Wiellager voor?

Hallo!

Het is weer APK seizoen, en mijn trouwe 2 liter is afgekeurd.
Ik wilde vragen om wat advies hier op het forum.

Stuurhoes, stuurkogels, dat lukt me wel.

Ze heeft ook een te hoog CO. Waar kan dat aan liggen?
Versleten injectoren? Misschien de Kat die ik hoor rammelen?

Een ander ding is een versleten wiellager voor.
In de microfiches die ik heb staan er twee maten aangegeven.
Diameter 45, maar ook 44,9.

screenshot

Zelfde RP code, ander onderdeelnummer.
Gek genoeg heeft een repair kit ook hetzelfde RP code, maar een ander onderdeelnummer...
Weet iemand welke ik dan moet hebben?
ORGA = 5649

Groet, Jan

screenshot

Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>

XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>

Permalink

335010 / E268405 tot org 7477
335031 vanaf org 7478

Hou er rekening mee dat je een werkplaatspers nodig hebt om de naaf uit het lager te persen. Daarna een slijptol om de blijvende lagerschaal van de naaf te slijpen, en dan weer de pers om de buitenschaal van het lager het fusee uit te persen. Optioneel een fors lasapparaat om de buitenschaal eerst te laten krimpen. Want die zit vast in het fusee, héél vast. 

Alles in elkaar persen vereist ook weer de nodige pasbussen / steunbussen om te voorkomen dat je het nieuwe lager kapot perst. Kist 9010T heb je dus eigenlijk nodig of moet je deels namaken.

En als je een lager koopt, neem dan een goede van bijvoorbeeld FAG ofzo. Die zijn een stuk duurder, maar die ene keer dat ik een goedkope dacht te gebruiken was dat al APK afkeur binnen enkele maanden.

CO is altijd moeilijk te zeggen. 't Kan één ding zijn dat goed fout is, maar ook een opstapeling van kleine dingetjes. Oude bougies in combinatie met slechte kabels en vuile benzine. Op zichzelf allemaal prima werkend, maar bij elkaar net slecht genoeg om je CO fout te hebben.

Maar als jij je binnenwerk van je katalyator los hebt liggen, dan zou ik daar mee beginnen. Dat is er wel een in de catagorie van "één oorzaak".

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot zegt:

En als je een lager koopt, neem dan een goede van bijvoorbeeld FAG ofzo. Die zijn een stuk duurder, maar die ene keer dat ik een goedkope dacht te gebruiken was dat al APK afkeur binnen enkele maanden.

Kleine aanvulling daarop: ik heb dezelfde slechte ervaring met een SKF die zo’n 20 jaar op de plank had gelegen. Oude voorraad is dus ook niet alles. Na zo’n 8000 km kwam het gebrom alweer terug. 

Kijk, allemaal super informatie weer, dank!

Ik heb zelf geen plek voor een pers, dus ik bouw de fusee uit, en dan mag een lokale garagist zich erop werpen.

Ik heb ook een dergelijk probleem met het vinden van de juiste stuurkogels en de harmonica rechts.
Daar hebben ze het over "see A"en "see B¨, maar ik vind op die tekeningen geen A of B terug..

Enig idee waar hiernaar wordt verwezen?

screenshot

screenshot

screenshot

Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>

XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>

Permalink

Beschrijving van A en B vind je geheel logischerwijs (/sarcasm) terug op de tekening van het volledige stuurhuis.

En daar staat dan:
A) ASSEMBLY ROD NO REFORCED :
THREADING M14 X 150
B) ASSEMBLY ROD REFORCED :
THREADING M16 X 150

Ofwel het gaat er om of je dikke of dunne stuurstangen hebt. Waarbij dus de buitendiameter van een dikke stang 22mm is, de schroefdraad van de stuurkogel M16 en de binnendiameter van de hoes 18mm is.

Voor de rechterstuurhoes zoek je Sasic 664304 of en OEM van PSA. Waarom?
Het stuurhuis heeft een groef waar de hoes met een kraal in vast haakt. Die OEM van Citroën is zo goed van vorm dat je geen eens een bandje nodig hebt om de hoes vast te klemmen.
Die van Sasic heeft die kraal ook, maar niet zo zuiver. Deze heeft een koperdraad nodig, welke je in de groef van de hoes trekt, waardoor je de kraal van de hoes in de groef van het stuurhuis trekt. Een gewone ty-wrap of band die óp de hoes blijft liggen zal niet werken. Dan trekt je de hoes van het stuurhuis los op het moment dat je ver naar links stuurt.

Andere hoezen? Helemaal kansloos. (Er zijn overigens enkele merken die uit dezelfde mal als Sasic komen. Maar die ken ik niet uit mijn hoofd.)

Overigens, de koperdraad (1.5mm2) span je door 'm te twisten. Knip het getwiste gedeelte niet kort af, maar laat het juist lang en buig het van de hoes weg. Anders prik je met die punt van de draad alsnog de hoes aan gort als deze maximaal samengesdrukt wordt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

jaaaaa, echt heel logish! :-D

Ik was er ondertussen via deze site: https://spareto.com/ ook achter dat er M18 en M14 draadeinden zijn. Kwestie van opmeten dus.

Dus ik moet kiezen uit deze vier, afhankelijk van de dikte van de stang die uit het stuurhuis komt.
Stuurkogel LV 

3817.42 -M14x1.5 -Cone 12.1 mm - M10x1,25 mm

Of 

3817.44 -M16x1,5 - Cone 12.1 mm - M10x1,25 mm

Stuurkogel RV 

3817.41 - M14x1.5 - Cone 12.1 mm - M10X1.25

Of
3817 43 - M16 x 1,5 - Cone 12.1 mm - M10x1,25 mm

Waar halen jullie tegenwoordig je onderdelen?
Ik heb wel schik met autoonderdelen24, vooral om de prijs, maar dat duurt zo lang voordat het er een keer is.

XM 2.5 TurboD Break

Permalink

2l injectie gok ik dat je de dunne stangetjes hebt

Ik koop bij autodoc, misterauto, winparts net wat handig uitkomt

Jaap

Ik koop tegenwoordig meestal onderdelen bij Wagner Autoteile. Je hebt Paypal nodig om te betalen en de verzendkosten zijn soms niet mals, maar onder de streep kom ik vrijwel altijd nog steeds goedkoper uit dan Autodoc of Mister-auto. Levertijd is (helaas) vergelijkbaar met die twee.