La Noir Verni werd XM V6 24V

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

De ontlastschroef / ontluchtmoer zit op je HD-regelaar. Dat is dat ding waar je voorraadbol opgeschroefd zit.

(wel even opletten dat je hem niet verward met de unit waar de Diravi bol opzit, tenminste; ik neem aan dat die er ook op zit? net als bij een CX)

Waar de HD-regelaar precies zit bij een V6 weet ik niet, maar ik gok dat die ergens onderop hangt.

Dus ontluchten gaat dan het makkelijkst in de hoogste stand.

Als je de schroef gevonden hebt:

Steeksleuteltje 12 pakken en een kwart tot een halve slag open draaien zodat je een sissend geluid hoort. Als dat weer weg is is, schroef weer vast draaien. Absoluut niet te vast, want daar gaat het rubberen ringetje misschien van lekken. :roll:)

Dan weer even wachten zodat de pomp een paar keer heeft afgetikt en het ontluchten weer herhalen.

Als het goed is komt er geen LHM uit de ontlastschroef, maar als dat wel het geval is dan is het rubberen ringetje aan het lekken.
Daarom moet je de schroef niet te ver opendraaien en ook niet te vast.

Vervangen van dat ringetje is trouwens erg goedkoop en makkelijk te doen. (kost dacht ik iets van 30 cent, en zit er binnen 3 minuten op)
Maar ja, wat niet hoeft, dat hoeft niet. :wink:

En inderdaad met draaiende motor. D'r bloed moet stromen, hè. ;-)
Permalink

Altijd LHM vullen in de hoogste stand met idd een draaiende motor totdat het oranje parapluutje tussen de rode ringen zit.

Zodra het aanzuiggedeelte van het reservoir is gehaald komt er altijd lucht in het aanzuiggedeelte van de HD-pomp en dan duurt het behoorlijk lang voordat dat ontlucht is uit zichzelf.

Zet de XM ook dan in de hoogste stand, dan gaat het vanzelf ontluchten sneller, daarna altijd nog even heen en weer de ontlastbout een kwartslag open en dichtdraaien totdat het gefluit weg is :wink:.

Zoals anderen al hebben gezegd, zal de veercomputer een fout hebben opgeslagen doordat het snelheidsignaal even weg was. De serie1 resetmethode kun je toepassen of even uitlezen en wissen met een Lexia :wink:.

Mike,

Ik zie al waar het mis gaat met je voorruitstrip!

Met demontage heb je waarschijnlijk te veel meegetrokken per ongeluk..
Om die L-vormige metalen lipjes zit normaal gesproken eerst nog een zwarte geribbelde plastic strip.
Door de ribbels grijpt die zich vast in de rubberen raamlijst.

Mijn vermoeden is dat die zwarte plastic strip bij jou in de rubber lijst is blijven hangen..

Haal deze met beleid uit de rubber lijst. Ze zijn erg broos en breken erg snel! Kijk even goed naar de vorm en leg de strip op je voorruit langs metalen lipjes. Schuif/draai nu de strip vanaf de ruit naar de buitenkant van de auto over de metalen lipjes heen.

Als die zwarte strip er op zit kun je je raamrubber gewoon weer vastklikken!

Het is een beetje lastig omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is voor jou... Als je het in je handen hebt wijst het zichzelf ook wel...

Succes!
Permalink

Gelukkig hebben we een ervaringsdeskundige :D, hopelijk gaat het nu wel goed lukken Mike :wink: !

Haha, bij mijn multi is alles er af geweest, inclusief de rubbers van voor naar achteren..
En die zitten dus ook om die l-vormige lipjes gevouwen..

En voor zover ik weet is de sensor die je open hebt gemaakt inderdaad van je hydractive... Daar kan dus de fout vandaan komen..
Weet je ook is hoe een slecht verende xm rijdt :wink: En dan te bedenken dat volgens mij 80% van de xm's zo rondrijdt en de mensen zelfs dan het comfort nog "geweldig" vinden :lol: Heb er al zoveel meegemaakt..

