Goedemorgen,
Via deze weg zou ik mij graag even voorstellen.
Ik heb gister een kleine jongensdroom is vervulling laten gaan door een 1e type XM 3.0 V6 aan te schaffen met net aan 2 ton op de teller.
Kwam uit het bezit van een voormalig clublid die menig van jullie wel zullen kennen.
Afgelopen zaterdag kwam ik deze auto tegen op een evenement van de DS club. waarbij ik die middag eigenlijk zou gaan kijken bij een C5 met een V6 blok. Toen kwam ik deze dus tegen voor een aardige prijs en ik was verkocht. Hij staat al sinds 2016 stil dus alles moet weer even herzien worden. Maargoed daar was de prijs ook naar.
Ik ben pas 30 dus heb de auto niet bewust "nieuw " meegemaakt als bestuurder. Maar ik kom uit een citrofielen familie en we hebben er verschillende gehad. Mijn opa meerdere V6 van alle types en mijn ouders diverse 2.0 turbo's en breaks. Al met al dus groot geworden op de achterbank van een DS. De eerste meters als ventje van 18 waren ook in een XM break.
De auto is motorisch goed. hij rijdt soepel. schakelt soepel. en het is dus de bedoeling dat dit mijn woon/werk/ vakantie auto zal worden. Ik woon 6 kilometer van mijn werk af dus dat zijn geen spannende afstanden. Vandaar dat ik dus ook mijn brave saaie BMW touring graag wilde inruilen voor een citroën. Ik had de DS natuurlijk maar dat is geen ideale vakantiewagen ;).
Ik had wel wat vragen aan een aantal kenners.
Er zijneen paar kleine dingen die eraan mankeren. Ik ga van grootste ergernis naar kleinste ;)
- Centrale vergrendeling werkt half. Ik heb er alleen een kale sleutel bijgekregen zonder afstandsbediening. ( kan mij van vroeger nog herrineren dat er ook een klapsleutel van was) maar ik heb dus een ouderwetse sleutel. Opzich is dat geen issue maar het slot in de bestuurdersdeur gaat vrij stroef. heb het al wat gangbaarder gemaakt door veel te bewegen. Nu is het grootste ergerpunt dat wanneer ik de bestuurdersdeur open met de sleutel. de andere deuren niet mee gaan. Maar wanneer ik de passagiersdeur met de sleutel opendoe, wel alle deuren opengaan ( incl de bestuurdersdeur). Weet iemand hoe dit kan? Kan mij de term Kiekert nog herrineren van mijn jeugd. Maar snap de logica dan niet als hij wel open gaat via de passagiersdeur.
- Airco werkt matig. Zal even een kwestie van uitsluiten zijn. Eeerst droger vervangen en vullen, daarna blijft denk ik alleen de pomp over.
- Een raamschakelaar werkt maar half maar die zal ongetwijfeld nog wel te vinden zijn ergens.
- Uitlaat rammelt. gok een versleten rubber oid. hij glimt nog van nieuwigheid dus dat zal het probleem niet zijn :).
- Had met een klein proefrondje het idee dan 2 van 4 remmen thuis waren. Zal dus een weekend remklauwen reviseren worden. Enfin weer wat te doen op een regenachtig weekend :).
- Er mist van de achterbank ( zwart leer) een hoofdsteun. Mocht iemand deze hebben liggen en deze willen verkopen houd ik mij aanbevolen :). Zal sowieso lid worden van de club en het magazijn raadplegen.
- Er zitten op de middenstijl 2 ronde gaten aan weerszijden. ( te zien vanaf de achterbank). Ik kan mij niet heugen dat daar ooit iets zat. ( mogelijk ooit door iemand geboord die eronder moest zijn???) of weet iemand wat hier ooit in heeft gezeten?
-Koppeling moet even worden gesteld, koppelpunt ligt bijna op de vloer. Hij slipt verder niet. Volgens mij is dat bij die eerste types een kabel? lijkt mij makkelijk stellen.
Verder zijn het allemaal wat kleine interrieurdingetjes die kapot zijn. Alhoewel ik wel de enige XM heb waar IK ooit in heb gezeten waarvan het code klepje nog werkt en netjes is!.
- Ahja voor het gangbaar maken van het slot wil ik graag de deurkaart eraf halen. Weet iemand waar daarvoor de schroeven allemaal verstopt zitten? Niemand kan zo goed schroeven verbergen als een franzoos namelijk :)
Alvast bijzonder bedankt voor al jullie input

RE: Voorstellen XM 3.0 V6 Ambiance
Ja lijkt me een goed idee. netjes twee gaatjes erbij onder de dorpelbescherming en klaar.
Vandaag even gekeken hoe en wat, alle stekker nog maar eens ingesprayd, al zagen ze er goed uit,
Als ik de lijnen op de lamp volg is de rode draad op de brede grijze dradenbundel de aarde.
Deze lopen naar voren via de zijkant van de auto. de kabel onder de dorpelbescherming is alleen een verbindingsdraad.
Ik denk dat ik die rode ga isoleren en een nieuw punt ga geven op de balk van de achterklep.
RE:
Kun je niet gewoon een draad aan het lamphuis verbinden en die aan het chassis schroeven?
Bij mijn break uit 99 zit er ergens rond het achterlicht een m6 bout waar alle massadraden aan vast geschroefd worden
(anders blijft de stekkerverbinding nog steeds een zwakke schakel)
Jaap
RE:
Hey Jaap,
Dat draadeinde zit er bij mij volgens mij ook.maar dat is denk ik de bevestiging van de lamp
Zonder stekker zou opzich een goed idee zijn, dan ben ik af van het stekker probleem.
Onderstaand een idee wat opzich prima zou moeten werken.
Nou, we gaan het de komende tijd meemaken of dit helpt ;)
Dat zou moeten helpen, originele draden zijn dikker, maar zal geen probleem zijn
Jaap
Het is draad van 0,75mm2 zou toch eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Ha ben ik weer.
XM heeft op een lager pitje gestaan.
De zon schijnt pak vaak de fiets of de DS.
Wilde dit weekend eigenlijk de veerbollen aanpakken.
Eveneens eens goed naar de lekkage zoeken en ook de krikpunten behandelen.
Echter komt de XM helaas nooit hoog genoeg voor de kriksteun.
Bij de vooras is dat niet zon punt daar kun je makkelijk bij het subframe.
Achter vraag ik het toch even graag na.
Kan dat op het subframe waar de veerstang in zit?
Ik krik haar op met een stuk hout onder de veercilinder. Dan een kriksteun onder de holle as
Jaap
Je hebt niet toevallig een trekhaak? Daar zet ik de krik altijd onder.
Bedankt beide!
Ik heb inderdaad een trekhaak!
Had altijd het gevoel dat dat niet sterk genoeg was. Maar als het het bewezen is zal dat wel goedkomen :) . hoef maar een paar cm voor de assteunen.
Die trekhaak zelf is sterk zat, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat het staal eromheen nog, eh, aanwezig is. Bij een XM gaat dat meestal wel goed, maar ik heb CX'en gezien waarbij ik die methode toch niet meer helemaal aandurfde
.