Oh noemen ze dat ook pakkingen. Gek dat er verschillende prijzen aan hangen, ligt dat aan de zeldzaamheid ofzo?
Net bericht van de airco boer. Er zat idd een lekke slang. Deze hebben ze vernieuwd en toen het systeem op druk gezet en alles was keurig lekdicht. :)
Toen hebben ze er koudemiddel ingedaan en scheurde een hoofdslang door, en begon te sissen. Alles er weer af en nu moet die slang ook gemaakt/vernieuwd worden. :?
De kleinere pomp is volgens hen niet origineel Ciroën maar wel van een goed merk. Heb wel gevraagd deze nog eens goed te controleren.
Hopelijk straks een koele kop, kun ik dan wel gebruiken nadat er een rib uit m'n lijf gehaald is :shock:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tja, ik wil niemand ontmoedigen maar scheurende slangen zal vaker voor gaan komen. Dat rubber veroudert, verdroogt dus. Wordt poreus en dan is het einde oefening. :roll:
Gelukkig is het met airco- en benzineslangen nog standaard spul dat zonder dealer te krijgen is. Maar de speciale hydrauliekleidingen zijn/worden een probleem.
Gut, ik lijk wel depri. :roll:
Links rechts heeft altijd prijsverschillen gehad bij de xm.. Zo heb ik het lange rubber wat begint bij je voorruit, langs je dakrand loopt en weer eindigt boven het driehoekje achteraan eens opgevraagd bij de dealer..
Links en rechts was ook een schrikbarend verschil!
Had inderdaad te maken met voorraad en hoe vaak het verkocht werd..
Maar, we zij nu gezegend met een ijskoude geretrofitte airconditioning!!!
Hieronder het airco STEK rapport:
Nieuwe persleiding gemaakt
Nieuwe koppeling op zuigleiding bij compressor.
Compressor olie ververst met olie van hogere viscositeit.
Systeem afgeperst, gevacumeerd en afgevuld met 750 gram R134a.
FLuor toegevoegd. (Gratis na controle over 4 weken)
Geen garantie op evt. andere lekkages :?
Dan de prestaties:
Hoge temperatuur: 46,8c
Lage temperatuur: 1.9c
Uitblaas temperatuur: 8,9c (YES!)
Omgevings temperatuur vandaag: 27c (Was een perfecte dag voor airco reperatie!)
Kosten: 422,= incl btw. Tsja..maar wat een genot zeg! Het was hier en Eindhoven nog 26c toen ik haar ophaalde. Me gesloten ramen naar huis gereden. Het wordt nu een echte auto :lol:
Over de compressor: Bij vdLaan had ik een andere gekocht, die groter van formaat was omdat mij verteld was bij Joep Snoek dat de lagers van de huidge pomp goed hoorbaar waren. Echter, de huidige pomp is slecht 8 jaar oud en van een gerenomeerd merk :!: Niet origineel door Citroën geleverd. Volgens ERF (het aircobedrijf) was ze hoorbaar omdat ze te lange tijd niet ingeschakeld is geweest. Door de olie erin te verversen, en te vervangen met een hogere visc. olie werd het geluid al 50% minder. Na 5 minuten draaien was het weg! Conclusie: Auto heeft een goede en belangrijk, ook droge pomp! Helemaal vertrouwen in. Natuurlijk kan er met een van de oudere andere slangen iets gebeuren, maar dat hou je toch.
Volgende project worden nieuwe schijven voor. Extra vulling vd hydractive bollen. En uiteraard t spruitstuk verhaal. Als ze warm is, is ze dicht. Volgens vdL lekker laten zitten want komt ook zo door keuring maar daar leg ik me nog niet zo snel bij neer.
Heb ik nu dus een airco compressor over. Probeer deze te ruilen voor etoile velgen voor winterbanden tzt. :wink:
Heel mooi Mike dat dat punt ook van je lijstje geschrapt kan worden. Ja, een voiture zoals een IksEm behoort gewoon een airco te hebben. 8)
Arko's zijn voor Eenden. :lol:
Door de buien van de laatste dagen blijkt dat het rubber vd achterklep niet jofel meer is. Dat wist ik natuurlijk al langer... het is nl wat gekrompen waardoor het boven l+r in de, overigens ronde hoeken er afglipt.