Ik denk dat Gomp daar wel over mee kan praten.. Als ik zie waar die in eerste instantie qua vering blij mee was (Al was ik wel een beetje erg direct in Heusden toen..) en waar die nu mee rondrijdt...
Permalink

La Noir Verni zegt:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-64HS7CGC.jpg

Ik heb er hier nog eentje liggen, maar als Matthijs er nog eentje voor je heeft zou dat prettiger zijn, ik zou deze nog liever zelf houden. :wink:
Permalink

Ik denk dat de XM van Mike nu continu in de Sportstand staat :wink:.

Mike, licht het gele hydractivelampje linksboven nog even op bij het starten? Zo niet, dan is er een veercomputer storing opgeslagen.

Gisteren bij jou thuis toen we een foto lieten maken van de rij xm`s, dat jouw XM er erg lang over deed om van de laagste stand naar de rijstand te stijgen. In Hedel viel me dat ook al, maar het lijkt nog niet over te zijn :(. Misschien wordt er alsnog een beetje lucht mee aangezogen bij het LHM vat en/of bij de HD-pomp zelf.

Probeer eens voorzichtig die slangeklemmen van de leiding tussen de HD-pomp en het vat aan te draaien, de originele van fabriek mag je best vervangen door degelijke normale slangenklemmen.

Ik heb ook een lange tijd last gehad dat mijn hydrauliek bleef fluiten en last bleef houden van lucht in het systeem bij het starten en omhoogkomen :roll: . Bleek het uiteindelijk aan die slangeklemmen te zitten van de aanzuigleiding :roll:. De originele fabrieksklemmen kreeg ik niet vaster aangedraaid en vervangen door normale slangeklemmen en die goed strak aangedraaid en toen was het luchtprobleem opgelost :wink:.

Kijk maar uit dat die dat plastic tuitje dan niet kapot draait :lol: :oops:
Permalink

Woauauwww, bedankt voor alle reacties zeg! Hartverwarmend.

Eerst de strip. Ik denk dat je gelijk hebt Marco! ER zit inderdaad een soort van railtje IN die strip. Daar zit ook een geleide schuifje aan en het is idd heel broos. Kan rechtstreeks in het topic "Onbenullige onderdelen".
Morgen OP MIJN GEMAK nog eens bekijke.

Dan de vering: Ja JP HA-lampje brand, had ik ook al gemeld, maar misschien reageert dat lampje niet op alle foutmeldingen. Waar ik niemand over hoor: Wat doet te veel aan LHM? Want volgens mij is dat nu, naast lucht in de leidngen, ook het geval. In hoogste en laagste stand blijft het parapluutje gelijk. Er moet toch LHM olie in en uit het vat gaan bij hoogtewisseling? Dat koppelstukje tenslotte is volgens mij niet stuk. Ik heb er niets verder aan los getrokken of iets dergelijks. Maar ja, ook dat is geen garantie natuurlijk. Morgenavond gaat ze aan de Lexia...en zien we verder!

Sja, dat parapluutje is ook niet heilig.. Heb je het al gedemonteerd en gangbaar gemaakt?
Vaak gaat dat ding vastzitten.. Vooral bij oudere xm's heb ik dat al meer dan eens gezien!

Zoals men zei: hoogste stand en dan moet het ORANJE parapluutje tussen de streepjes staan.. De koperen ring is puur om contact te maken en is dus niet de maatgever zoals in sommige handleidingen staat...

Te veel LHM zijn de meningen over verdeeld.. Als het echt veel te veel is en je zet de xm in de laagste stand, dan loopt het er toch wel uit via de overloopslang.. Dat slangetje op het dopje..

Beste manier om LHM er uit te halen is even zo'n grote injectiespuit voor paarden oid te halen bij de boerenbond of welkoop...

Die heb ik ook en dat werkt geweldig!
Enne, succes met je rubberen raamstrip!

Mocht je nou een willen demonteren van een sloper, bijvoorbeeld bij matthijs, gebruik dan de volgende werkwijze voor de zwarte klemstrip:

Trek de raamlijst er af. Doe dit RECHT OMHOOG, dan blijft de klem zitten. Als je er aan de buitenkant iets onder steekt en omhoog wipt is de kans groter dat die klemstrip er in blijft hangen..

