La Noir Verni werd XM V6 24V

Permalink

I'm lost for words... Ik vind dit heel naar voor je, Mike. Iedereen hier weet hoe ontzettend gek jij bent op die auto. En terecht.
Als ik 1500 voor mijn auto zou kunnen krijgen, dan... Nah let's stop dreaming. Sorry.

Ik wens jou en je gezin veel sterkte en geluk komende tijd m.b.t. jullie financiële situatie.

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Damn...moet ik toch nog updaten hier! Omdat ik Madamme la Putain Noir Verni te koop heb gezet gaat ze natuurlijk onmiddellijk muiten :evil: Ergo, lekker slecht starten, bokken, afslaan, niet meer aanslaan etc...
Grote verdachte is de BDP sensor. Vorige week al een nieuwe besteld maar nog niet binnen. Vandaag toch maar alvast de oude verwijderd. Meteen maar een klein How Tootje van gemaakt! :wink:

De BDP sensor zit boven op de versnellingsbak, recht onder het gaskleppen huis. (ZPJ/4 !)
Eerst even de aircoslangen die in een "U" bocht daarboven liggen opbinden en aan de motorkap omhoog vast zetten. Dan de aanvoerbuis verwijderen tussen gaskleppenhuis en het luchtfilter.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OYACGCRU.jpg

Daarna kun je er met een flexibel verlengstuk en dopjeje 10 redelijk goed bij:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KBGUKRDQ.jpg

Hier is de sensor los uit de versnellingsbak.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KSF6XEKY.jpg

De kabel loopt van de sensor ónderlangs het gaskleppenhuis naar een bruine stekker. Deze bruine stekker zit in een klein frame waar nog 2 andere stekkers geborgd zitten, een witte en een zwarte.
Waar die voor zijn heb ik verder niet uitgezocht.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-37IDXQLJ.jpg

Met een klein maatje torx kun je het frame los maken en kun je de stekker er uit lichten. Voila, je hebt de gehele BDP sensor los! Een nieuwe monteren is precies andersom. Tijd: als je eenmaal weet hoe en wat ongeveer 20 minuten. Ik heb de accu + pool voor de zekerheid wel even losgegooid.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DVE8PNNV.jpg
Permalink

Zit je met je update wél precies op 250 pagina's... Mooi getal toch?
Ik hoop dat je makkelijk en met weinig kosten dit mankement kan oplossen Mike.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

:lol: ja, dat zag ik óók, dacht laten we nog maar heel even doorgaan!
Ik hoop dat er iemand LNV over wil nemen, die doorgaat met de hobby zeg maar. Wil best nog wel wat zaken met de prijs. :|
Permalink

Ik heb er echt heel serieus over nagedacht Mike, maar ik heb weinig reserves at the moment, en dan moet ik ook nog eerst mijn eigen XM kwijt zien te raken.
Ik zou LNV graag overnemen maar zie weinig mogelijkheden op het moment.
Of ik moet mijn XM snel kwijt kunnen en nog eens 1000 euro onderdelen verkopen ofzo.
Maar ook ik zou graag zien dat ie naar een andere enthousiaste hobbyist gaat natuurlijk.
Deze auto is veel te mooi om afgereden te worden.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Gisteren dus een nieuwe BDP sensor gemonteerd. Aanslaan daarna ging eerst moeilijk, maar uiteindelijk wel. Laten lopen en dat klonk goed. Totdat ze warm werd en toen begon het gedans en gebok weer. Gasgeven lijkt de zaak te smoren. Uiteindelijk sloeg ze stationair draaiend af. Benzine pomp werkt wel. Weer gestart, moeilijk maar lukt wel, maar al vlug weer afslaan.
Vanavond met koude motor weer gestart. Sloeg vlot aan. Mapsensor slang gecontroleerd, is goed. Stappenmotor bleek te blazen, als ik 'm wat bewoog erger. Valse lucht? Stappenmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Slangeklem gemonteerd op de slang die van het luchtfitlerhuis komt. Starten>> aanslaan maar weer niet lekker lopen... zucht

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6SCFSQZE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6RIUEHC4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8FKUDNM7.jpg

Zojuist maar eens 6 nieuwe NGK's gekocht, kijken of dat verbetering gaat geven!

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3RP4XE4O.jpg
Permalink

:dans: YES!
6 nieuwe bougies! Wat er uitkwam was om te huilen! Thanks Abbenes!
Nieuwe gemonteerd, daar ben je overigs wel even zoet mee, de ZJP4 heeft een hele diepe schacht per bougie en met name de achterste 3 zijn moeilijk bereikbaar. Maar goed uiteindelijk alles vast. Nog even alle stekkers daar, nu we er toch zijn, losgemaakt geschuurd en vaseline erop gedaan.

Starten en meteen aanslaan! Daarna even laten lopen en toen de verzekering gebeld om madame weer aan te melden. Beetje link anders een proefrit. Daarna stukje rijden en ze loopt heel mooi. Zo mooi heeft ze nog niet gelopen! Ze is ook stiller! Strak even wat verder rijden....maar tot zover ziet het er hoopvol uit! :D

Nou die rare alternatieve auto plannen uit je hoofd zetten en gewoon de snelste, luxe taxi service van Eindhoven en omstreken beginnen! Eindhoven-Schiphol zwevend in stijl binnen het uur!

