wimb en z'n La Soixante.

Het stuurhuis van madame lekte intern en dat begon mij langzaamaan te irriteren. Bovendien zijn er vorig jaar bij de Grote Beun universele stuurhuizen om de spoorstangen gegaan en dat zit niet lekker. Dus vlak voor de APK was de linker los geschoten. :evil:
Bij de dealer een nieuwe hoes gekocht en toen kwam ik er achter dat die er niet even op te zetten is vanwege de hulpcilinder die in de weg zit. De dealer vatte de klus als volgt samen: "Als ik het de monteurs vertel dan zijn ze gelijk voor de rest van de dag chagrijnig." :?
Afijn, bij Roger een ander stuurhuis geroggeld en die op m'n gemak uit elkaar gehaald. Dat stelt echt niets voor, te simpel voor foto's of een beschrijving.
En gisteren had ik voor 12 uren een brug bij de beunclub gereserveerd voor 'operatie stuurhuis'. Als eerste heb ik leidingen onder de kokerbalk ontroest en dik in de Owatrol gezet. En vervolgens met het project begonnen:
Auto voor op een balk, wielen er af en stuurkogels los van de fusees.
LHM-vat en luchtfilter weg zodat ik van boven er ook nog bij kon.
Schakelstangen los want die hefboom zit op het stuurhuis. Dus de hefboom daar ook weer vanaf.
De twee leidingen los naar het stuurhuis en de stuurschijf los.
In het interieur de onderste stuurstang losgemaakt van de rest van de stuurkolom zodat deze uit het rondsel getrokken kan worden.
En uiteindelijk het stuurhuis losgehaald van de traverse.
Nou, dat was het makkelijke deel van het werk want je hebt naar alle kanten net niet genoeg ruimte om die constructie met flexibele stangen in een andere stand te manoeuvreren . Dus toch maar de uitlaat los en de kat naar achteren getrokken. Bij de demontage brak er een bout van het flexibele stuk, dus die moest ik ook nog (wandelend) scoren bij de dealer. :twisted:
En nog steeds kreeg ik het stuurhuis niet uit de motorruimte. Ten laatste maar de 2 spoorstangen losgewurmd zodat ik een relatief compacte unit overhield die ik met veel trekken, duwen en vloeken via de rechterkant er uit kreeg. Het idiote is dat je die spoorstangen eigenlijk pas los kunt draaien als het stuurhuis uitgebouwd is. :wtf:
Toen ik Roger's stuurhuis wilde inbouwen brak het tuutje voor de retourslang op de rubberen mof. En toen ook bleek dat mijn hulpcilinder een kleinere diameter heeft waardoor ik die mof niet kon gebruiken, heb ik mijn stuurhuis maar 'gerenoveerd', van nieuwe moffen voorzien en ingebouwd.
Een van de laatste dingen die ik aansloot was de retourleiding van het hulpcilinder. En toen bleek het tuutje de verkeerde kant op te staan: naar rechts in plaats van naar links. Als ik dat goed had willen doen, dan had ik alleen maar 'even' het stuurhuis moeten uitbouwen. Omdat ik daar geen zin meer in had, heb ik dat tuutje voorzichtig de andere kant op gebogen en het retourleidinkje er in geprikt.
Rond half negen 's avonds reed ik weg.
Kort samengevat: blijf met je fikken van het stuurhuis af. :lol:

Dan hadden we ons met z'n tweeën rot en gebroken gevoeld. :lol:

Ach, dat tegenzitten is maar betrekkelijk want in ieder geval moesten die twee hoezen vervangen worden en dat is met ingebouwd stuurhuis ook een 'mission impossible'.
De grootste hobbel was het reviseren van het rondsel. Dat verhaal heb ik voor het gemak maar even overgeslagen, maar het enige dat je er op internet over vindt is een Zweedse kopie uit het WPH. :? In het kort komt het er op neer dat er 3 hard kunststof ringen over de binnenste as getrokken moeten worden en hierbij rekken ze uit. Mijn advies voor degene die ook zijn stuurhuis gaat reviseren is om die 3 ringen te laten zitten.

@Gerrie: eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik was gisteren bek af. Dus toen ik de motor startte was ik al lang blij dat ik geen lekkages had.

