Hallo allemaal!
Zoals het een heer betaamd: Ladies first!
De dame in kwestie is een XM 2.0 turbo CT van het bouwjaar 1998, en is getooid in het zilver (Gris Quartz).
Van binnen toont ze haar weldadige karakter in de vorm van zwart leder, climacontrol en andere zaken die het reizen in 'het slagschip' veraangenamen.
Mijn naam is ErikV, 29 jaar oud en woonachtig in Brabant, omgeving Eindhoven.De XM is de eerste auto die ik met mijn hart gekocht heb, iets wat zeker de eerste dag na aankoop nogal wat twijfel van mijn gezond verstand opwekte. Ik kocht voorheen mijn auto's namelijk met het oog op onbetwiste betrouwbaarheid en zuinigheid.
Desondanks ben ik nu erg blij met de aanschaf! Goed, ze lust een stevige slok, maar gezien mijn privé km's zich tegenwoordig beperken tot een 6 tot 8000 km per jaar is dit goed te doen. Overigens erg leuk: Werd gisteren door een lokale Citrofiel gecomplimenteerd met mijn keus!
Ze heeft wat kleine dingetjes, bijvoorbeeld dat het linker infopaneeltje niet thuis geeft, en de centrale vergrendeling op afstand wil niet altijd wat ik wil. Daarnaast heeft het lampje van de temperatuur-aflezing de geest gegeven.
Voor vragen over die zaken hoop ik hier op het forum terecht te kunnen, om zo mijn nieuwe liefde in optima forma te krijgen en te houden!
Foto's volgen nog, ze staat nog op winterslofjes. Donderdag komen de zomersloffen er onder te liggen als het goed is!
Tot ziens op het forum!
Erik
Re: ErikV's TCT Madame Morette
Ja als jij er nog een vind dan wel ja............
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Brezan wellicht?
Bart (H)Ebben heeft ze wel zag ik.
Dan kan ik je half maart wel aan een gebruikte helpen.
Lijkt inderdaad mee te vallen!:)
Snel gaan zoeken bij b.v. Snuverink of dergelijk autodemontagebedrijf geeft je wellicht een kans.
Citroën das très bien!!!
Voor de koeling was het heel simpel: Zorg dat de kabel geinstalleerd is, vul ff af met koelvloeistof, kom even hierheen en dan 'kijken we wel ffkes , hedde ôk meteen de goeie.' :mrgreen:
Geweldige mannen daar bij van Gompel! Even met senior gebuurt, en die begon vol passie te vertellen over zijn eigen unieke XM V6. Schitterend!
Super erik :ballonnen:
Dat is ook een leuke om te zien he? 8)
Voor de leken :mrgreen: :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mBCAfltSyRs[/youtube]
Dat is te zeggen ja! :
Maar goed, volgende week kan ik dus aan de hobby. Even bezien hoeveel tijd ik daar mee kwijt ben, want de andere klusjes van eerder vermeld waren dan ook ingepland. Maar goed, met wat mazzel ben ik na een paar dagen de komende maanden weer probleemvrij.. (héél hard afkloppen op erg massief hout :lolno: )
Eerst moet er het nodige verwijderd worden om wat ruimte te hebben: Luchtfilter en LHM-reservoir sowieso, accu is handig en weinig moeite.
De aanzuigpomp van de LHM even in plastic gewikkeld, en toen even flink rotzooien met beugeltjes en moeilijk te bereiken moertjes. Wat connectors losgooien en slangen verleggen en je kunt er redelijk makkelijk bij. Voor het loshalen even de connector aan het pedaal loshalen, en vervolgens een hele flinke ruk aan de kabel geven. Het plastic gedeelte werkt niet echt mee, maar even verwarmen met een föhn om het wat plooibaarder te maken helpt enorm.
Vervolgens vervangende kabel weer terug plaatsen, nog meer gepriegel met de beugels, even LHM-filters schoonmaken als we er toch zijn, en vervolgens bak/accu/filter weer op zijn plaats zetten. Dan de kabel op spanning zetten, en de eerste keer even voorzichtig testen met de parkeerrem er op uiteraard. In één keer succes, niet slecht voor een eerste keer (en hopelijk laatste voor mezelf..). Op het gemakje een anderhalf uurtje werk.
Toen even met de koeling aan de gang gegaan. Aangezien de auto weer kon rijden op de brug gezet, en toen op zoek gegaan naar het lek...Nou...die was zo gevonden, aangezien het er gewoon letterlijk uit spoot! Iets groter gaatje dan verwacht..
En ja je ziet het goed: het is die ietwat roze stroom tussen het stoom , die veroorzaakt wordt door de hete uitlaat. De (zoals verwachtte) turbokoeling. Gelukkig is ook deze slang best goed te bereiken, alleen wat groter en uitgebreider dan verwacht. Maar na een minuut of 10 pielen met slangenklemmen was ook deze eruit.
Overigens is het dus wel dat ik er toen pas écht achter kwam hoeveel koelvloeistof er in zo'n XM zit..damn.. Maar goed, morgen even vervangende slang halen, monteren, onderkant weer zoveel mogelijk zuiver maken en dan kunnen we met de overige klusjes beginnen zoals ze gepland stonden.
Ik hoop dat de dame zich verder ook zo coöperatief gaat betonen :D
Luceo non uro....
Zoals je zeker op de onderste foto kunt zien: Krokant. Bij een volgende sloopmeeting eens even in de weer gaan met slijptol om de betreffende beugels te bemachtigen, en eventueel een nieuwe voorbumper aangezien de beugels in de bumper ook al aardig rot zijn. En dan over een paar maandjes maar weer een keer alles eraf...begin er handig in te worden :roll:
Maar goed, daarna maar aan de onderkant begonnen, om deze zuiver en zoveel mogelijk roestvrij te krijgen. Na een uurtje of anderhalf flink in de weer te zijn geweest met reiniger en staalborstel was het al een behoorlijk aanzicht.
De roest tot op het moedermateriaal verwijderd, daarna ontvet en vervolgens behandeld met Rustox. Leuk spulletje: trekt in de poriën van de roest, gaat daar een reactie aan en vormt een soort van epoxy. Ook op het oppervlak vormt een epoxy-achtige beschermlaag. Op het laatst even aangebracht, kan het over de nacht mooi uitharden, en kan ik morgen in de ochtend er met een spuitbus een mooi matzwart laklaagje op aan brengen.
Dat de balken zo glimmen en vet lijken komt dus door de Rustox, moet paar uur uitharden. Morgen staat er naast het sprayen nog een uurtje of anderhalf onderkant olie-vrij maken op het programma, en daarna nog een zootje zekeringen met vaseline behandelen en het stadslicht aansluiten. Waarschijnlijk vrijdag het koelsysteem weer afvullen en ontluchten, en vervolgens alles weer monteren. Lekker knutselen :mrgreen:
Oftewel: goed bezig Erik!
Die bumperbeugels zagen er bij mijn break ook zeker zo rampzalig uit maar het moest toch los. Nieuwe beugeltjes voor de bumpers kun je simpel maken met een stripje metaal en als je de beugels aan de koets ook even schoonborsteld en behandeld met die omvormer dan zit dat zo weer helemaal goed. De beugels aan de koets zijn gelukkig een stuk van dikker metaal maar je moet ze nu wel even aanpakken voordat die ook wegrotten.
Dat beugeltje in de bumper zelf is inderdaad een tip, maar als ik voor weinig aan een andere bumper kan komen met goede beugels is dat in mijn ogen praktischer, want dan heb ik de oude bumper mooi als reserve, en kan ik op mijn gemakkie beugels maken :wink:
@ CDPF en BIX: Thanks :D
@ Micheline: vooralsnog is het redelijk smooth sailing op boven genoemd probleempje na..maar dat mag de pret niet drukken 8) Maar nog even afkloppen tot ze weer volledig rijdend is :roll:
Als de beugels aan de koets draaien is het inderdaad ernstig op ja, zo erg was het bij mij dan nog niet.