Gisteren de nieuwe aanwinst opgehaald. Een volgens de orga calculator op 14 december 1999 gebouwde zilveren Xm Break die in maart 2000 voor het eerst op kenteken is gezet. Het is een in 2005 uit Duisland geïmporteerde 3.0 V6 met automaat met nog geen 160.000 op de teller.
Ik ben samen met MarcelKa en een autootje van de zaak de Break op gaan halen. Ze stond met een kapotte 4HP20 versnellingsbak (de enige reden voor de verkoop) tijdelijk bij garage Strikwerda in Dronrijp. De vaste garage van de vorige eigenaar die daar heen is gereden toen de automaat kuren vertoonde. Daar is de diagnose "bak is dood" gesteld.
Een behoorlijk stukje sturen dus vanuit het schone West Brabant! Ruim 250m km enkele reis, 80 a 90 km per uur en pas om 16:45 kunnen vertrekken dus dat zal wel een latertje worden. Een half uurtje voor aankomst Tammo, de vorige eigenaar gebeld, en ongeveer gelijktijdig bij de garage aangekomen. Daar stond ze keurig in de hoogste stand te wachten. Het was inmiddels al donker dus de oplegger onder een lantaarnpaal gezet en de Break er achter gereden. Dat ging nog op eigen kracht. Als de bak koud is doet hij het nog een klein beetje. De wagen op hebben we met een lier gedaan, dat gaat veel gecontroleerder. Opladen ging zonder problemen, na betaling en nadat Tammo meerdere keren had benadrukt dat het echt een mooie goeie auto is en dat het zo zonde was dat ze weg moest (niet al te veel medelijden hoor, hij rijdt inmiddels C6 :wink: ) zijn we huiswaarts gekeerd. Op zoek naar de MacDo om wat te eten van de zenuwen uiteraard bij de 3de rotonde finaal verkeerd gereden en op een pitoresk Fries landweggetje uitgekomen. Bij een t-splitsing onder de lamp van een lantaarnpaal een "omkeer sessie" in de middel of nowhere uitgevoerd. Altijd leuk om bijzondere verrichtingen te doen met voertuigen waar je normaal nooit mee rijdt :mrgreen: .
Daarna de snelweg wel gevonden en terug richting afsluitdijk. Na een paar kilometer zagen we een spanband flapperen. Even gestopt om te checken en het eindje vast te binden. Bleek dat er een haak van de kar was afgebroken en de spanband dus helemaal los over het asfalt lag te stuiteren :shock: . De boel weer opnieuw vast gezet en na een paar kilometer bij de MacDo gegeten en de boel nogmaals gecheckt. Alles zat nog steeds comme une maison volgens MarcelKa.
Vlak voor Roosendaal even getankt om de bedrijfswagen weer netjes vol af te leveren:

We hadden onderweg besloten om de Xm bij mijn werk te lossen. Dit omdat het inmiddels ver na middernacht was en ik de buurt bij mij thuis niet wakker wilde maken. Bij de zaak aangekomen de Xm losgemaakt en weer van de kar geduwd. Dat ging uitermate soepel en vrij vlot konden zowel Marcel als ik ieder weer op pad naar ons huis, de nieuwe dame in het donker achter het hek achterlatend:

De rest van de trip, van de zaak naar huis, kon wel met een sleepje en hoefde ook niet direct midden in de nacht.
Vandaag aan het eind van de ochtend met een maat de Break maar even opgehaald. Slepen was een eitje, motor gewoon laten draaien, dus normaal remmen en sturen. Bij aankomst de dame op het pad geduwd en daar staat ze nu dus:

Organummer en kleurcode:

Er zijn een paar kleine dingetjes (behalve uiteraard de kapotte bak :wink: ):
- Schade door inbraakpoging op deur links achter:

