vandaag mijn bougies vervangen en mijn rechter mistlicht bekeken waarom die het niet meer doet :roll:.
Het bijkt dus in de rechter ballast te zitten na het uitwisselen van lampjes en ballasten. Ik heb nog garantie, dus hopelijk krijg ik zonder problemen een nieuwe.
Verder de stekkers vervangen door nieuwe en de bedrading ingekort vanwege de aanslag die op het draad zat. Helemaal vervangen is niet te doen, want het gaat in diverse kabelbomen.
Voor de linker mistlicht heeft dit al erg goed geholpen, het brandt feller en witter dan voorheen. Nu kan ik er niet meer erin kijken, wat voorheen nog wel lukte.
Ik ga de stekkers van de dim- en grootlicht ook vervangen :wink:.
Vandaag ook mijn XM Break achterremklauwen 8) binnen gekregen.
Als ik mijn remklauwen van de grotere remmen monteer met de nieuwe remdelen, dan ga ik ook LHM vervangen door Total hydrorincage voor een grondige spoelbeurt :D.
Je bent goed bezig. Ja, die koperoxide-aanslag heeft een hele grote overgangsweerstand. Inkorten = verwijderen en dat scheelt enorm in spanningsverlies. Ga zo door :!:
Thnx :wink: en voor anderen is het ook een goed en goekoop advies om de huidige verlichting stekkers een stukje in te korten en te voorzien van nieuwe stekkertjes :wink:.
Na wat vertraging heb ik vanavond mijn taxatierapport eindelijk binnen gekregen vooralsnog in pdf vorm.
Dus als het goed vanaf maandag dan echt all-risk verzekerd rijden :wink:.
Dit taxatierapport is anders dan die van Benny met de cijferwaardering.
Ik heb geen programma waarmee ik bestaande pdf`s kan aanpassen. Ik haal deze wel weg en zodra ik mijn taxatierapport thuis gestuurd heb gekregen scan ik die en pas gelijk mijn persoonlijke gegevens aan :wink: .
Gisteren heb ik mijn bougies vervangen en zag dat de meeste bougies bij de schroefdraad nat was van de motorolie :( . De oude bougies had ik met 20Nm nagetrokken en de nieuwe met 30Nm.
Dit aanhaalkoppel van 30Nm voor de bougies hou ik in het vervolg aan :wink: .
Citroën heeft trouwens speciale bougiemomentsleutel van Facom die 28Nm als enige aanhaalkoppel heeft.
Er was kennelijk een beetje compressieverlies :roll: bij de bougies die een beetje motorolie doorlieten.
Vandaag een fijne rit naar Nieuwegein gemaakt en merkte gisteren al dat de motor nu al eerder, bij lagere toerentallen beter oppakt 8).
Beter dan een nieuwe zal mijn motor niet worden :lol:.
Ik probeer mijn motor wel zo schoon mogelijk te krijgen en bij iedere schoonmaakbeurt wordt die met beetjes steeds schoner 8). Dan lijkt de motor en bak als nieuw :wink:.
Ik melde dit zodat andere XM rijders ook hun bougies met het juiste draaimoment natrekken :wink:.
De rechter ballast vandaag nog even gecontroleerd voordat ik die opstuur naar de zaak waar ik het gekocht heb.
Zodra de grote rode stekker wordt aangesloten dan vliegt de mistlicht vóór zekering eruit of de twee kleine stekkers wel of niet aangesloten zijn.
Na een telefoontje zei de man dat ik de ballast met een kopie van het factuur en een korte beschrijving van het defect moet opsturen. Zij gaan zelf meten of het onderdeel daadwerkelijk kapot is en indien dat zo is wordt een nieuw onderdeel weer opgestuurd.
Nah, da's gewoon een knoeperharde kortsluiting. Of in de steker, of in de ballast. Maar da's niet jouw probleem. ;-)
Kun je trouwens zelf ook nameten met een multimeter. ;-)
Kleine optische dingen en andere kleinigheden opknappen is altijd leuk :wink:.
Maar het moeten geen irritante dingen zijn zoals ruiten die niet open/dicht willen of de ventilatiemotor die niet werkt, een slecht contact in de zekeringkast, cv die dienst weigert :roll: :x etc etc.
