(kleine disclaimer: Dit is de eerste keer dat ik een dergelijk topic opzet. Mocht de openingstekst/post ietwat chaotisch overkomen dan bidt ik daar bij voorbaat mijn excuus voor aan. In de komende dagen zal ik aan de hand van feedback of ingevingen nog zaken wijzigen aan deze start-post.)
Intro:
Zoals enkele onder ons wel ter oren zal zijn gekomen is er in de afgelopen maanden vanuit de Franse Activa-club het initiatief gekomen om de veerschotels nieuw te laten produceren bij het Spaanse 3RG-Industrial. Mede dankzij het hebben van hele korte lijntjes binnen Stellantis (het huidige moederbedrijf van Citroën) konden ze in de archieven duiken om de originele specificaties van de veerschotels te bemachtigen en zodoende een perfecte reproductie van de veerschotel te verkrijgen.
Gelukkig houden enkele Activa-rijders ook van de Xm en zodoende ontstond dan ook het initiatief om hetzelfde voor de Xm te gaan doen.
Bij gebrek aan de financieële mogelijkheden van europese clubs om hierin te investeren heeft gelukkig het Franse Mecaplace het aangedurft om dit wel te doen.
Dit houdt in dat er binnenkort de kans is om aan een set gloednieuwe veerschotels voor je geliefde Xm('s) te komen. Houdt er wel rekening mee dat er naast de 'pre-orders' maar een gelimiteerde extra voorraad wordt geproduceerd. Of er ooit nog een extra productie-run wordt gedaan durfde de fabrikant niet te zeggen.
Waarom wil je een nieuwe set veerschotels?:
Zoals bij alle rubberen onderdelen op de wagen veroudert het rubber in de veerschotels. Dit resulteert uieindelijk in het dramatische scheuren van het rubber en het doorschieten van de veerpoot door de motorkap.
Maar ook als het nog niet over is speelt wel dat rubber gedurende zijn levensjaren verhardt. En aangezien dit stuk rubber onderdeel is van je veersysteem wil je dat toch graag net zoals je veerbollen lekker soepel hebben?
Bij de Activa-Club hebben ze het verschil gemeten in hardheid van het oude en nieuwe rubber. Ook hebben ze de hardheid gemeten van de 'bekendere' reproductie uit Litouwen welke met PU wordt gedaan. Duidelijk is dat vers rubber het best presteert.
De resultaten daarvan staan in de post hier.
Doel van dit topic:
Kort door de bocht, een topic om een 'group,buy' voor setjes nieuwe veerschotels te organiseren en zodoende per setje een mooie korting te verkijgen. De veerschotels worden geleverd door Mecaplace. Momenteel vragen die een prijs van €360,- excl verzendkosten per set. Ze werken met een 'pre-order' systeem waarbij ze aangeven dat bij bestellingen van 10 tot 14 sets een korting van 10% te krijgen valt en wellicht is er een grotere korting mogelijk als er een stuk meer sets in de bestelling zitten.
Zelf hoop ik ze te kunnen contacteren met de vraag wat de bestelling van 30+ sets met de prijs gaat doen. ;)
Update: Mecaplace geeft uit zichzelf aan dat 15+ sets 15% korting oplevert.
Update+: Hoogst haalbare korting staat definitief op 15% bij 15+ sets.
Klik hier om naar hun website te gaan (frans/engels)
Plan van aanpak:
In eerste instantie wil ik in dit topic een lijst aanleggen van geïnteresseerden en het aantal sets per geïntersseerde om zodoende Mecaplace te kunnen benaderen mochten we op meer dan 14 sets uitkomen.
Blijven we onder de 14 sets in totaal dan is het uiteraard wel de bedoeling om dan te bestellen voor de 5 of 10% korting.
1 November wil ik de bestelling definitief plaatsen.
Graag zie ik in je post dus hoeveel sets je zou willen aanschaffen.
Daarnaast is het handig als je alvast zou kunnen aangeven of je de set voor een dikke of dunne veerpoot zou willen hebben. Voor de zekerheid zou het handig zijn als je het bouwjaar en motorisereing per Xm ook kan melden om te bepalen voor welke dikte veerpoot je de veerschotels moet hebben. (Een dikke veerpoot zijn alle serie 2 Xm's en serie 1 Xm's met V6 of Diesel motor)
Dunne veerpoot: ALLE Serie 1 wagens met daarnaast óók de 2.0i motor ZONDER turbo van de Serie 2
Dikke veerpoot: Bijna alle Serie 2 wagens
2.0TCT / 2.1TD / 2.5TD / V6.12 / V6.24 / ES9J4 allemaal wel.
2.0i niet.
Nameten van de dikte blijft aangeraden. Tenzij je er 100% zeker van bent dat er nooit iemand een andere maat veerpoot heeft gemonteerd op de wagen. Hoe en wat te meten staat in de opvolgende post.
Hydractief of non-hydractief?: De veerschotels worden geleverd met een adapter-nippel zodat ook de dunne 3.5mm leiding van het non-hydractief systeem aangesloten kan worden.