- Code klepje is (uiteraard) stuk
- linker lampje van het klokje is stuk
en ik zit weer met een losse RF module:
Had ik bij de Berline nou net pas gefixt omdat ik dat zo irritant vind :lolno:
Verder ziet de auto er erg netjes uit. Het is een wat minder luxe uitvoering dan de Exclusive. Geen leer, geen elektrische stoelen of armleuningverstelling. Geen airco/verwarming uitgangen voor de achterpassagiers en zoals al in andere topics gemeld dus geen bumpers en stootstrips in carrosseriekleur.
Maar wel een super netjes ingebouwd elektrisch schuifdak!
Tammo heeft er ook een set van 4 etoiles (in wat mindere staat) met hele goede winterbanden bij gegeven. Dus de bak maar vlot proberen te maken zodat ik die van de winter kan gebruiken :mrgreen:
Re: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Het indicatordisplay van de automaat blijft donker, lampje overleden denk ik. Ik heb zaterdag de boel opengehad om een aantal duidelijk kapotte lampjes te vervangen.
Maar ik had nog maar een paar lampjes en heb dus niet alles gedaan. Gelukkig vind ik sleutelen aan het dashboard leuk en is het ook maar een half uurtje werk ofzo.
Binnenkort dus maar eens doen, verder rijdt ze er niet minder om natuurlijk :wink:
Even naar huis tussen de middag om voor de zieken te zorgen en nu deed het display het weer gewoon. Super die zelfhelende eigenschappen van Citroën!
Vanmiddag de blauwe Xm maar eens proberen en zien of de automaatbak zichzelf ook geregenereerd heeft :lolno:
De veerbollen waren allemaal precies goed op druk, de hydractiefbollen ook, de voorraad bol was redelijk leeg en werd gevuld. De antizinkbol was ook aan een vulling toe.
Op zich natuurlijk mooi dat de bollen op druk zijn (en dus niet al te lang geleden een keer zijn gevuld), maar een compleet andere auto na een rondje bollen zat er dus niet in :problem:
Achter is de wagen wel soepeler geworden (ik heb die bol met iets druk meer laten vullen), voor is de te stug. Dit merk je ook bij het indrukken van de Xm op de hoeken. Het resultaat was wel dat de rekening niet hoog was....
Het lijkt er op dat de hydractiefklep voor niet zo lekker meewerkt. Ik heb vanmiddag de veercomputer aangepast, nieuwe solid state relais gemonteerd samen met diodes. Heb nog niet echt veel kunnen rijden daarna, maar het leek beter.
Het volgende om te checken is de stekkerverbinding op de hydractiefklep zelf. En eens rijden met de lexia eraan om te zien wat de boel doet.
Jammer, ik had graag een getransformeerde auto-ervaring gehad.....
Jammer dat het niet meteen het gewenste resultaat gaf.
Maar volgens mij ga je het nog wel fixen :wink:
Het is toch wel een leuk uitje geweest naar almere?
Wisten ze nog wat te vertellen over je vering wat je nog niet wist?
Peter.
Ik heb niet echt iets nieuws gehoord, maar het is altijd wel weer leuk om over Citroëns en de bijbehorende eigenaardigheden te ouwehoeren :D
Lijkt me een hoop geklooi en zonder brug een vervelend klusje namelijk. Maar ik zou de kantelbrug natuurlijk in kunnen zetten als de slopert uit elkaar is...
In een dag heb je twee kleppen opgeknapt.
Mijn ervaring tot nu toe is dat die zwaardere gemotoriseerde dames (V6'en) sowieso stugger veren aan de voorzijde in vergelijk met een 2 liter.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kan best dat ik er dan een andere, meer gevulde HA bol voor op zet. Maar eerst de boel goed hebben.
Ik weet nu dat de bollen allemaal prima op druk zijn. Ik ben bang dat ik de hydractiefblokken zal moeten demonteren, ze wilden namelijk ook niet lekker drukloos worden bij het demonteren.
De VN's van de veercomputer waren wel aan vervanging toe, zeker 1 was echt heet geworden.
@Pavang: goed aanbod! Misschien dat ik dat wel een keertje kom doen (in combinatie met de volgende automaatbakoliewissel dan), maar wellicht dat het met de kantelbrug ook wel goed gaat.
Zal de demontage eerst eens oefenen met de sloper binnenkort :wink:
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat de Xm Break inderdaad gevoelig is voor lekkage in de achterbak. Is er iemand op de hoogte van de meest voorkomende oorzaken van dit euvel?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Weet iemand of de constructie/opbouw van de achterklep gelijk is aan die van een Xantia Break die ook bij Heulieuz vandaan komt???
Bij erge regen kun je trouwens aan t plafond ook voelen als dat het euvel is. Wordt echt wel nat
RE:
Gisteravond kwam er ruim nadat ik nog een bezorgdienst verwachtte toch nog een vriendelijke meneer aan de deur met dit:
2 nieuwe gasveren voor de achterklep van de break. Via Ebay voor zo'n 4 tientjes kunnen aanschaffen. Wat een genot nu om de klep te openen! Eén van de oude gasveren was wat krom en werkte dus niet geweldig meer mee. De klep bleef wel openstaan, maar het was zwaar tillen om de klep open te krijgen. Na vervangen is het nu een fluitje van een cent! Je moet haast oppassen dat je de klep niet tegen je kin krijgt
Een heel fijne verbetering!
RE: FurrieGurrie; V6.24 Break - 2000
Gerrie, als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik bij de klep van mij sloopbreak van binnenuit kan zien hoe het precies zit bij dat slot.
Er hoort een boutje binnenin te zitten. Ik heb bij een voor-vorige een keer zo'n zelfde probleem gehad en dat opgelost met een hollewand plug. Maar naar origineel herstellen is natuurlijk mooier.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik neem aan dat je er dan ook meteen diodes overheen zet, anders gaan die VN015 's direct weer kapot.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Gerrie, bij mijn sloopbreak blijkt hetzelfde euvel het geval geweest te zijn. Was me tijdens gebruik nooit zo opgevallen. Is door de vorige eigenaar als volgt opgelost:
Een gat gezaagd om erbij te komen dus. Ik heb nog even gevoeld, maar met mijn grote handen kom ik via één van de bestaande gaten niet werkbaar bij de binnenzijde. Het is niet netjes, maar wel effectief. NB: ik zou zelf opteren voor een rond gaatje met de gatenzaag.
Volgens mij gewoon een losse bout, vanbinnenuit erdoor gestoken en bout op de buitenkant.
Lol de BasisBX methode
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
RE:
Ik heb ooit een Break gehad waarbij ruitenwisservloeistof in de kofferbak lekte. Achter het achterlicht aan de bestuurderszijde was een slangetje uit een soort sokje gesprongen. Waarschijnlijk onder druk van de pomp want het sproeiergaatje zat verstopt.
Lekkage komt bij breaks volgens mij niet zo vaak voor.