Vervolgens het codekastje. Alleen het paneel van het kastje los halen geeft te weinig ruimte, dus het paneeltje rond de pook loshalen is aan te raden. Het paneel rond de pook laat relatief makkelijk los, niet te hard wrikken omdat er anders wat afbreekt.
Het framewerk van het kastje is ook makkelijk te verwijderen, geen gereedschap nodig. Gewoon voorzichtig drukken op de pootjes en je tilt het er zo uit. Frame verwisselen, codekastje zelf hoeft niet los. Alles weer voorzichtig terug drukken en het ziet er weer strak uit. Klusje van hooguit 5 minuten.
Toen ook nog maar even de achterklep en het RA-licht uitgelijnd. Easy as hell: Achterlicht op de twee bouten losdraaien en weer handvast vast zetten. Klep sluiten, schroevendraaier onder de lichtcluster en voorzichtig duwen en laten 'zoeken'. Beetje middelen, echt perfect kan het toch niet.
Klep weer open, lamp met ringsleutel 10 weer vastzetten, afdekkapjes terug en klaar. Kleine moeite, groot verschil! Bijna beschaamd dat ik dit maar uit bleef stellen...
Voor:
Na:
Re: ErikV's TCT Madame Morette
Alleen die achterklep doe je niet goed. Inderdaad kun je met de achterlicht units "schuiven" maar nu klopt de lijn van de taille niet meer. Probeer de slotvanger van de klep, die in de drempel ligt eens los te maken en zodoende de klep hoger of lager te laten sluiten. Kijk maar eens naar de lijntjes hieronder:
Re: ErikV 's Madame Morette
Noem het maar klein grut: eerst de auto helemaal op de ene zijkant draaien, dan voor het monteren helemaal op de andere zijkant. Geen wonder dat de achterklep niet meer lekker sluit! :wink:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Thnx!
Heb even gekeken, maar daar zal ik nog ff wat meer tijd in moeten steken. De klep ligt namelijk nagenoeg gelijk met de bovenkant. Ach, zo houden we werk he :P
Nog even over het plaatje rond de versnellingspook: Zorg dat de verstelstrip rond de hoogtehendel in de stripgeleiding valt...anders gaat je hendel dus niet meer op en neer. Kwam ik dus net achter. :problem:
[/quote]
Ghehehee :mrgreen:
Richtingaanwijzer weigert dienst vanaf dat moment, zit muurvast. Tijd om toch eens te
demonteren en eventueel vervangen door het expemplaar dat ik al had liggen.
Maar; voor de zekerheid de accu losgooien of kan het zo ook wel zonder dattie uitfikt?
Geen klikkerdeklik, rook of schroeilucht meer waargenomen..
Zucht :problem:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
@ Marc A: True, is in principe klusje van niks. Kan ik trouwens de kappen rond de stuurkolom zo demonteren of moet de dash zelf ook even los? Knipperlicht zit toch op een soort schuifmechanisme gemonteerd?
@ Mike: Tja, bij een Mercedes zijn de richtingaanwijzers ook optioneel inderdaad...Die stengel weet niet wat hem overkomt met dat veilig gedoe van mij :mrgreen:
Daarna eens gekeken of de oude nog te maken was, en waar het fout gegaan is.
De stengel met wat lichte druk bij de contacten open gemaakt, en dan zie je het volgende:
De zilverkleurige nokjes zijn om het stads-,dim- en groot licht te regelen, en zijn zonder problemen
te demonteren. Let op dat je de veertjes niet verliest.
Als je de nokjes verwijderd hebt is zonder risico de bovenkant los te halen, dit kost wat moiete.
Niet te hard wringen, is dun plastic. De onderdelen zitten los, dus dat is vangen :mrgreen:
Vervolgens is de rotzooi in het 'sleep'contact goed zichtbaar, een (in verhouding) grote prop plastic,koper en vet.
Met een kleine schroevendraaier is de rotzooi te verwijderen, het contact omhoog drukken zorgt dat het beter bereikbaar is. Alhier de boosdoener:
Nu de contacten zuiver zijn is ook de reden van het muurvast zitten der stengel duidelijk:
De stengel gaat via een hefboom door de contacten heen, en rust daarbij op een soort kogeltje.
Het kogeltje maakte kortsluiting met de prop rotzooi, werd hierdoor heet en brandde het plastic nokje weg waar het kogeltje in rustpositie op hangt. Dit veroorzaakte dus de rook uit het dashboard, en zorgt er voor dat de stengel niet meer kan bewegen. Het kogeltje valt namelijk in de leegte, en blijft zodoende tegen de contacten hangen.
Bij de pijl hoorde dus een klein plastic nokje te zitten. Om even aan te geven dat er dus redelijke hoeveelheid koper aanwezig kan zijn:
Kogelcontact oud en nieuw:
Jammer dat het nokje er niet meer zit, anders had ik hem zonder problemen kunnen herstellen. :|
Volgende keer als ie begint te tikken ga ik toch wat eerder het zootje zuiver maken.. :roll:
Dat vermoeden had Gert al. Hij adviseerde om gewoon die stengel in de juiste stand te zetten. Dan zou je geen ophoping van troep en slijtage meer hebben. Ik doe dat nu en het getik is gestopt. Voor het geval dat heb ik die nieuwe in de bak liggen maar goed, geen zin om te vervangen en het is weer in orde.
Maarre goed bezig erik
Citroën das très bien!!!
@Gomp: Ook dat is geen garantie..Ik duw altijd mijn richting volledig door. Misschien dat de vorige eigenaar zo'n 'halftikker' was? Anyway, zoals ik boven al aangaf: Het tikken was bij mij ook al geruime tijd niet meer aanwezig, en als ie dat zo tóch eens deed was het na een keer of drie weer over.
Weet wel dat als het nog eens gebeurd ik het zootje niet zo meer zo lang laat sloffen..door schade en schande wordt men wijs. En dan was het in mijn geval gelukkig alleen maar schande :wink:
@Gert: thanks :)
Iedereen boven de 150.000 krijgt er wel mee te maken.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang het getik wegblijft na schoonmaak. :?
Met of zonder man met tas?
@ Mark: Met tas. Zonder tasman was het mooier geweest,maar het stoort niet vind ik. Maar mag toch aannemen dat jij ook de AE krijgt? :|