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

Altijd weer fijn, zo'n ronkende en soepel draaiende motor.
Nu nog taxibordje bovenop plakken?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Permalink

furriegurrie zegt:

Nou die rare alternatieve auto plannen uit je hoofd zetten en gewoon de snelste, luxe taxi service van Eindhoven en omstreken beginnen! Eindhoven-Schiphol zwevend in stijl binnen het uur!

Ech nie! :lol: Ze gaat echt vetrekken jongens, in zijn geheel, "or in pieces"!

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

La Noir Verni zegt:

Ze gaat echt veetrekken jongens

Micheline? :mrgreen:

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Permalink

Dit blok zit er pas een goed half jaar in JW, ik had verwacht dat het in orde zou zijn.
Vee mag ie ook trekken hoor, ben alleen bang dat het vee het niet trekt :mrgreen:

Mooi dat dat akkefietje is opgelost Mike. Maar als ik zie wat er uit kwam, da's nie best nie. :? Volgens mij horen de oude kaarsen bruin en droog te zijn als alles goed is.

wimb zegt:

Mooi dat dat akkefietje is opgelost Mike. Maar als ik zie wat er uit kwam, da's nie best nie. :? Volgens mij horen de oude kaarsen bruin en droog te zijn als alles goed is.

Precies wat ik dacht al voordat ik jouw bericht las, Wim. De bougies zijn na 20 - 30 duizend wel aan vervanging toe, maar als ze zo zwart beroet zijn is er iets niet goed met het brandstof mengsel.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Zou dat zwart aanslaan van de bougies eventueel gekomen kunnen zijn door een brakke bdp sensor? Dus sensor oorzaak en bougies gevolg waarbij na vervangen de bougies oorzaak van slecht lopen zijn geworden? Als dat zo is kan je het lek nu wel eens boven hebben Mike.....
Permalink

Ik denk vooral dat het héél erg oude bougies waren. De ontbranding zal niet best meer zijn geweest. Ze loopt nu veel mooier dan eerst. Verder heb ik de afgelopen week heel veel gestart en zelfs een stuk laten slepen om te proberen de motor aan te laten slaan. Dus werden ze daardoor alleen maar vetter.
Inmiddels overigens begrepen dat een BDP sensor het doet of niet doet.

Mike,

Zag je bougie wissel truc maar begreep dat pret van korte duur was.

Zwarte/vettig uitziende boeugies duiden op te rijk mengsel en/of onvolledige verbranding. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Afgezien van BDP sensor is Luchtmassameter is ook een verdachte...stuurt ecu dan onjuist aan waardoor verbranding slecht wordt. Luchtfilter moet ook niet sterk vervuild zijn; kan ook tot dit resultaat leiden. Heb ook wel eens gehoord dat monteren van verkeerde bougies (onjuiste warmte graad) een slecht lopende motor kunnen veroorzaken. Dus loont de moeite om dit ook nog effe te checken. Probeer anders een brandstofreiniger (wynns/Forté) eens uit; uit ervaring weet ik dat dit tot verbluffende resultaten kan leiden.

Hoop dat je wat aan deze info hebt..ben echter geen echte autotechnicus maar een xm liefhebbend mens met het (citrofiele) hart op de juiste plaats.

groeten,

René

It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!

Permalink

LNV loopt goed, maar ik vind toch dat het beter kan; Als ik rustig rij, met een fluwelen voetje 50km/u in zijn 3 merk ik heel licht af en toe inhouden. Dit herken ik van onze Ninefourthy, na een nieuwe bougiekabelset was dat gedrag ook weg.
Permalink

:news:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SKJUF7PU.jpg

Gisterenavond laat is LNV verkocht! Volgende week donderdag wordt ze opgehaald! Een eind van een tijdperk...

De nieuwe eigenaar heeft al eens een XM 2.0i gehad en hij wilde ooit nog eens een kettingmonster kopen. Ik heb met LNV veel lief en leed meegemaakt. Ze heeft ervoor gezorgd dat ik met behulp van velen hier op dit forum de eerste stappen in het zelf sleutelen heb gemaakt. Ook de nieuwe contacten met andere XM rijders zijn me dierbaar gebleken. Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp en de vele tips die ik de afgelopen 3 jaar heb mogen ontvangen!!!

XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99

Permalink

Tja, inderdaad het einde van een tijdperk... gefeliciteerd/gecondoleerd... Fijn dat de dame in handen van een liefhebber komt!

Luceo non uro....

Gefeliciteerd :) Wie weet wat er nog in de toekomst ligt :) Je kan altijd nog een XM terug kopen, in andere tijden. Ik sluit het hier ook niet perse uit, maar ik heb nu absoluut geen tijd(of zin) om zo'n ding te onderhouden. Wellicht als de kinderen ouder zijn dat er een XM als 2e wagen weer komt maar who knows.
In ieder geval was het leuk je eens te ontmoeten, dat was zonder XM niet gebeurd denk ik =]