Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Inmiddels al een tijd lid en een hoop vragen gesteld hier op het forum. Is toch wat makkelijker om alles in één topic te houden en wellicht vinden mensen het leuk om te lezen over mijn ervaringen, voortgang en perikelen.

2 jaar geleden begonnen met de zoektocht naar een XM. Tevens mijn eerste auto. Proefgereden met 2 PRV V6en en 2 Turbo CT's. Het moest een handgeschakelde worden. Uiteindelijk werd dat een Turbo CT Exclusive automaat uit 1998 in Mauritius Blue en alcantara interieur. Uitgerust met schuifdak, dat vond ik zo mooi dat ik wellicht wat blind deze auto heb gekocht. Auto gekocht voor een zeer klein prijsje en zag dat er redelijk wat werk aan zat. Dat was ook tevens het doel, lekker klussen en sleutelen. Terugkijkend had ik wellicht beter een exemplaar kunnen kopen waar nauwelijks aan had hoeven gebeuren, dan was ik waarschijnlijk ook nog goedkoper uit geweest. Maargoed, dan had ik niet zoveel sleutelervaring op gedaan.

Een lijstje van zelf uitgevoerde werkzaamheden:

- Veerschotels vervangen door Rubavo exemplaren.

- 5x de automaatolie ververst inclusief filter en o-ringen van het filter

- Grote beurt (motorolie, oliefilter, koelvloeistof, LHM, bougies, luchtfilter)

- Hoekbollen en voorraadbol vervangen, hydractieve bollen 20% laten overvullen, filters schoongemaakt, systeem doorgespoeld volgens deze methodiek: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/167095

- Laswerk laten uitvoeren

- Sierstrips vervangen door RVS exemplaren

- Stuur vervangen (was afgesleten)

- Nieuwe stoel linksvoor (versleten)

- Nieuwe deur linksvoor (zat grote deuk in) en deurpaneel (kreeg ik zonder kapot te maken niet gedemonteerd)

- Raammechanisme linksvoor laten repareren door Aad

- Hoedenplank met zonneschermen geïnstalleerd (zat er niet meer in)

- Brandstoffilter laten vervangen

- 2 nieuwe achterbanden

- Voorbumper gedemonteerd en naar de spuiter gebracht. Meteen nieuwe bumperbalk gemonteerd aangezien degene die er op zat compleet verroest was.

- Lampjes dashboard vervangen

- Originele radio geplaatst

- Display linksvoor gerepareerd

- Veercomputer diodes gesoldeerd

- Nieuwe kentekenplaten

- Nieuwe accu

- Remlichtschakelaar was doorgebrand in rempedaal. Gerepareerd.

- En nog een hoop kleine dingen

Wat moet er nog gebeuren:

- Aircopomp, drogers en condensor vervangen en vervolgens systeem opnieuw laten vullen.

- Deur rechtsachter en raammechanisme vervangen (raam zit vastgekit)

- Dak laten spuiten (roestrandjes)

- Uitlaatspruitstukpakking vervangen. Motor heeft tijdens stationair lopen soms een hikje. Citro classique dacht dat het de uitlaatspruitstukpakking was. Is dit zelf te doen?

- Display linksvoor opnieuw monteren. Heeft nu een groene kleur. Weet iemand de juiste volgorde van de plaatjes?

- Vering doet het nog steeds niet goed

- Raam linksvoor doet het weer niet/nauwelijks

Grootste ergerpunt is wel de vering. Van de zomer deed ie het een tijdje fantastisch toen ik ermee op vakantie was, maar nu is het toch weer minder. Staat nu trouwens ook in storing (lampje brandt niet) nadat ik er laatst een aanhanger achter had. Moet dat dus sowieso weer even laten resetten. Maar wat zou verder nog de oorzaak kunnen zijn? Lucht in het systeem? Op de bovenkant van het LHM vat komt telkens LHM te liggen gek genoeg. Lekt een slang hier? Of het systeem doorspoelen met hydrocinage? Nog goed om te melden wellicht is dat ik de auto laatst een paar dagen in de hoogste stand had geparkeerd zodat ik de aircopomp kon bekijken. Nadat ik er weer mee ging rijden (en uiteraard de vering weer lager had gezet) was de vering snoeihard. Ook na 150 km nog. Nu gaat het inmiddels weer wat beter. Ben de zoektocht inmiddels wel beu.