Vervolgens is het een kwestie van heel voorzichtig die strip er af halen. Hij is extreem broos en breekt of scheurt heel makkelijk. Kijk waar de L-vormige haakjes zitten en duw vanaf de buitenkant van je auto de strip naar binnen. Vingers bovenop leggen en voorzichtig duwen. De strip zal dan kantelen en daardoor komt die ook los.
Schuiven naar boven of beneden heeft geen zin!

Voorzichtig dit over de hele lengte doen, desnoods stukje bij beetje..
Moet goedkomen!

Marco

Marco
Permalink

Uit ervaring (en ook op CiFo hier en daar gelezen) kan ik zeggen dat teveel aan LHM zorgt voor stugge vering. Hoe het zit, kan ik nog steeds niet verklaren maar bij de BXen die ik had was het ook al zo :wink:.

Het vlottertje moet inderdaad meebewegen met het stijgen en dalen met de diverse rijhoogtes. Naarmate de xm stijgt zal het vlottertje zakken en andersom hoog staan in de laagste stand.
Permalink

IK ga morgen een grote spuit kopen en aftappen. Ik denk gewoon dat ut um daar in zit...

Ik weet dat er mensen zijn die stellen dat de Xm harder veert indien er meer dan ... LHM in het vat zit.

Als we echter logisch nadenken dan is dat een onmogelijkheid. Dat vat is een reservoir, een opslagplaats waar uit geput kan worden indien de pomp dit noig heeft. Heeft de pomp teveel dan loost hij dit in het vat. Zit er na het spuien van een overschot in het reservoir teveel lhm dan loopt het vat over,.

Technisch gezien is het een ONMOGELIJKHEID dat het veersysteem harder word als er extra LHM in een vat gedaan word. en daar is slechts 1 simpele reden voor. Het volume voor het veersysteem, dat wat de leidingen kunnen bevatten is een vaststaand gegeven. Er kan niet meer in dat dat deze kunnen bevatten. Verdwijnt er meer dan komt het er elders dus onbedoeld uit.... Zodra de maximale hoeveelheid is bereikt, gaat de pomp door met pompen en bouwt druk op. De pomp slaat af zodra de specifieke druk is bereikt. Goh, das nu precies hoe het systeem ook moet werken. De hoeveelheid LHM is dus ENKEL van invloed op het veersysteem als er te weinig lhm is. Dan kan de pomp namelijk niet die druk opbouwen.

Wat Marco zegt klopt, er komt enkel ene reactie als de pomp meer nodig heeft dan er in het vat zit. Dan daalt het niveau, maakt de koperen ring contact en gaat het STOP lampje branden uiteindelijk.

Vergelijk het met het koelreservoir. Wanneer heeft er ooit iemand geroepen dat de koeling anders is als je meer KVS in de radiator gooit dan het max level.... Dat max level is omdat de rest eruit gemikt zal worden en dus zinloos is.

Het vat kan alle LHM in het complete systeem bevatten op een dusdanige manier dat het dan nog steeds ONDER de filters blijft. Meer erin is zinloos maar heeft geen effect op je veercomfort.

Waar het wel effect op heeft is de massa tussen de oren, die kan er wel harder van worden... harder gaan twijfelen aan de vraag, waar zou het dan in zitten....

Michiel, je hebt gedeeltelijk gelijk. Je maakt 1 fout, die velen maken. De pomp slaat niet af, die blijft constant doorpompen. Oude systemen hebben achter de pomp een opbrengstverdeler waarmee de 2 circuits (stuurbekrachtiging en veer-, remsysteem), de 6+2 pompen voeden direct 2 circuits.

Dan nog een stuk theorie over de opbrengst van de pomp. Die opbrengst wordt bepaald door wat de pomp kan aanzuigen. In het voorraadvat zit een zeer fijnmazig filter waar de relatief dikke LHM door moet. De pomp heeft een aanzienlijk aanzuigdebiet en om voldoende olie door het filter te krijgen, moet dit een groot oppervlak hebben. Daarom is dat filter zo'n lange tuit, om voldoende doorlatende oppervlak te hebben.
Dus als het vat vol genoeg is en het filter is schoon, haalt de pomp z'n maximale debiet. En daarmee bouwt hij zijn maximale druk op. En dit is dan ook de maximale druk in het hydraulische systeem, wat zich vertaalt in een 'stugger' veergedrag.

