jawel daar is ie, een audio topic.
Velen zullen zweren bij het " af-fabriek" systeem, in persoon ga ik een paar schreden verder.
Meld dus hier je audioplannen/problemen of doe een project uit de doeken. 8)
Velen zullen zweren bij het " af-fabriek" systeem, in persoon ga ik een paar schreden verder.
Meld dus hier je audioplannen/problemen of doe een project uit de doeken. 8)
Re: audio in de XM
Heb gisteren wat klein materiaal gekocht bij de bouwmarkt.
wat handremkabels en een aantal kunststof geleidewielen om de kabel over te laten lopen.
Van t weekend eens proberen hier een werkend geheel van te maken.
Dan ook nog even een tsekker ombouwen zodat ik een passende heb voor in het dashboard of de overgebleven stekkerplaats in de middenconsole.
Ook weer wat verder schuren en afwerken.
Ben wat aan t vogelen geweest en kwam tot de conclusie dat er nog niet genoeg ruimte was voor t motortje. Ik weet dat er kleinere modellen zijn, maar dan zijn ze niet XM eigen :thumbdown: dus een no- go :lol:
Dus de dremel maar ter hand genomen en in de luchtpijpen gezet. eea zal natuurlijk weer helemaal luchtdicht afgewerkt worden met de nodige poly-ester perikelen.
Ook een dappere poging gewaagd om een geleideframe op maat te buigen, maar zonder correct gereedschap en materiaal valt dat niet echt mee. Daar moet ik dus nog iets anders op gaan verzinnen ben ik bang.
Zoals het nu erbij staat zou het dasboard weer op originele hoogte dichtgemaakt kunnen worden, en heb ik nu dus de maximale ruimte voor de dikte van het toekomstige scherm !
Hier wat beeldmateriaal ter ondersteuning.
Onderstaande beelden kunnen als "schokkend" worden ervaren bij de puristen :lol:
luchtkanaal-behandeling......
buigwerk..
links
en rechts
als geleidestok nu even een koperen buis 8 mm genomen om zo ook de onderlinge afstand juist te kunnen krijgen.
Dan het motortje weer terug om te passen
en nog eens
Te zien is dat ik op de (originele) stang kunststog geleide wielen heb gemaakt, simpelweg door de stang erdoorheen te slaan, het ronde gat is daarmee vierkant geworden en de wieltjes draaien dus mooi mee nu met de stang.
buitenste wielen zullen voor oprollen zijn binnenste voor afrollen of net andersom, maakt niet zoveel uit, zo kan ik gemotoriseerd omhoog en ook omlaag.
Volgende stap zal zijn het maken van de geleiderollen voor en achter en dan met de kables eea verbinden met elkaar en dan scharnierende delen maken.
Maar als ik een keer in de buurt moet zijn stuur ik je wel een pb-tje
Stom dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb maar tering, ff een schone onderbroek aantrekken en dan weer verder foto's kijken.
Ik wil dit ook wel eens in het echt zien en meemaken :)
Als je zaterdag in Arkel bent kun je de huidige set up zien.
Dashboard staat nog steeds te wachten op verdere werken in de garage :cry:
Na het opruimen van de garage afgelopen zaterdag heeft de berg zooi die nu achter de garage ligt bijbelse proporties aangenomen, die ga ik dit weekend naar de stort brengen zodat er plaats is voor de blauwe sloper. Een volgende meeting komt wel goed :) tot die tijd blijf ik lekker ploaties kiek'n!
Ik ben te gevoelig voor dit soort dingen........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ben dus bezig een High-end audio installatie te bouwen voor in mijn XM.
Deze zal gaan bestaan (onderdelen zijn allen reeds gekocht of nog in bezit uit mijn audioinstallatie van de (e)Xantia) een HU (head-Unit) van Pioneer, de DEXp-9r icm de DEQ -P9 (soundprocessor, hierover later meer)
Hierop zal worden aangesloten, door worden aangestuurd een 4 weg systeem bestaande uit:
- 4 versterkers merk DLS (A klasse)
- 2 x monoblok (A6) ------------------------1200W rms @ 1 Ohm
- 1 x 4 kanaals versterker (A4) ------------4 x 85 W rms @ 4 Ohm
- 1 x dual mono/ stereo versterker (A3) 2 x 150 W rms @ 4 Ohm
deze zullen in volgorde aansturen
2 X 12 subwoofers dubbelspoels 2 x 3 Ohm
tweeters en middentonen DLS UR 36
woofers DLS UR 36.