En het raam linksvoor hapert. De sneltoets werkt niet maar met de normale toets gaat het raam telkens een stukje naar beneden of boven per druk op de schakelaar. Dit doet ie dan een paar keer en stopt er dan vervolgens helemaal mee. Contact afzetten en opnieuw aanzetten en het raam gaat wel weer stukjes naar boven en beneden. Stekker zit er goed in. Raammotor op zijn einde of is er teveel weerstand?

Foto's komen binnenkort, nadat met de APK van aanstaande week de monte carlo's zijn vervangen door speedlines.

Permalink

Klopt, de Haynes heeft mij al meerdere keren uit de brand geholpen, figuurlijk dan...

Ik heb de tip van Tobias en Chris ter harte genomen en smeulende snelfiltermaling in de auto neergezet. De plastic lucht is zo goed als weg, maar het ruikt nu sterk naar een verbrandde lucht (dat deels koffie-achtig ruikt). Ook nu nog terwijl die al een paar weken met de ramen open in de stalling staat. Nog tips om dat weg te nemen?

XM V6 Exclusive Berline 1990

Permalink

Die verbrande lucht trekt met een paar dagen wel weg, de lichte koffiegeur blijft dan over. Heb ik de eerste keren ook gehad, koffie te heet opgestookt. Het moet net aan een beetje roken.

Permalink

Dan heb ik het inderdaad wat te heet opgestookt want na een paar weken is de geur nog behoorlijk aanwezig. Ik zal het interieur binnenkort nog eens een sopje geven en zonodig de tip van Mica toepassen.
Permalink

Inmiddels weer lekker doorgeklust. Alle ramen werken weer, binnenkant van de deuren meteen met bitumen anti-dreun platen bekleed (duidelijk stiller in de auto). Richtingaanwijzer werkt weer met dank aan Mark, dashboardomlijsting vervangen, linker display heeft weer de juiste kleur, stank is uit de auto verdwenen. Olie ververst en gasklep schoongemaakt, motor loopt weer duidelijk soepeler. Automaatpook is terug van Q&K. 

Daarnaast begonnen met de lekkage in de achterbak. Lijk nu te weten waar het vandaan komt, dus kit besteld en ergens in de komende dagen mee aan de slag.

Ander punt waar ik werk van wil maken is de vering. Naar mijn mening is het enige waar het nog aan kan liggen de drukregelaar. Vanmiddag met Civer gebeld voor wat info over vervanging hiervan (ik kan het zelf maar ben er eigenlijk wel klaar mee en wil gewoon dat het zsm in orde is). Hij zei echter dat het niet aan de drukregelaar kan liggen. Deze doet het of wel of niet. Zijn plan was om het hydractief na te lopen. Mogelijk was de modulator (?) de oorzaak. Hoe denken jullie hier over?

XM Turbo CT Exclusive

XM V6 24v Multimedia

Permalink

Modulator is niet een term die we vaak gebruiken. Geen idee wat hij daarmee bedoeld.

Hoe heb je die bitumen antidreunplaten geplakt?  Echt in de deur of onder de deurbekleding?

Permalink

Onder de deurbekleding. Voor het vervangen van de raammechanismes moet je dat schuim wegsnijden. Over de 'gaten' die daardoor ontstaan heb ik de bitumen platen geplakt. Ze zijn een klein beetje flexibel waardoor je ze nog mooi wat in vorm kan buigen. Heb de platen gewoon bij de plaatselijke automaterialenzaak gehaald

Permalink

De garage heeft de dynamo gereviseerd alleen zie ik nu dat de multiriem er scheef op is gelegd. Nu wil ik de spanning van de riem halen zodat ik het er goed op kan leggen maar zie niet hoe ik de spanner los kan halen. Iemand raad? Zie hieronder foto van de spanner, te bereiken via het rechter voorwiel.