Nu ik toch op dreef ben nog een opmerking over de voorraadbol. Een vervelende eigenschap van een plunjerpomp is dat de opbrengst stootsgewijs is: bij elke plunjerslag wordt olie geleverd. De primaire functie van de voorraadbol is om die klappen te dempen. (Voor elektronici: de voorraadbol heeft een vergelijkbare functie als een condensator achter een brug van Wheatstone).

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Eerst meende ik dat ik hem had maar na jouw laatste opmerking ben ik de draad weer helemaal kwijt....... :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

:mrgreen:
Al schrijvende ontdekte ik dat het een hele lezing werd, dus stopte ik met schrijven. ;-)
Awel, ik ga door: de pomp levert dus een pulsgewijs debiet. Het gemiddelde debiet is afhankelijk van het toerental van de motor. Naarmate dat toerental toeneemt, vermindert de rol van de voorraadbol als demper.
Elk onderdeel van het hydraulisch systeem functioneert binnen zeer ruime toleranties, anders zou het systeem niet bruikbaar zijn. (Neem dit maar aan, de uitleg kost wel een pagina of 2).

Waar het uiteindelijk om gaat is dat naarmate het vat voller is, de pomp meer kan aanzuigen en dus meer debiet kan leveren. En dat levert een hogere druk in het gehele systeem. Een druk binnen de ontwerpspecs wel te verstaan!
(verzoek aan JP: Heb je er zin in om samen met mij een verhaal in een AE te schrijven over het ontwerp van het hydraulisch systeem?)

Genoeg gehydrauliekt, nu weer terug naar Mike z'n verhaal.
Permalink

De draad is? Dat Mike niet heeft kunnen weten dat als je bij een V6 het vat er uit haalt dan ook de aanzuigleiding naar de pomp toe leeg kan lopen,(en als je hem niet even vult met lhm lucht aan zuigt) deze moet dus even los gehaald worden van het filterhuis en vol gegoten worden met lhm, terug monteren starten en misschien even ontluchten, klaar.

Waarom hoor ik daar niemand over, je kunt het probleem zo groot maken als je zelf wilt heren.

Het is zowel bij Mark (Bollen vuldag) als bij Michiel (Bij VdL) gebeurd.

En niet alleen bij een V6 hoor!
Maar vol gieten zonder morsen is een kunst. De pomp zit nog vol, dus die zuigt nog wel aan. Het is makkelijker 'op straat' om 'm in de hoogste stand te ontluchten via de ontlastbout. Is zeer waarschijnlijk een schonere klus. En persoonlijk vind ik het iets makkelijker. ;-)
Permalink

Een tct en 8v/16v hebben daar nagenoeg geen last van omdat de pomp op een lagergelegen plaats zit.
Permalink

eXpelliarMus zegt:

De draad is? Dat Mike niet heeft kunnen weten dat als je bij een V6 het vat er uit haalt dan ook de aanzuigleiding naar de pomp toe leeg kan lopen,(en als je hem niet even vult met lhm lucht aan zuigt) deze moet dus even los gehaald worden van het filterhuis en vol gegoten worden met lhm, terug monteren starten en misschien even ontluchten, klaar.

Waarom hoor ik daar niemand over, je kunt het probleem zo groot maken als je zelf wilt heren.

hey dat snap ik Wes..idd liep er nogal wat olie uit. De pomp zit vrij hoog en nadat het van verwijderd was rustte de aanzuigfilters op het benzine damp filter (die badmuts). Er bleef olie lopen. omdat de "uitgang" nu lager lag.

Overigens bedankt voor de uit-eenzetting hoor Wim, dan kan nooit kwaad.

Net met madame boodschappen wezen doen en nu lijkt het veer comfort wel weer goed! Na een nachtje rust. Ze kwam mooi omhoog, redelijk snel zelfs. Ik heb een over-hevelaar gekocht om wat LHM er uit te halen. Zal eens kijken wat de paraplustand doet.

