slechte warme start na korte stilstand

XM V6 12v Aut. 1992

CX 2000 1975

C6 3.0HDiF 2010

Goedemiddag XMmers,

Probleempje: mijn XM V6 12V aut. slaat bij warme motor, als hij een paar minuten tot een uur stil heeft gestaan, altijd pas aan na een seconde of 4 starten. Als ik in die situatie stop met starten en nog een keer start slaat de motor altijd direct aan. Als ik de warme motor af zet en meteen weer start is er dus geen probleem en de koude start verloopt ook altijd perfect.

Dit heb ik inmiddels gedaan (o.a. op advies van dit forum):

• Injectoren ultrasoon gereinigd (niet door een bedrijf laten checken of alle injectoren z'n werk goed doen, maar zelf de injectoren een paar uur laten sudderen in n ultrasoon badje). Dit hielp niet.
  • Stappenmotor schoon gemaakt (de motor liep daarna soepeler stationair maar dit hielp niet voor het warme-start-na-even-stilgestaan-te-hebben-probleem)
  • Bougies, bougiekables, verdelerkap en rotor vervangen (vanwege slecht stationair lopen & afslaan bij warme motor, opgelost, maar hielp niet voor bovenstaand probleem)

Dit lijkt toch op gebrek aan brandstof?? kan er lucht in het brandstofsysteem komen of zoiets? Iemand andere ideeen?

10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.

Nu C6 2.2 HDi, zwart

Permalink

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)