Filtering zal gebeuren door de soundprocessor welke 8 uitgaande kanalen heeft (mono) met op elk kanaal afzonderlijk af te stellen een 14 bands equalizer met daarin alle mogelijke opties verwerkt inclusief tijdsvertraging en hoek van uitgaand geluid.
Om eea goed van stroom te voorzien is hiervoor aangeschaft een Nordstar NSB 75 accu en het nodige aan bekabeling, alles bij elkaar een kleine 100 meter.
plaatjes volgen later :wink:
24 subs? hmmm dat wordt dan de eerste XM die d.m.v. luchtdruk wordt voortbewogen.
Als ik een XM heb gaat er eerst een simpel HU'tje in, dan vervang ik de speakers, en vervolgens bouw ik er denk ik zelf een 4-kanaals versterker voor. Altijd al eens willen doen, maar is er nooit van gekomen.
Goed geluid roeleert in een Grande Routiere!
Hier wat plaatjes:
het twist-lock systeem wat ik bijna overal gebruik vanaf de accupolen:
de accu
de kist(jes) in wording:
de versterkers.
bij elkaar goed voor 25 kilo....
dan eea aan materiaal fabriceren en een proefopstelling bouwen.
(is ondertussen al de zoveelste na wat water in de koffer dus alles ging er weer uit en werd veranderd)
achterzijde
Voor de achterzijde heb ik afgelopen week een nieuwe plaat gemaakt omdat er een versterker bij is gekomen (staat al wel op de foto) sinds ik het water in de koffer had. Hiervoor zullen dus wat nieuwe gaten gemaakt moeten worden.
Mijn volgende stappen tot het realiseren van geluid in de XM zullen zijn:
RCA's uit de XM halen en vervangen voor een glasvezelkabel van HU naar processor.
De rca's allen inmeten en op maat laten maken.
De speakerkabels trekken door de XM.
Hiervoor zullen zelfs wat gaten geboord gaan worden vanuit binnen naar de portieren met extra geleiderubbers zoasl gebruikt van auto naar kofferdeksel. Dit omdat er geen ruimte is om een kabel extra door de huidige multistekker te laten lopen.
Voordeuren dempen.
opstelling voor de tweeter en middentoner op het dashboard maken zo dat de speakers nog "gericht" kunnen worden na plaatsing.
Is dit alles klaar dan komet het grootste werk, het afstellen. :roll:
Poeh, dat zijn nog eens kisten. Ik heb ooit zelf speakers gebouwd voor in huis. Ook van MDF, het enige wat ik nog zo weet is dat ze 48 kilo stuk wegen zonde dempingszand.
Helaas mogen ze nu niet meer in de woonkamer....... ze staan nu werkeloos in de kelder, ik kan er geen afscheid van nemen.
Dit is een voorbeeld, de mijne heb ik destijds in creme gespoten.
Zoals ik eerder al vermeldde, zodra het spaarpotje weer gevuld is, heb je er een "project" bij :oops: :oops: :oops: :cry: :cry: :cry: :wink: Het muzikaal opfleuren van "mijn dame" :wink: :mrgreen:
wat ze zo ongeveer wegen heb ik geen idee , de woofers die erin hangen zijn iig 13,5 kilo t stuk :wink:
De twistlock is een prachtig systeem omdat je het hart van je kabel dus in het metaal steekt. doordat je geen imbus hoeft te gebruiken beschadig je de kabel ook niet wat bij imbus bijna altijd wel het geval is, hoe strakker je het draait hoe meer draadjes je beschadigt :x
Maar ook met dit in je achterhoofd lijken het me schitterende aansluitingen, ik kende ze nog niet. Verder een vette kist die je daar gebouwd hebt zeg!
Die Manhattan kasten vind ik ook erg stoer, hoewel ze wel een zeer eighties uiterlijk hebben :wink: Maarja, dat was mijn glorietijd :D
Tja Markus, vrouwen en goede Hifi is een moeilijk te vinden combinatie (de mijne is denk ik de uitzondering op de regel :mrgreen: ). Ik had ook prachtig spul zelfgebouwd. Ik was met name trots op m'n voorversterker. Maar m'n ex had liever een sony midiset, want dat zag er mooier uit :shock:
"Schil-effect"? Ik ken dat als skin effect. Wist niet dat dat verNederlandst was ;-)
ik probeer er niet te veel geld in te steken...
mislukt :lol:
Iedereen moet respect voor elkaar hebben, sowieso op dit Forum, Citrofielen!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
RE:
paar plaatjes dan van de laatste vorderingen.
zoals de dashboardkast in mijn werkhok klaar stond.

en dan de kabels die eronder en er naast liggen / lagen
Om een en ander inzichtelijk te maken en houden de verschillende kabels nog ingepakt en gelabeld.
De voeding van de HU die zal ook vanuit de dashboard kast gaan komen, op deze manier zal alle apparatuur die enigszins met de audio te maken heeft rechtstreeks van de accu(s) afkomen zonder tussenkomst van andere mogelijke barrières.
Hiervoor heb ik 2,5 mm kwadraat gebruikt, massa en voeding.
De voeding voor de DVD wisselaar loopt door de ribbelslang in een veelpins-stekker. zo ook de andere bekabeling (ip- Bus)
De massa en voeding op de foto gaan rechtstreeks door naar de stroomverdeling achter zie volgende foto.
De groene draad is voor het (toekomstig in te bouwen) 10.2 inch scherm
wat nog wat meer voeten in de aarde heeft.
Bovenste draad van het verdeelblok is voor de voeding naar het dashboardkastje.
Heb hiervoor 10 mm kwadraat gebruikt, nog eens extra ingepakt met rode en zwarte snakeskin. Afgezekerd met een 60A mini ANL zekering
Onder het dashboardkastje zitten van origine al meer dan genoeg kabels / draadbomen, ik doe er dus nog maar een beetje bij..
Onder het dashboard komt het er dan als volgt weer uit.
En dan na veel wroeten wrikken en opnieuw erin zetten en eruit halen zit de kast er strak in met kabels!
En aan de onderzijde de dvd wisselaar ingebouwd.
Het geheel behoeft nog wel wat afwerking, maar dat is nu de volgende stap!
Zo ook het andere front dat ik voor de HU heb.
RE: audio in de XM
Ik zie geen foto's, je moet ze hier via het afbeeldingspictogram invoegen anders werkt het niet.......
Leuk he, die anders werkende
plaatjes
Net zoals we allen hier een auto rijden die niet mee gaat in de massa is dat ook op ons forum zo
RE:
poep... zie ut nu pas.
had em lekker ge-copy-pasted van het sys....
mmmh nu 4 keer geprobeerd, maar de pagina loopt elke keer vast Mark.
Probeer het morgen nog wel eens.
Prutser mij het werk weer laten doen
Ach laat ook maar, ik ben veel te schiewnierig naar de vorderingen
Mooi man, wanneer komt dat bioscoopscherm d'r nou in?
Hey! top, mooi werk Mark!
Ga nu eerst de afwerking van scherm en dvd-speler realiseren met een stukje XM hout van een reeds verzaagd radioklepje.
Daarna eerst de afstelling verder optimaliseren met en mooi maar zeer ingewikkeld RTA programma (REW 5.0) en dan me weer verder werpen op het dashboard om een goed werkend loopmechanisme te creeren. Ben zeer benieuwd naar de waardes die ik nu kan meten met de dvd speler en daarnaast met de CD speler.
Ik verwacht daar wel wat verschillen in vanwege het betere loopwerk (nieuwere technologie) van de DVD speler.
Verder kan ik het scherm nu al los aansluiten in de auto, alle bekabeling ligt er immers al, is dus plug en play.
Kan ik eindelijk een keer skyfall van adele van dvd luisteren in de auto en tegelijkertijd kijken.
Misschien maak ik voor de even wel een soort van standaard op het dashboard......
RE:
Nog 3 pogingen ondernomen, maar dit gaat hem zo niet worden. elke keer loopt alles vast.
Dus via andere weg dan maar. voor de liefhebbers staan er nog wat plaatjes klaar op onderstaand adres.
http://s165.photobucket.com/user/stooftaker/library/dashboard
Mooi werk Jeroen en de grote klep kan nog steeds dicht?