Ook hele grote, dure dingen zoals een versleten koppeling/kapotte automaat, kapotte veerschotels, plaatwerk laten spuiten, uitlaatdelen etc. zijn ook geen leuke bijkomstigheden :lol:.
Mijn volgende stap wordt de 288mm remmen vóór monteren, want vooral mijn remblokken zijn al aardig versleten, de schijven vallen nog mee. Daarna mijn 251mm Break achterremmen.
De grotere remmen zijn ook wel nodig met het vermogen die mijn motor nu levert.....
Ook mijn multiriem+spanrol van de water- en aircopomp en de dynamoriem moeten ook nog vervangen worden.
Langzaamaan begint mijn XM wel weer wat op te knappen qua onderhoud :wink:.
sinds jij em hebt zeker wel ja. Niet geheel door mijn hand, maar ik durf toch zeker hetzelfde te beweren. Dat icm mijn lage km stand kon dat wel eens verassend zijn?!
Ik had ook niet verwacht dat de taxatierapporten veel van elkar verschillen bij Heffener :wink:.
Hij heeft verstand van Citroëns en heeft een XMserie2 V6.24 gehad zoals die van Benny en Erik :wink:.
Ben blij dat ik goedkoop all-risk kan gaan rijden met mijn XM 8).
sinds jij em hebt zeker wel ja. Niet geheel door mijn hand, maar ik durf toch zeker hetzelfde te beweren. Dat icm mijn lage km stand kon dat wel eens verassend zijn?!
Ik ken jouw XM verder niet onderhuids, tot nu toe 3x gezien glimmend geparkeerd zien staan tijdens meetings :lol:. Maar ik geloof je direct dat jouw XM ook zeer goed onderhouden is :wink:. Jouw km-stand i.c.m. de leeftijd en type XM is wel erg zeldzaam :wink: .
De km-stand hoeft niet veel te zeggen, ik kom genoeg auto's tegen met relatief lage km-standen en dan mankeert er alsnog van alles aan door achterstallig onderhoud :shock:. Bij hoge km-standen zou je verwachten dat daar ook al het nodige aan gedaan zou zijn, maar dat valt ook vies tegen.
Het bijkt dus in de rechter ballast te zitten na het uitwisselen van lampjes en ballasten. Ik heb nog garantie, dus hopelijk krijg ik zonder problemen een nieuwe.
Verder de stekkers vervangen door nieuwe en de bedrading ingekort vanwege de aanslag die op het draad zat. Helemaal vervangen is niet te doen, want het gaat in diverse kabelbomen.
Voor de linker mistlicht heeft dit al erg goed geholpen, het brandt feller en witter dan voorheen. Nu kan ik er niet meer erin kijken, wat voorheen nog wel lukte.
Ik ga de stekkers van de dim- en grootlicht ook vervangen :wink:.
Vandaag ook mijn XM Break achterremklauwen 8) binnen gekregen.
Als ik mijn remklauwen van de grotere remmen monteer met de nieuwe remdelen, dan ga ik ook LHM vervangen door Total hydrorincage voor een grondige spoelbeurt :D.
Dus als het goed vanaf maandag dan echt all-risk verzekerd rijden :wink:.
Dit taxatierapport is anders dan die van Benny met de cijferwaardering.
Edit: I.v.m. persoonlijke gegevens vooropig weggehaald
Wel adviseer ik je om je privégegevens onleesbaar te maken. ;-)
Ik heb geen programma waarmee ik bestaande pdf`s kan aanpassen. Ik haal deze wel weg en zodra ik mijn taxatierapport thuis gestuurd heb gekregen scan ik die en pas gelijk mijn persoonlijke gegevens aan :wink: .
Dit aanhaalkoppel van 30Nm voor de bougies hou ik in het vervolg aan :wink: .
Citroën heeft trouwens speciale bougiemomentsleutel van Facom die 28Nm als enige aanhaalkoppel heeft.
Er was kennelijk een beetje compressieverlies :roll: bij de bougies die een beetje motorolie doorlieten.