Voor de liefhebbers, hier kun je de Zweeds instructie downloaden: http://tinyurl.com/9xbscvz
Permalink

Wéér dat maatverschil op de hulpcilinder. JanSr had daar ook al mee te kampen, alleen hij meldde dat de aansluiting voor de HD-leidingen bij hem ook nog anders was. Dat was bij jou dus niet zo?
Wel jammer dat het zo ging, door een lullig rubber slangetje. Zou super geweest zijn als je een fris stuurhuis had gehad.
Maar soms gaan klusjes zo. Meestal niet, gelukkig!

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Owh, het kan zeker anders: MJFVB (*).

Citroën-das-pas-fën zegt:

Dat was bij jou dus niet zo?

Nee, dat dan weer niet. Een ander verschil is dat bij 'jouw' stuurhuis de hulpcilinder met een bout én een beugel vast zit. De hulpcilinders kunnen wel elk op het andere stuurhuis gemonteerd worden.

(*)Met Je Fikken Vanaf Blijven. :mrgreen:

Vandaag heb ik heel madame op winterbanden gezet. Dus auto in de hoogste stand en gaan met die banaan.
Ik heb het idee dat de lekkage minder is. Maar het is niet goed te bepalen omdat ook de uitlaat weer goed hangt en dus niet op de verkeerde plaats geluid maakt en ik de debietregelaar nog van onrechtmatig gedrag verdenk.
Wat staat er nog op het things-needed-to-be-done lijstje?
- Debietregelaar dus vervangen. Dat wil ik al heel lang en ik heb er 2 die al gedeeltelijk uit elkaar liggen.
- Nieuwe wiellagers voor. Tijdens de APK was daar een discussie over. Degene die met mij mee was (om e.e.a. qua planning te ritselen) vond de lagers duidelijk afkeur maar daar was de keurmeester het niet mee eens. Nu de auto zo goed als af is en dus het aantal bijgeluiden navenant geringer is, vallen de lagers steeds meer op. Ze resoneren zogezegd niet in mijn eigenfrequentie. :lol:

Gisteren ben ik bij Matterhorn in Hilverdorp geweest om madame te laten uitlijnen. Toen ik monteur wilde uitleggen dat 'ie dat met draaiende motor moet doen zei hij dat 'ie dat wist omdat: "We er zo'n honderd per jaar doen." :wtf:
Enniewee, goed uitgelijnd rij ik weg en wil linksaf naar huis. Een doffe dreun en de auto wil niet verder. Wel naar achteren. Nog een poging om linksaf te rijden: nakko. Dus weer naar achteren.
Ik stap uit, draai aan het stuur en het linkerwiel blijft in de rechtuitstand staan. Het blijkt dat de spoorstang uit de tandheugel is gedraaid. Foutje mijnerzijds, ik had 'm vorige week niet goed genoeg vast gezet. :oops:
Na een half uur pielen in de regen en hagel zat de spoorstang voldoende vast en is de auto met een dikke 12 graden toespoor naar binnen gereden. Het is geen gezicht en de banden torderen en vervormen ongelooflijk, zelfs bij stapvoets rijden. :lol:

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Dat is beroerd. Verder geen schade hoop ik?......

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

oeps....kom je goed weg denk ik. Dat gebeurt waarschijnlijk het vlots met redelijk stuur uitslag, maar je hebt een groter probleem als dit gebeurt nmet enige snelheid :shock:

2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP

Permalink

:shock: Oeioei, Bijna had je weer een andere avatar van je gehavende gezicht kunnen maken als dat erger was afgelopen.

Ik neem aan dat dat uitlijnklusje dus nog een keer over moet. Zo komt ie wel aan honderd per week...

Succes met de reparatie.
Permalink

Phew! Zelf de zeer ervaren klussert laat weleens een steekje vallen...
Loctite die spoorstang anders ff.

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

De spoorstang is nu met de grootst mogelijke mogelijke moordernaar die er tussen paste vastgezet; dat zit nu wel snor.
@Marcel: na het vastzetten is het wiel opnieuw uitgelijnd.

AAAARRRRGGGGHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!
Ik heb vanmiddag onder de auto gekeken en het blijkt dat rondsel van het stuurhuis lekt. :evil:
Ik baal hier stevig van want tijdens de mislukte swappoging is aan het eind van de dag het oorspronkelijke stuurhuis MET het oorspronkelijke rondsel weer gemonteerd. Het is dus het rondsel dat ik niet uit elkaar heb gehad dat nu lekt. :roll:
Eerst de energie maar 'ns richten op mijn tentamen komende maandag en dan verder kijken. Het zal er wel op neer komen dat er een ander rondsel ingebeund moet worden. :?
Permalink

Da's balen zeg!
Als je nog shit nodig hebt weet je me te vinden he... Je weet nu exact waar je op moet letten toch?

• Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP

Permalink

Zucht, ik ken het gevoel Wim. Dat er zo af en toe wat te klussen valt is tot daar aan toe. Maar binnen korte tijd terugkomen op iets wat afgewerkt had moeten zijn is gewoon sh*#%#t. :(

Sterkte! En succes met het vervolg.

XM V6 12V Break Aut '96

Permalink

Tsja, XM rijden is niet alleen een gevolg van goede smaak maar ook van een diepgeworteld doorzettingsvermogen.

Lazen wij in dit topic laatst niet dat er aan jouw auto zo weinig te klussen viel? Zulke dingen met je stilhouden!
Ik wens je sterkte met die fijne klus.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

XM TCT `94

Delahaye 175 S Roadster

Permalink

Wim , v/d Laan in Abbenes heeft dat voor mij gedaan , hebben daar een speciaal prijsje voor , ik meen iets van € 300,-
Dat doen ze via je pedalengat , dan halen ze je pedalen dus weg en klooien via dat gat de boel in en uit elkaar.
Kun je natuurlijk ook zelf proberen op die manier.
Geluk man .

Ik zat inderdaad ook aan EJ te denken. Op de bollenvuldag maar 'ns met 'm babbelen; het is niet zo dat het er uit zeikt.
Het vervangen van het rondsel kan volgens mij ook gewoon op de brug. Als het stuurhuis los is van de traverse kun je het ronddraaien en kom je overal wel redelijk bij, denk ik.

Toen ik gisteren over de donkere wegen van de woksessie a.k.a. sleutelmeeting terug reed, werd ik ergens in de middle of nowhere vanwege een ongeluk omgeleid door een gehucht. Terug naar de provinciale weg over smalle onverlichte weggetjes met fietsers was geen feest qua uitzicht. Dus besloot ik de verstralers (of zijn het mistlichten?) aan te doen. Niks. Nog een keer en weer niks. Mistachterlicht deed het wel zolang ik de lampen voor niet aan deed. :????
Ik dacht al aan een typisch Frans elektriekprobleem dus heb ik vanochtend de schema's er bij gepakt. Wat blijkt? Het mistachterlicht is gezekerd via dezelfde zekering als de gewone verlichting. Maar............... als je de verstralers voor inschakelt wordt het mistachterlicht omgeschakeld zodat het achter dezelfde zekering zit; inclusief lampje in het dashboard. De logica achter dit schakelregime ontgaat me echt totaal. Nadat ik zekering vervangen had doen de verstralers en het mistachterlicht het weer.
Dus: als het mistachterlicht het doet en je schakelt de verstralers bij en beide doen het niet dan is F21 stuk.
Permalink

In de koplampunits zitten de aparte verstralers. Onder in de bumper zitten de mistlampunits...áls ze er ook daadwerkelijk in zitten. Was een extra icm electrische raambediening achter. Da's ook weer die franse logica..... :lolno:

Gisterenmiddag heb ik madame naar Van der Laan gebracht zodat die het lekkende rondsel mag verhelpen. Het is een sch**tklus die ik nog erger vind dan een turbo verwisselen. :wtf: Als ik het zelf zou doe dan weet ik pas nadat alles is teruggebouwd of de missie geslaagd is, nu ligt de verantwoordelijkheid in Abbenes. :wink:
Voor de bollenvuldag van CiFo had ik me aangemeld, maar omdat het een overvolle agenda is, doen ze madame als ze met het stuurhuis bezig zijn. Dat scheelt weer een plekje. :wink: Wel haal ik haar zaterdag op.
Voor nu heb ik een AX mee. Het hok is volledig uitgewoond, maar het is gratis en het rijdt. Wat zeg ik? Zo'n AX rijdt heel erg fijn. Al sinds ik er in '91 mee door de Sierra Nevada heb gereden ben ik er heimelijk verliefd op. Het is nauwelijks minder dan een XM. :kwijl: