La Noir Verni werd XM V6 24V

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Nog maar even ter attentie, want volgens mij heeft niemand dit gelezen.

Mark zegt:

En om je duits op te halen lees dit topic dan ook maar eens door http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?t=60060

Ik hoorde gisteren van Tim (van de duitse xm club) dat de veerpoten in Duitsland verkocht worden door http://www.mobil-service-chemnitz.de/ voor € 295,= incl BTW excl verzendkosten. Ik meende dat ze in NL rond de 450 zitten.

Edit:
Hier nog een beetje leesvoer http://www.xm-ig.de/ kijken onder Thema Domlager Links in het scherm.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Jawel hoor Mark, heb ik gelezen, dankjewel. Keep it in mind!
Permalink

Even mijn centjes bijdragen:

Als het wiel op de grond staat wordt door de constuctie al het rubber de kom IN geperst. Dat betekent dat de druk nog steeds naar de kom toe wordt geleid, dus is er geen beweging in te krijgen.

Is het wiel VAN DE GROND, dan 'hangt' het gewicht naar beneden. Het rubber moet dan in plaats van drukkracht trekkracht opvangen. En ja, dat gaat een stuk minder, zeker als het rubber gescheurd is. Dus klinkt het mij allemaal vrij logisch, en zou het me zelfs niet verbazen als een nieuw rubber OOK enige speling laat zien in deze situatie.

Want, net als bij beton, is rubber véél sterker in de druk- dan in de trekbelasting...

Dus vervangen, ja, maar écht zorgen maken zou ik me nog niet eens. Er moet een heleboel rubber weg zijn voordat je dat dóór dat gat van de kom geperst krijgt.
Permalink

Je verhaal klopt Detlev, maar het is moeilijk te beoordelen in hoeverre het rubber gescheurd is. Het best zomaar zijn dat de situatie erger is dan je van onderaf kunt zien.

Je wilt niet het risico nemen om ergens met doorgeschoten veerpoten te staan :roll:.

Bij mijn XM zie ik ook al wat scheurtjes in het rubber zitten, nog niet zo erg als bij Mike maar ik ga ook op zoek naar goede veerpootsteunen.
Permalink

Ik bedoel ook niet dat hij nu naar Spanje moet rijden ;)

Ja, natuurlijk zsm vervangen. Maar niet gelijk paniek!

Waar ik nu heel nieuwsgierig naar ben, is hoe je op een relatief eenvoudige manier kunt controleren of je op zoek moet naar vervangende veerpoten. Na jaren van lezen heb ik daar nog geen verhaal over gevonden dat mij vertrouwen geeft.
Kijk, de simpelste manier lijkt mij om bij 'nieuwe' veerpoten de afstand frame <-> onderkant schotel te meten. En dan bv elke 3 maanden te herhalen. Maar dan ga je uit van een zogenaamde nulsituatie, die de meeste van ons niet hebben.

Ik weet wel dat ik me het apekoolzuur schrok toen ik voor het eerst serieus naar de poten van mijn XM keek: vergeleken met de Xant zitten ze heel hoog en erg dicht tegen de motorkap. :roll:
Permalink

Maar maar maar moeten dan vanwege het rotte rubber de hele veerpoten worden vervangen? die rubbers kun je niet los vervangen??
In geval van hele veerpoot vervangen zul je er 2 moeten doen neem ik aan? Bij mijn (E)Xantia was er na een aanrijding met een heftruck ook 1 gaar daar is toen een gebruikte voor genomen omdat een nieuwe geheel andere veerkarakteristieken zou vertonen in vergelijk met de gebruikte.

JP (who else? :lol: ) heeft hier een handleiding met tekst en uitleg gezet.
Permalink

jaja had ik reeds gelezen, echter daar gaat het om de veerschotel, niet de veerpoot.

Permalink

Ik weet er geen flikker van :mrgreen:

Permalink

Nou even opnieuw jongens!

We hebben een wiel. Dat zit vast aan de veerpoot. De veerpoot zit vast aan stabilisator ed maar met name aan de carrosserie. Het punt waar de veerpoot door de carrossrie gaat zit bij de veerschotel. De veerschotel is essentieel voor de verbinding met de carrosserie.
Maar het gaat bij mij over het versleten rubber. Dit zit dan toch om de veerschotel heen?? Ik heb nl helemaal geen roest, zover waarneembaar natuurlijk, maar op de foto's van Arjan zie je dat wel.

De reparatie/vervanging van alleen de schotel lijkt idd niet zo'n hele tour. Maar is dan het probleem weg? M.a.w. zoals Jeroen aangeeft, waarom ook een hele veerpoot vervangen? Of wordt dat niet los van elkaar verkocht?

Overigens klopt het verhaal van Detlev ook, en is er niet een accuut gevaar. Ik ben er nu ook vrij zeker van dat het gerommel wat ik al lang hoor van de poot komt. Is me veel waard als dat weg is want het is zo'n cheapy geluid.

Overigens bedankt allemaal voor jullie reacties! Enne: Correct me if I'm wrong! BV als ik hierboven een aanname heb die niet klopt!