Maar bij Matthijs een 4 jaar jonger rubber meegenomen. Deze goed schoongemaakt en in vaseline gewreven. Oude rubber eruit.
Nu zit ik met een vraagje; blikbaar houdt het rubber ook de kunstof intererieur plaat l+r langs het zijruitje vast. Alleen is dit nogal een zwakke constructie. Mis ik niet iets? Moeten er bv geen klipjes tussen deze kunstof afdekplaten en de rand van de carrosserie zodat deze platen omhoog blijven staan?
Verder naar onderen rees er ook een vraag. Daar waar kunstofplaat en tapijt van de zijwand van de kofferbak bij elkaar komen schiet bij mij het koffertapijt telkens los onder het rubber. Moet het tapijt OVER de kunstofplaat of ERACHTER gezet worden? Waarna rubber er overheen geklemd moet worden. Pix's ter (hopelijke) verduidelijking:
Ik heb het rubber nu zo geplaatst dat L het tapijt over de afdekplaat gat en R de afdekplaat ovder het tapijt :? En nu veul regen vannacht, kijken of morgen geen waterdruppeltjes op de 13e ruit staan :wink:
Aangaande je eerste vraag: Neuh, het is zo'n typische constructie die van toeval aan elkaar hangt. :roll:
Het antwoord op je 2e vraag ben ik ook nieuwsgierig naar. ;-)
achter het kunststof past volgens mij niet. schijnt een typisch XM kwaaltje te zijn het loslatende tapijt... Moet ik ook nog iets op vinden.
Het lijkt wel een krimpen van de vloerkleden te zijn.
Ik heb pas aan beide kanten het tapijt vastgekit.
Zit nu weer als een huis.
Als je goed kijkt heeft het rubber "2 kanten"
Het tapijt zit over de" eerste kant" van het rubber heen en vervolgens dekt de "2e kant" van het rubber weer netjes het randje van het tapijt af.
Tja, beetje lastig om met woorden duidelijk te maken.
Neeehee hoor mr. Nijenhuis het zat al los aan beide kanten :wink:
Maar het harde kunstof over het tapijt leggen ziet raar uit. Moet idd zoals Coen zegt en het tapijt moet omhoogworden gehouden. Ik denk dat ik een parkertje plaats.
Gisterenavond de beige lederen dekseltjes van de opbergkastjes in de voorpanelen schoongemaakt. En het beige tapijt is binnen!
Vanavond alles monteren!
Mike, het probleem met het tapijtrandje heb ik ook al goed bekeken bij mijn XM. Je kunt geen parkertje :shock: er doorheen doen (dun plaatmateriaal), want dan kom je uit waar de achterklep in de uitsparing valt.
Dus als je een gat erdoorheen boort heb je een verbinding met de buitenlucht en de achterklep kan beschadigen door het uiteinde van het parkertje :!:.
achter ->PAKKING 56,61 EUR
Voor -> PAKKING 44,79 EUR
Voor ->PAKKING 64,05 EUR
Sommetje: 221,71
Gaat dit over de raam rubbers of over spruitstuk pakkingen??
Net bericht van de airco boer. Er zat idd een lekke slang. Deze hebben ze vernieuwd en toen het systeem op druk gezet en alles was keurig lekdicht. :)
Toen hebben ze er koudemiddel ingedaan en scheurde een hoofdslang door, en begon te sissen. Alles er weer af en nu moet die slang ook gemaakt/vernieuwd worden. :?
De kleinere pomp is volgens hen niet origineel Ciroën maar wel van een goed merk. Heb wel gevraagd deze nog eens goed te controleren.
Hopelijk straks een koele kop, kun ik dan wel gebruiken nadat er een rib uit m'n lijf gehaald is :shock:
Gelukkig is het met airco- en benzineslangen nog standaard spul dat zonder dealer te krijgen is. Maar de speciale hydrauliekleidingen zijn/worden een probleem.
Gut, ik lijk wel depri. :roll:
Links en rechts was ook een schrikbarend verschil!
Had inderdaad te maken met voorraad en hoe vaak het verkocht werd..
You hebt wel degelijk een punt :lol:
Maar, we zij nu gezegend met een ijskoude geretrofitte airconditioning!!!
Hieronder het airco STEK rapport:
Nieuwe persleiding gemaakt
Nieuwe koppeling op zuigleiding bij compressor.
Compressor olie ververst met olie van hogere viscositeit.
