Vandaag op de kop af 4 maanden in bezit van m'n XM en lid van de XM-club dus hoogste tijd me hier aan te melden. De naam is Pieter, 33 jaar en eigenaar van een Gris Fulminator 2.1 TD van 1999.
Sinds juli 2002 reed ik een betrekkelijk probleemloze '98-er Xantia met LPG-G3 installatie, waarvan de kilometerstand in de loop der jaren was opgelopen naar boven de 4 ton. En hoewel ik eigenlijk niet zo'n haast met een vervanger had, werd de zoektocht versneld toen ik begin 2009 wegens schadeherstel aan de Xantia de XM Turbo CT van m'n garage meekreeg. Om kort te gaan: die viel goed in de smaak. Lang verhaal kort: Oktober 2009 was ik na een proefrit eigenaar van bovengenoemde 2.1 TD met 244.000 km ervaring.
Intussen 4 maanden en 15.000 km verder is er het volgende aan de auto gedaan:
- lekkage stuurhuis verholpen
- lekkage HD-pomp verholpen
- remblokken achter vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- thermostaat vervangen
- distibutie/spanrollen/waterpomp vervangen
- LHM ververst
- standaard 195 banden+velgen vervangen door 205-banden op Monte Carlo velgen
Op dit moment lekt er olie bij de krukaskeerring bakzijde en lucht in de dieselleiding levert 's ochtends bij vriestemperaturen een slecht startende XM op. Na een overnachting in de (verwarmde) garage start madam dan weer probleemloos.
Hoewel bovenstaande opsomming misschien anders doet vermoeden, is het niet alleen maar kommer en kwel. Eenmaal onderweg geeft het veergedrag weinig reden tot klagen, trekt de motor boven 2000 toeren lekker door en is daarbij goed zuinig: gemiddeld haal ik bij veel lange afstanden en veel onderweg op provinciale en autowegen 1op 17,5.
Daarnaast staat er nog een GSA in de garage en is er een CX GTi Turbo 2 op komst, beide alleen voor gebruik buiten de wintermaanden om.
Fotootjes

Sinds juli 2002 reed ik een betrekkelijk probleemloze '98-er Xantia met LPG-G3 installatie, waarvan de kilometerstand in de loop der jaren was opgelopen naar boven de 4 ton. En hoewel ik eigenlijk niet zo'n haast met een vervanger had, werd de zoektocht versneld toen ik begin 2009 wegens schadeherstel aan de Xantia de XM Turbo CT van m'n garage meekreeg. Om kort te gaan: die viel goed in de smaak. Lang verhaal kort: Oktober 2009 was ik na een proefrit eigenaar van bovengenoemde 2.1 TD met 244.000 km ervaring.
Intussen 4 maanden en 15.000 km verder is er het volgende aan de auto gedaan:
- lekkage stuurhuis verholpen
- lekkage HD-pomp verholpen
- remblokken achter vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- thermostaat vervangen
- distibutie/spanrollen/waterpomp vervangen
- LHM ververst
- standaard 195 banden+velgen vervangen door 205-banden op Monte Carlo velgen
Op dit moment lekt er olie bij de krukaskeerring bakzijde en lucht in de dieselleiding levert 's ochtends bij vriestemperaturen een slecht startende XM op. Na een overnachting in de (verwarmde) garage start madam dan weer probleemloos.
Hoewel bovenstaande opsomming misschien anders doet vermoeden, is het niet alleen maar kommer en kwel. Eenmaal onderweg geeft het veergedrag weinig reden tot klagen, trekt de motor boven 2000 toeren lekker door en is daarbij goed zuinig: gemiddeld haal ik bij veel lange afstanden en veel onderweg op provinciale en autowegen 1op 17,5.
Daarnaast staat er nog een GSA in de garage en is er een CX GTi Turbo 2 op komst, beide alleen voor gebruik buiten de wintermaanden om.
Fotootjes

Nu lees ik pas hars, ja dat zijn vervelende dingen waar je snel van af moet.
lak + hars= funest, resultante.......... kleien
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik geloof direct dat kleien helpt om verontreiniging weg te halen :wink:
Tja, vroegûh....
Stak die kerel ook na het poetsen met een beetje peut zijn motorkap in de hens Wim? :D
Anders wordt het garage bouwen :lol:
Zijn dat die kleine doorzichtige druppeltjes die je (vooral in de zomer) onder bomen opvangt?
Da's vaak geen hars maar excrement van boomluizen... Of wat voor beesten dan ook. Als je warm(!) water gebruikt komt dat er zo vanaf.
Ja die!! Maar hij werkte alleen. Dus niet met 'Inderdaad Mike. Maar wacht. Er is meer.' :mrgreen:
Het is zo jammer dat als het spul goed is, die standwerkers na korte tijd spoorloos zijn en hun producten ook. Is het bagger, dan blijf je ze tegenkomen. Misschien omdat ze hun spullen niet verkopen. :lol:
@detlev. Nee, het is echt boomhars wat ik bedoel. En dat wordt door een combinatie van zon en vuil keihard. Nu ja, daar hebben ze in Boskoop voorlopig geen last meer van. 8)
Verder heb ik nog wat lopen prutsen met de CC, die nogal lomp in kwam zetten. Door het verlagen van de zgn. INIT-waarde pakt de CC nu feilloos, zonder tussenacceleratie, de snelheid over. Ook het lichte jutteren lijkt goeddeels verdwenen. 8)
Komende woensdag gaat madam langs de bandenboer voor 4 nieuwe Bridgestone (zomer)banden.
Mooi dat het allemaal lekker werkt nu!
Dat kan ik alleen maar beamen.
Eigenlijk zou je daarmee ook nog eens mee moeten rijden, dan ben je om :lol: .
Dan mag ik toch aannemen dat je Towel day viert? Wanneer was dat ook alweer, 4 februari of 2 april?
Neuh...dat sluimerd alleen een beetje... :wink:
Oh ja... ik was in de war met PI-dag (14 mrt), 25 mei was toch douglas' geboortedatum?