En om alle spraakverwarring te voorkomen heb ik hier een afbeelding van service.citroen.com:
http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9Xv9q_hy-I/AAAAAAAAA5g/QYtCFei1wFk/s512/p4345100.jpg
Permalink

Mike heeft gelijk, het gaat alleen om de veerschotel zonder veerpoot.

Zoals in de handleiding van Arjan Bosman te zien is heeft hij een nieuwe losse veerschotel gekocht en vervangen.

In service.citroen.com staan de veerschotel en veerpoot als losse onderdelen van elkaar en niet als combinatie :wink:. Het valt me nog mee dat er geen NFP erbij staat :D.
Permalink

wimb zegt:

En om alle spraakverwarring te voorkomen heb ik hier een afbeelding van service.citroen.com:
http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9Xv9q_hy-I/AAAAAAAAA5g/QYtCFei1wFk/s512/p4345100.jpg

OK! WIM, top!

1 = de poot zelf. Hier zit een telescoopdemper in. IS die vaak aan vervanging toe? Net zoals bij schokdempers...

2 = de schotel, iid inclusief vers rubber.

6 = zuiver een stofhoes.

Lijkt me dus idd dat alleen de schotel met rubber vernieuwd moet worden.

Permalink

Mark zegt:

Ik weet er geen flikker van :mrgreen:

Ik qoute mezelf wel een keer :mrgreen:

Ja Mike, volgens mij volstaat het inderdaad om die veerschotel te vervangen.
Permalink

Ik zal het ook nog eens herhalen :mrgreen:, alleen de veerschotel nr.2 vervangen.

De veerpoot nr.1 kunnen inwendig slijten maar ik zie ze bijna nooit vervangen worden tenzij de HD-pomp telkens de voorkant moet oppompen :wink:.
Permalink

Okee, maar nu had ik altijd begrepen dat het rubber in de carrosserie zit geperst, maar dat is dus niet zo. Het rubber zit om de schotel zelf geperst en de schotel zelf wordt welliswaar met het rubber door het gat geduwd maar gewoon met bouten aangetrokken.

Waarom is zo'n schotel sec dan zo duur? Of worden er elke keer prijzen genoemd van INCL de veerpoot??

Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Permalink

Jup, het is een vrij bewerkelijk onderdeel, met een aantal kanaaltjes wat waarschijnlijk nauw luistert, en rubber vulcaniseren is ook niet goedkoop, hoewel ik denk dat ze er mallen voor hebben om het met het vulcaniseren allemaal netjes op z'n plek te krijgen.

Dat rubber wat je aan de bovenkant ziet zitten is geen dragend gedeelte, dat is slechts een dun laagje rubber over de schotel heen.
Het gaat om het gedeelte wat ik in dat ene plaatje rood gearceerd heb, ik vermoed dat ze die bovenlaag berubberd hebben om het staal tegen roest te beschermen.

Ik kom op het werk ook wel eens onderdelen tegen die ontzettend duur zijn, laatst nog een messing blokje van 3x3x5 cm met een paar gaten, wat schroefdraad en een sleuf erin. Mocht zomaar € 230 kosten.

Laat ik het zo zeggen, als ik zo'n veerschotel na laat maken (ik ken een bedrijf die rubber op staal kan vulcaniseren) wordt het waarschijnlijk nog duurder dan waar we ze voor kunnen kopen.

Waarschijnlijk zijn die veerschotels ook niet meer in serieproductie, dat scheelt ook een hoop.
Groetjes Erik
Permalink

Bedankt Erik, ook voor je plaatje nog. Theoretisch kan ze idd door de schotel heen schieten, psast psesies. Ik ga zaterdag naar Citromobile en zal eens rondneuzen... anders die deutsche bestellen van 295,=
Permalink

wees er zeker van dat het om de "Domlager" gaat ipv een veerpoot als je die via Duitsland koopt :wink:
Permalink

Ja ja..dees:
Domlager Citroen XM Y3 rechts
Leitungsanschluss Durchmesser 16x150
Vergleichs-Nr.: 527191

Is dat nr een officieel Citroën nummer?
Permalink

Wanneer komt ie binnen, ik sta op scherp!!

Permalink

Mark kom nou eens met een zinnige bijdrage, als je niks te melden hebt, meld dan ook niks!!

Permalink

Ahm Mike, wat dacht je van een sloper op de kop tikken en daar beide poten + schotels onder weg halen, A weet je meteen hoe het mot en B is wellicht prijstechnisch nog intressanter ook.

Ja, maar als je nieuw bestelt weet je in ieder geval 1 ding zeker: geen roest en goed rubber. (Okay, dat zijn 2 dingen -) ).
Permalink

Allebei waar, Mark en Wim. Maar het risico dat ik sloper koop en dat die ook slecht blijke te zijn na demontage...

Aan de andere kant wil ik ook het zogenaamde geinvesteerde vermogen in deze XM een beetje bewaken. Tis nl bepaald geen Soixante.