Betaling:
De totale prijs voor een setje veerschotels staat dus op €360,-. Wel vraagt Mecaplace een aanbetaling van €120,- per set.
Dit houdt dus in dat als we tot bestellen over gaan dat ik dit óf voor iedereen moet voorschieten, óf dat men mij moet vertrouwen en het bedrag en het aanbetalingsbedrag (en later waarschijnlijk de rest) naar mij over moeten schrijven.
Dus dat is nog even iets om over na te denken.
Garantie:
Mecaplace geeft aan dat de garantie via de fabrikant verloopt (3RG-Industrial). De garantietermijn bedraagt 3 jaar.
Wanneer worden de veerschotels geleverd:
Momenteel staat er nog geen leverings-datum op de website van Mecaplace. Ik heb ze gemaild om te vragen wanneer ze denken dat de veerschotels in productie gaan en wanneer ze denken uit te leveren.
Als antwoord hierop kreeg ik dat de veerschotels mometeel in productie zijn. Wel verwachten ze dat het nog zo'n 6 maanden zal duren voordat ze ook uitgeleverd worden aan de klanten. Dat komt dan neer op Oktober / November 2023.
Update: Een definitieve uitleverdatum is er nog niet. Wel het bericht dat ze verwachten begin Oktober het eerste test-exemplaar in handen te hebben.
RE: Nieuw Geproduceerde Veerschotels INKOOPACTIE
Ik wil me ook graag aanmelden hiervoor! Heb op het moment een setje Litouwers erop, maar origineel herproductie met rubber is natuurlijk het mooist. Zijn deze nieuwe schotels ook zo geconstrueerd dat doorschieten niet mogelijk is? (Dikke ring aan onderzijde).
Ik heb zelf een 1998 ES9J4, specs van de veerschotels zijn:
- 27mm moer
- Diameter bovenin: 20mm
- Diameter leiding: 10mm
Ik heb je toegevoegd.
Ze hebben waarschijnlijk wel de toegevoegde metalen ring aan de onderzijde. Daar heb ik nog geen antwoord op.
Het blijft wat dat betreft even stil vanaf Mecaplace.
Ik vrees dat ze daar toch ook even met de handen in het haar zitten nu de Activa-schotels allemaal terug mochten richting de fabriek.
Ik twijfel er niet aan dat er een goed product geleverd gaat worden. Waar ik wel aan twijfel is hoe lang het allemaal gaat duren en of het he;le feest nog wel doorgaat.
Anderzijds is er al te veel in geïnvesteerd om de hele zaak af blazen, lijkt mij.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat denk ik ook. Die Activaclub gaat dit sowieso niet zomaar opgeven en ook 3RG heeft de mallen nu gewoon liggen lijkt me.
Hallo!
Ik wil ook wel zo'n setje!
Ik heb een '92er 2.0 8-kleppert, met Hydractive I; Geen idee hoe ik kan zien of het dikke of dunne veerpoten zijn... Is dat op te meten?
Grootte van de moer op de veerpoot
Jaap
Goede avond,
Graag zou ik dan ook twee dikke veerpoten bestellen voor mijn XM V6 24V uit 1996
@Janvb
Wagen ff in de hoogste stand zodat je makkelijk de veepoothoes omlaag kan trekken. En dan met schuifmaat de diameter van de zuigerstang opmeten. Die komt in 2 smaken 22 en 25 mm.
De moer zegt niet heel veel. Afgelopen magazijndag kwamen we er achter dat de sloper één dikke en één dunne veerpoot had. Beide moeren waren dop 27. Maar wel een ander maat draad.
@J.J.
Toegevoegd voor één set dikke veepoten. (dus één Xm)
Nooit te jong om te genieten (van een XM)
Het forum een tijd niet bezocht en daar dus nu spijt van
. Hopelijk ben ik niet te laat.
Ik wil graag een set voor mijn V6 uit 2000. Kan dat nog Tobias?
Pieter & Nefertiti
RE:
Geen paniek, voorlopig is/wordt er nog niets besteld. :)
Sowieso heb ik ze maar weer eens gemaild of ze iets van informatie hebben over het verdere verloop van productie en of het debakel met de Xantia schotels invloed heeft op de levertijd voor de schotels voor de Xm.
@rvdw1986
Ik heb een set dikke veerpootschotels voor je toegevoegd.
@XM-Jungske
Het gaat hier niet om de veerpoten maar de schotels waarmee de veerpoten aan het chassis gemonteerd zijn.
Geef ff aan of je dat ook bedoelde (denk ik wel) en daan voeg ik een set voor dikke veerpoten voor je toe aan de lijst.
Top, je staat er bij.
Indien mogelijk zou ik ook graag een setje voor mijn XM uit 2000 met ES9J4 bestellen.
Wat is momenteel de status van het project?
Worden er nog bestellingen aangenomen?