Vandaag een fijne rit naar Nieuwegein gemaakt en merkte gisteren al dat de motor nu al eerder, bij lagere toerentallen beter oppakt 8).
Ik probeer mijn motor wel zo schoon mogelijk te krijgen en bij iedere schoonmaakbeurt wordt die met beetjes steeds schoner 8). Dan lijkt de motor en bak als nieuw :wink:.
Ik melde dit zodat andere XM rijders ook hun bougies met het juiste draaimoment natrekken :wink:.
Zodra de grote rode stekker wordt aangesloten dan vliegt de mistlicht vóór zekering eruit of de twee kleine stekkers wel of niet aangesloten zijn.
Na een telefoontje zei de man dat ik de ballast met een kopie van het factuur en een korte beschrijving van het defect moet opsturen. Zij gaan zelf meten of het onderdeel daadwerkelijk kapot is en indien dat zo is wordt een nieuw onderdeel weer opgestuurd.
Kun je trouwens zelf ook nameten met een multimeter. ;-)
Vandaag is de ballast met een kopie van het factuur en een begeleidend briefje met de postduif richting Oirschot gestuurd.
Ik hoop deze week nog de nieuwe ballast te ontvangen :P.
Hier is de aangepaste taxatierapport te zien:
http://docs.google.com/fileview?id=0B0F2Og6Mr2U9Y2FmZjk2MmItYWExNS00OTgzLTk2ODEtYjE0OGQ1YTcyOWY5&hl=nl
Alleen de taxatie van de "sierdelen"klopt natuurlijk voor geen hout :mrgreen:
Maar het moeten geen irritante dingen zijn zoals ruiten die niet open/dicht willen of de ventilatiemotor die niet werkt, een slecht contact in de zekeringkast, cv die dienst weigert :roll: :x etc etc.
Ook hele grote, dure dingen zoals een versleten koppeling/kapotte automaat, kapotte veerschotels, plaatwerk laten spuiten, uitlaatdelen etc. zijn ook geen leuke bijkomstigheden :lol:.
Mijn volgende stap wordt de 288mm remmen vóór monteren, want vooral mijn remblokken zijn al aardig versleten, de schijven vallen nog mee. Daarna mijn 251mm Break achterremmen.
De grotere remmen zijn ook wel nodig met het vermogen die mijn motor nu levert.....
Ook mijn multiriem+spanrol van de water- en aircopomp en de dynamoriem moeten ook nog vervangen worden.
Langzaamaan begint mijn XM wel weer wat op te knappen qua onderhoud :wink:.
Maar t blijft een mooie uitkomst, en ik moet er nodig ook aan geloven als ik zo deze waardes hoor van jou en eerder die van Benny :wink:
Je zult net zien dat er een dwaas tegen jouw auto rijdt en je krijgt de dagwaarde :shock:.
Door mijn km-stand, is de mijne veel lager getaxeerd dan die van Benny ook mede door een andere taxateur. Maar ik ben blij met mijn taxatiewaarde :D.
Qua onderhoud durf ik te stellen dat de mijne uitzonderlijk is :wink:.
Ik heb mijn taxatie even opgezocht, op het bedrag na, precies!!!! hetzelfde verhaal :lol:
Hij heeft verstand van Citroëns en heeft een XMserie2 V6.24 gehad zoals die van Benny en Erik :wink:.
Ben blij dat ik goedkoop all-risk kan gaan rijden met mijn XM 8).
Ik ken jouw XM verder niet onderhuids, tot nu toe 3x gezien glimmend geparkeerd zien staan tijdens meetings :lol:. Maar ik geloof je direct dat jouw XM ook zeer goed onderhouden is :wink:. Jouw km-stand i.c.m. de leeftijd en type XM is wel erg zeldzaam :wink: .
De km-stand hoeft niet veel te zeggen, ik kom genoeg auto's tegen met relatief lage km-standen en dan mankeert er alsnog van alles aan door achterstallig onderhoud :shock:. Bij hoge km-standen zou je verwachten dat daar ook al het nodige aan gedaan zou zijn, maar dat valt ook vies tegen.
Jouw XM zal vast wel een hogere taxatiewaarde hebben :wink:.