Gomp ik begrijp jouw verhaal ook wel. En toch vraag ik me af wat er gbeurd als het systeem zijn LHM niet meer kwijt kan omdat deze al vol zit. Maar ik ben een lastige met technische teksten, moet het soms 5 keer lezen voordat er een lampje brandt. Ik sla het daarom meestal over :roll:

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Dan loopt het er via het overloopslangetje uit. Dat slangetje zit op de vuldop op het LHM vat, er staat zelfs LHM op.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Volgieten van de aanvoerleding van een V6 is niet te doen omdat die horizontaal loopt. Zoals Wim zegt is het niet nodig om dat vol te gieten, ontluchten doe je via de ontlastbout.

@gomp, een hogere vloeistofkolom geeft een hogere statische druk :wink:
(statische vloeistofdruk= dichtheid*graviatatieversnelling*hoogte). Het kan best zijn dat er bij een hogere LHM niveau een hogere begindruk aanwezig is. Dit zou echter weer geen verschil in vering en dempng mogen zijn.
Misschien wordt de zeer lage retour druk nog beïnvloedt, met een lagere stroomsnelheid als gevolg. Dit wil ik met Wim nog gaan uitzoeken :wink:.

Het teveel aan LHM in het reservoir wordt niet afgevoerd tot aan het officiele max LHM niveau :wink:. Er moet dan ook werkelijk erg veel LHM in het reservoir gevuld zijn dat via het retourslangetje wordt afgevoerd.

Samenvattend voor Mike en anderen:
Het niveau in het vat luistert niet nauw. Als er teveel in zit, loopt het er via het overloopslangetje uit. En TE laag is in de normale rijstand ver onder het onderste ringetje op het peilglas. Het is een systeem met ruime toleranties. :D
Permalink

Het oude LHM reservoir heeft veel ruimere toleranties :wink: dan het LDS systeem van hydractive3(+). Met het LDS systeem moet de Lexia bij te pas komen om dat in te stellen :roll:.
Permalink

wimb zegt:

En daarmee bouwt hij zijn maximale druk op. En dit is dan ook de maximale druk in het hydraulische systeem, wat zich vertaalt in een 'stugger' veergedrag.

Nu ik toch op dreef ben nog een opmerking over de voorraadbol. Een vervelende eigenschap van een plunjerpomp is dat de opbrengst stootsgewijs is: bij elke plunjerslag wordt olie geleverd. De primaire functie van de voorraadbol is om die klappen te dempen. (Voor elektronici: de voorraadbol heeft een vergelijkbare functie als een condensator achter een brug van Wheatstone).

Je vergeet de de drukregelaar (lm78xx :wink: ) in je vergelijking. Die de druk óf de vooraatbol inpropt, of terug het retourvat in.
Soepelere vering door te weinig LHM kan alleen als er schuim/lucht meegepompt wordt.

De druk in de vering wordt geregeld door de hoogteregelaar, namelijk zo veel druk dat de auto mooi op hoogte staat.

Ja hallo. Heb ik vanochtend verzonnen dat ik een mooi tig delig verhaal voor de AE kon schrijven, vat jij het in 1 zin samen. Boefje! :mrgreen:

Mike, ik mis in je verhaal of je nu die filters in het LHM vat ook schoongemaakt hebt ? Ik zie ze op de foto nog keurig aan de onderkant van de aanzuigbuisjes hangen ?
Permalink

Er wordt hier aangenomen dat onder Mike's 'badmuts' een benzinedampfilter zit. Dat is niet correct: hieronder bevindt zich het ophangrubber van je versnellingsbak. Haal deze muts eraf en maak de kom eronder, en het ophangrubber dat erin zit, goed schoon!
Anders tast de LHM je rubber aan en heb je wellicht over enige tijd een aandrijfaggegraat wat zo soepel kan bewegen, dat het misschien geluid gaat maken of ergens tegenaan komt. Helaas spreek ik uit ervaring. :roll:

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Okay, nooit te jong om te leren. :oops: Wat je zegt CDPF is inderdaad een goede waarschuwing: LHM tast gewoon rubber aan! Haalt het dus zo snel mogelijk weg.