C i t r o ë n X M WH5032 Previous owned R25 Baccara Focus Ghia Citroën Xantia
Voor wat het waard is : je zal maar eentje nodig hebben.................
https://www.boutique-laventure-association.com/fr/citroen/204544-support-sphere-suspension-hydraulique.html
https://www.boutique-laventure-association.com/fr/citroen/204602-support-sphere-suspension-hydractive.html
@XMfreak
Ik ga komende week weer eens een mailtje sturen om te vragen hoe ver de productie / planning is.
Afhankelijk daarvan wil ik augustus toch eens gaan bestellen. Tenzij er wordt aangegeven dat het nog wel een paar maanden gaat duren, dan wacht ik nog even.
@citroën26
Voor die prijs zou ik wel even op papier willen dat het om NOS gaat. De schotel op de foto is namelijk een gereviseerde zonder stalen rand.
https://www.leboncoin.fr/offre/equipement_auto/2389656913
190 euro per stuk. Waar ze vandaan komen?
Jaap
Aan de afwerking te zien de bekende uit Litouwen....
Even op 't eind van de avond (dus snel,snel) de startpost bijgewerkt.
Mecaplace heeft aangegeven niet verder dan 15% korting te kunnen gaan. Wat altijd nog een mooi bedragje bespaart naar mijn mening.
Ook gaven ze aan begin Oktober (nu ongeveer dus) het eerste test-exemplaar te ontvangen. Ik ben zo vrij geweest om te vragen of ze foto's voor 't forum willen sturen als ze 'm binnen hebben.
Daarnaast heb ik, zoals JaapSt al iets eerder ook aankaartte, een fout gemaakt in de beschrijving voor of er een dikke of dunne veerpoot in je wagen zit.
De beschrijving is nu correct en ik heb maar meteen voor de duidelijkheid er ook bij vermeld welke wagens bij welke poot horen. (Mits de originele veerpoten er nog onder zitten)
Ik heb de lijst even nagelopen en aangepast waar de maat veerpoot incorrect was.
Uitzondering is XM Kees. Daarvan kan ik niet uit het topic halen welke motor hij heeft in zijn Xm.
Als laatst in de 2e post maar even een korte uitleg gegeven over hoe correct met zekerheid de maat van een veerpoot op te meten.
Daarnaast verschijnt in aankomend clubblad een kein stukje wat verwijst naar de inkoop-actie en dit topic.
Aan de startpost heb ik toegevoegd dat ik 1 November de definitive bestelling wil gaan plaatsen.
Mij lijkt dat genoeg tijd te geven voor andere gegadigden om te besluiten of ze hier aan mee willen doen of niet.
Jaap
Wat een ontzettend goed initiatief, ik las er net over in de AE. Noteer mij maar voor een set schotels voor de dikke poten.
Definitieve bestelling plaatsen is neem ik aan afhankelijk van de kwaliteit van het test exemplaar?!
Heb je foto's al binnen?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Er komt een adapter bij. Dus alle schotels zijn voor hydractief en mbv de adapter past er de 3.5mm non-hydractief leiding er in.
Zal 't aan de startpost toevoegen als 't er nog niet in stond.
@ErikPalmJansen
Ondertussen ook foto's gekregen. Die zal ik later posten als ik achter een fatsoenlijke pc zit. ;)
De order wordt wel soort van op goed vertrouwen gedaan. Er zijn foto's ter indicatie van wat er te verwachten valt en daarnaast praktijk-ervaring van Xantia bezitters / clubleden. Daarnaast natuurlijk de fabrieksgarantie.
Als je er een in handen wil hebben voor dat je 'm koopt zal je helaas moeten wachten tot ie bij de handelaar verkrijgbaar is. Wat uiteraard wat met de prijs zal doen.
Ach, ff de foto's er op klappen lukt vanaf hier ook.

Dit zijn PROTO-TYPES. Er kan dus nog wat aan gewijzigd worden als bij het testen blijkt dat er details niet correct zijn.
Wat een goed initiatief! Ik wil graag 1 set voor mijn 1998 V6, dus dikke veerpoot.
Ik wil graag één set voor de dunne 22mm veerpoten.
2.0i break 1992
Fijn dat je het op je hebt genomen, Tobias!
Ik heb net gemeten: 22mm, en ik heb Hydractive I, dus dikke leidingen.
RE:
Ik wil ze ook bestellen maar heb nog een vraag over de maatvoering.
Op Service Citroën zie ik het volgende voor mijn XM's
V6 ES9J4 1998 , 1999 en Break V 6 2000 en Turbo uit 1998 Links : 5271 C4 en 5271 C6
2.0 16 V 1996 95663042 en 95663043
ook voor mijn Break 2 liter 1995 dezelfde codes echter de break is Hydractive de berline 2.0 niet.
En oudere ZPJ4 of ZPJ hebben als code 5271 A3 en 5271 A5
Hebben dan de 2 liters toch de kleinere diameter vraag ik me af .
Ondanks dat beide Serie 2 zijn .
Groet ,
Mark