Goedemorgen allen,
Ik ben voornemens om zelfstandig olie + Oliefilter, luchtfilter en dieselfilter te gaan vervangen.
Zijn er nog speciale aandachtspunten? Behalve het oliefilter insmeren met olie?
Zijn er ook nog tips, of zaken die ik beter gelijk even mee kan nemen.
Het betreft een 2.5 TD versie.
Volgens mij kan het allemaal niet zo moeilijk zijn, maar ik wil voorkomen dat ik vanavond de boel los/leeg heb, en er achter kom dat ik nog een deeltje mee had moeten nemen.
Alvast bedankt voor de tips.
Ik ben voornemens om zelfstandig olie + Oliefilter, luchtfilter en dieselfilter te gaan vervangen.
Zijn er nog speciale aandachtspunten? Behalve het oliefilter insmeren met olie?
Zijn er ook nog tips, of zaken die ik beter gelijk even mee kan nemen.
Het betreft een 2.5 TD versie.
Volgens mij kan het allemaal niet zo moeilijk zijn, maar ik wil voorkomen dat ik vanavond de boel los/leeg heb, en er achter kom dat ik nog een deeltje mee had moeten nemen.
Alvast bedankt voor de tips.
Re: Nieuwe Filters + Vloeistoffen
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Waar zit de aftapplug daarvoor errugens?
En welke olie moet daar dan in?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Grote koperen plug onder je versn.bak Tak .
Is magnetisch ,
Wel nieuwe afdichtring opzetten , zeggen ze .
`k Heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gedaan , laat het altijd doen , anders krijg ik fiese pootjes :mrgreen:
Aftapplug zit ergens onder aan de bak achter de aandrijfas. Die kun je niet missen.
Vullen: Als je het linkerwiel en de kunststof beschermkap naar de motorruimte weghaalt, kijk je tegen de zijkant van de bak aan. Aan de bovenkant zie je een plug met een vierkant gat, daar zit het vulgat. Er gaat ongeveer 1,8 liter in. Vullen doe je met de auto in horizontale stand. Als de olie uit het gat loopt, zit er genoeg in.
Voor die plug zijn haakse sleutels verkrijgbaar, speciaal voor Peugeot/Citroën/Renault carterpluggen. Let er wel op dat je er eentje koopt met een bocht van 30 graden of meer, de standaard sleutels hebben een kleinere hoek en dan kun je net geen slag maken in de wielkuip.
p.s. Het officiële vulgat zit ergens onder de hefboom van de koppeling. Daar zit een kunststof plug. Maar deze zit op een vrijwel onmogelijke plek.
Gisteravond een poging gewaagd, maar ben niet verder gekomen dan kijken. Bleek dat de plug van het carter aardig doorgedraaid is. Los van het feit dat ik er eigenlijk al geen grip op kreeg, had ik ook geen nieuwe om er daarna weer in te draaien.
Dus eerst maar een nieuwe scoren, en dan binnenkort maar een nieuwe poging wagen. Boutje op de dop lassen, en losmaken. En een nieuwe er weer in :D
Bijvullen is dus moeilijker dan aftappen vd handbakolie....geinig
En ook daar gebruik je gewoon 10W40 voor bv? Geen speciale 'handbakolie' ?
En een handtekening!!!!
Deze zit uiteraard bovenop de bak.
Het is een zwarte kunstof zeskant nippel met een wit kapje erin gedrukt.
Nippel eruit draaien.
Bak vullen met de juiste bakolie ik doe er altijd 2ltr in. 0.9ltr staat voor geschreven.
Nippel monteren en VOORZICHTIG vast draaien. Breekt snel af.
https://docs.google.com/file/d/0B9YoYe4ovV5Ob19ZWmRMMzd1akE/edit
Ik moet er wel bij zeggen dat de laatste keer dat ik aftapte de versnellingsbakolie nog mooi helder was terwijl dat de eerste paar keer gitzwart was. Misschien dat dat verschil maakt. :roll: