Zo, vandaag de HDI opgehaald uit de stalling, de + pool er op, en startte in één keer zonder hulp.
De stallingsbaas (VAG Liefhebber) keek verbaasd, dat had hij niet verwacht van een Citroen :-)
Meteen even door de wasstraat, en toen brak de antenne af bij het drogen :?
Hier zit dus niet meer zo een flexibele fiber antenne op, dit ga ik later fixen, heeft geen prioriteit.
A.s. donderdag de remmen.
Re: Mijn 2.0 HDI
Keep on truckin' Sohail! Je hebt weer mooi werk geleverd.
Vandaag weer niet, heb toch voor de zekerheid een nieuwe besteld, aangezien ik niet opeens wil stilvallen op de snelweg.
Die dingen sneuvelen nu c.a. 150K, deze zit er 180K in, hoog tijd voor een nieuwe dus, welke er morgen in gaat.
Rubber ringen krimpen en ineens lucht en ratelen van de pomp. Jij kijkt onder de motorkap met lopende motor en denkt: "Niet weer dat gedonder." Gelukkig gaat het weer dooien.
Snap het niet helemaal. Wist niet dat een diesel een opvoerpomp heeft bij de tank. Kan dat ding ook niet vinden bij Citroën Service.
Aan de andere kant denk ik dat jij niet zo zit te wachten op dit soort boerenverstand-opmerkingen.
Het is en blijft een Xantia HDI en daar heb ik niet zoveel verstand van.
Succes met het oplossen. Volg het met veel interesse.
Een commonrail diesel heeft altijd een opvoerpomp nodig, de hogedrukpomp is niet zelfaanzuigend.
Daar zitten 3 kleine plunjers in, de pomp zelf is relatief klein in vergelijking met een verdelerpomp zoals op een gewone diesel.
De verdelerpomp in een 2.1 of 2.5TD werkt met een druk van 150 a 170 bar, de HDI werkt op 1350 bar.
Een schematisch overzicht van een commonrail diesel.
Ik had het kunnen weten, alles wat Duits is aan deze auto gaat kapot, startmotor, dynamo, opvoerpomp.
Gisteren wat extra kilometers zitten toeren om de volle tank wat leger te krijgen voor dit klusje.
Echter na 360km stond de diesel slechts 3 cm van de bovenkant.
Aangezien diesel nogal stink, werd het een soort "Dexter" klusje :-)
RE: Mijn 2.0 HDI
Na dit klusje is er niet echt veel gebeurd, wat dat betreft is het een saaie auto :-)
De vakantie rit naar Gotenburg ging zonder problemen met gemiddeld 1:17,5 bij snelheden tussen de 100 en 130.