Systeem afgeperst, gevacumeerd en afgevuld met 750 gram R134a.
FLuor toegevoegd. (Gratis na controle over 4 weken)
Geen garantie op evt. andere lekkages :?
Dan de prestaties:
Hoge temperatuur: 46,8c
Lage temperatuur: 1.9c
Uitblaas temperatuur: 8,9c (YES!)
Omgevings temperatuur vandaag: 27c (Was een perfecte dag voor airco reperatie!)
Kosten: 422,= incl btw. Tsja..maar wat een genot zeg! Het was hier en Eindhoven nog 26c toen ik haar ophaalde. Me gesloten ramen naar huis gereden. Het wordt nu een echte auto :lol:
Over de compressor: Bij vdLaan had ik een andere gekocht, die groter van formaat was omdat mij verteld was bij Joep Snoek dat de lagers van de huidge pomp goed hoorbaar waren. Echter, de huidige pomp is slecht 8 jaar oud en van een gerenomeerd merk :!: Niet origineel door Citroën geleverd. Volgens ERF (het aircobedrijf) was ze hoorbaar omdat ze te lange tijd niet ingeschakeld is geweest. Door de olie erin te verversen, en te vervangen met een hogere visc. olie werd het geluid al 50% minder. Na 5 minuten draaien was het weg! Conclusie: Auto heeft een goede en belangrijk, ook droge pomp! Helemaal vertrouwen in. Natuurlijk kan er met een van de oudere andere slangen iets gebeuren, maar dat hou je toch.
Volgende project worden nieuwe schijven voor. Extra vulling vd hydractive bollen. En uiteraard t spruitstuk verhaal. Als ze warm is, is ze dicht. Volgens vdL lekker laten zitten want komt ook zo door keuring maar daar leg ik me nog niet zo snel bij neer.
Heb ik nu dus een airco compressor over. Probeer deze te ruilen voor etoile velgen voor winterbanden tzt. :wink:
Laat de uitlaatspruistuklek opsporen en dichtmaken, dat scheelt ook weer in prestaties en benzineverbruik.
Arko's zijn voor Eenden. :lol:
Maar bij Matthijs een 4 jaar jonger rubber meegenomen. Deze goed schoongemaakt en in vaseline gewreven. Oude rubber eruit.
Nu zit ik met een vraagje; blikbaar houdt het rubber ook de kunstof intererieur plaat l+r langs het zijruitje vast. Alleen is dit nogal een zwakke constructie. Mis ik niet iets? Moeten er bv geen klipjes tussen deze kunstof afdekplaten en de rand van de carrosserie zodat deze platen omhoog blijven staan?
Verder naar onderen rees er ook een vraag. Daar waar kunstofplaat en tapijt van de zijwand van de kofferbak bij elkaar komen schiet bij mij het koffertapijt telkens los onder het rubber. Moet het tapijt OVER de kunstofplaat of ERACHTER gezet worden? Waarna rubber er overheen geklemd moet worden. Pix's ter (hopelijke) verduidelijking:
Ik heb het rubber nu zo geplaatst dat L het tapijt over de afdekplaat gat en R de afdekplaat ovder het tapijt :? En nu veul regen vannacht, kijken of morgen geen waterdruppeltjes op de 13e ruit staan :wink:
Het antwoord op je 2e vraag ben ik ook nieuwsgierig naar. ;-)
Het lijkt wel een krimpen van de vloerkleden te zijn.
Zit nu weer als een huis.
Als je goed kijkt heeft het rubber "2 kanten"
Het tapijt zit over de" eerste kant" van het rubber heen en vervolgens dekt de "2e kant" van het rubber weer netjes het randje van het tapijt af.
Tja, beetje lastig om met woorden duidelijk te maken.
Kijk zelf maar even in je XM. :wink:
Maar het harde kunstof over het tapijt leggen ziet raar uit. Moet idd zoals Coen zegt en het tapijt moet omhoogworden gehouden. Ik denk dat ik een parkertje plaats.
Gisterenavond de beige lederen dekseltjes van de opbergkastjes in de voorpanelen schoongemaakt. En het beige tapijt is binnen!
Vanavond alles monteren!
Dus als je een gat erdoorheen boort heb je een verbinding met de buitenlucht en de achterklep kan beschadigen door het uiteinde van het parkertje :!:.