Gezocht: Expansievat 2.0 TCT

Hoi Allemaal, 

Na aanleíding van een lek in mijn huidige expansievat/koelvloestofreservoir (1307hs) ben ik op zoek naar een vervanging. 

Ik vond iemand via een andere internetsite die het wel heeft liggen, maar de communicatie verloopt erg stroef en ik verwacht langzaam maar zeker dat het niet tot een overdracht gaat komen. Dan maar eens hier proberen. 

Ik sta uiteraard ook open voor tips! Heb het onderdeel bijvoorbeeld op alibaba gevonden, maar koop het liever iets dichter bij huis. 

Het vat is volgens mij hetzelfde voor iedere XM, behalve de 2.5TD en types die hem aan de radiateur hebben (viercilinders zonder airco). Lijkt me iets dat het magazijn wel heeft liggen?

Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>

XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>

Permalink

Nope, er zijn twee verschillende types. Waarbij het kleine verschil is dat de ene voor 2 slangen een aansluiting heeft en de ander voor 3 slangen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Wat blaueboot zegt klopt helemaal, er zit een verschil tussen een type 1 en een type 2.
De type 2 heeft een aansluiting meer maar deze kun je gewoon afdoppen, verder past het gewoon in een type 1.
Ik heb al zo'n 10 jaar een expansievat van een type 2 in mijn wagen, de mijne begon namelijk te lekken en een vat voor mijn wagen was niet meer aan te komen.

Jep, zo staat het ook in servicebox. Bij een type 1 staat zoiets van "bestel die voor een type 2 met deze twee onderdeelnummers erbij". Ik vroeg me al af wat daarmee werd bedoeld. 

Puur voor mijn nieuwsgierigheid: waar is die extra aansluiting eigenlijk voor?

Goede vraag Feije, ik heb me er nooit in verdiept maar nu je het zegt.
Zie hieronder het antwoord van AI.

Bij de Citroën XM is het expansievat van de Y4 inderdaad vrijwel gelijk aan dat van de Y3, maar de Y4-versie heeft meestal een extra kleine aansluiting voor een ontluchtings-/retourleiding van het koelsysteem. Dat hing samen met wijzigingen in de koelleidingen en de motorvarianten na de facelift in 1994.

Die extra aansluiting dient doorgaans om:

• luchtbellen continu naar het expansievat af te voeren;
  • een kleine retourstroom van koelvloeistof naar het vat te laten lopen;
  • het systeem gemakkelijker zelf te laten ontluchten.

Daardoor heeft een Y4-vat vaak één dun slangetje meer dan een vergelijkbaar Y3-vat.

Permalink

Groot onder is altijd voor het expanderen van de vloeistof. Dus in/uit.

Die smalle bovenop in enkelvoud is dan voor ontluchting zoals bijvoorbeeld de ZPJ en ES9 hebben. 

Kijk je naar de R6A (2.0i) motor mét Airconditioning dan krijg je twee aanluitingen. Een als ontluchting van het systeem, de ander komt van als retour van de gasklephuis-verwarming.

Die R6A motor komt uit '89, de ZPJ loopt van '89 tot '97(?) en de ES9 van '97 t/m het einde. Ofwel, het ligt aan de motor z'n koelsysteem en niet aan serie 1 of serie 2. ;)

Permalink

Dan is er tijdens serie 2 geen blok meer geleverd die die slangaansluiting gebruikt. :p

Het ging me er ook meer om dat de AI weer eens lekker uit de duim zuigt dat die extra aansluiting alleen op serie 2 wagens voor komt. Het tegenovergestelde dus, blijkens jouw servicebox raadpleging.

Nee, servicebox is het met AI eens. Volgens servicebox is er één expansievat geleverd voor de serie 1 (1307 GL) en een ander expansievat voor de serie 2 (1307 HS). De enige motor met een ander expansievat in een serie 2 is volgens servicebox de 2.5TD (1307 GA). Maar dat lijkt niet eens op de normale expansievaten, dus dat verschil kende ik. 

Overigens vertrouw ik ook niet blind op AI, dus voor mij is het mysterie nog steeds niet ontrafeld . Misschien moet ik maar eens een blik onder de motorkap gaan werpen bij wat XM's. 

Permalink

"Bij de Citroën XM is het expansievat van de Y4 inderdaad vrijwel gelijk aan dat van de Y3, maar de Y4-versie heeft meestal een extra kleine aansluiting voor een ontluchtings-/retourleiding van het koelsysteem. Dat hing samen met wijzigingen in de koelleidingen en de motorvarianten na de facelift in 1994."

Hierboven staat volgens mij keihard door AI beweerd dat de aansluiting een Y4 / Serie 2 dingetje is. Niet dat serie 1 een ander nummer heeft dan serie 2. En dat klopt dus gewoon niet. 

Zowel voor serie 1 áls serie 2 krijg je een extra slang op het vat indien je een XU motor hebt. Met uitzondering van de XU10J4R (2.0i 16v) en 2.5TD (die heeft z'n eigen unieke vat)
Dus 2.0i / 2.0TCT / 2.1D / 2.1TD.
Bij al die blokken zie je dat die extra slang vanaf de verwarming voor het gasklephuis komt. 

ZPJ's hebben geen vat met een afgedopte aansluiting, die hebben gewoon die aansluiting niet. Er zijn dus per serie al twee verschillende vaten.

Hoe dat dan met de nummering  van die vaatjes zit kan ik ook niet helemaal volgen.
Volgens servicebox wordt het eerste nummer (1307GL) voor het tweede (1307HS) vervangen wegens:

1307 HS + 1306 86 + 1306 99 voor voertuigen TOT PR-NR. 6778 
voor XU10 2C, XU10J2, XU10J4R motoren
Voor voertuigen TOT PR-NR. 6747 voor ZPJ, ZPJ4, XUD11A, XUD11ATE, XUD11BTE motoren
of
Voor XU10J2TE, gebruik 1307 HS PLUS
TOT PR-NR. 6778: 1306 86 + 1306 99, EN bescherm de radiatoruitlaatslang op het contactpunt met het chassis 
voor voertuigen VAN PR-NR. 6748 TOT PR-NR. 7097