La Noir Verni werd XM V6 24V

Dat kan best dat het nu beter is, maar wacht maar tot de temp gaat stijgen... dan word het rap anders. Daarnaast, zijn die wintersloffen nieuw en de zomer niet ? dan heb je daar ook je verschil.

Wat de et waarde van die nieuw velgen is weet ik niet maar dat is met spacers (bijna) altijd aan te passen. Een xm heeft idd iets van 42-45 aan ET waard, een kleine marge heb je wel. Die wielen van de 607 zullen ws gewoon passen.

maar je was op zoek naar grote wielen, dit leek me wel wat voor je.
Permalink

Nee, de zomer banden zijn nieuwer. Die winterbanden plakken beter. :lolno:

Spacers is toch om meer naar buiten te gaan? Dat moet bij de XM juist niet want dan zit je weer met de wielkast.

Spacers zijn nodig om tot een bepaalde afstand te komen. Als de ET waarde van het wiel dat je graag wilt hebben dusdanig is dat het te dicht in de wielkast staat, kun je door middel van spacers die afstand corrigeren. Staat een wiel standaard al te ver naar buiten dan gaat die vlieger uiteraard niet op.

http://www.velgenshop.nl/sitemap/et-waarde/

hier een linkje waar het verhaal in jip en janneke taal staat uitgelegd met plaatjes erbij.

Een velg met een hoger getal dan 42-45 kun je dus dmv spacers aanpassen. Een velg met een lager getal kun je enkel nog aanpassen/geschikt maken door het afdraaien ( wat eigenlijk zelden gebeurt)
Permalink

La Noir Verni zegt:

Zijn idd niet duur. Maar het moet wel passen natuurlijk, volgens Stoofke is de standaard ET waarde 43 voor de XM. steek is 5x108. En dan mag de breedte max 7.5j zijn,...dacht ik!
Die leboncoin wieltjes zijn ook mooi. Ik vind overigens het bochtgedrag met de winteralpines beter dan de zomerband. :D

wat ubercool zou zijn: Een blokjes velg van 17inch laten maken !!! 8)

Zal ook wel Über-budget zijn vrees ik! :roll:

ja standaard speedlines ET is 43.
Door ervaring kan ik hiermee melden dat 43 op 7,5 J het meest ideale is.
spacers is ip niet aan te raden vanwege 1 langer dus kwetsbaardere bouten en 2 het is een aanpassing dus imho nooit aan te raden.....
Bij nieuwe wielen is dit natuurlijk niet echt een issue....

Dat spacers niet je van het zijn en eigenlijk een oplossing voor een niet direct passend iets is ben ik wel met je eens, hoewel je spacers en spacers hebt. Er zijn zeer hoogwaardige spacers verkrijgbaar die perfect gebalanceerd zijn. Die koop je echter niet voor 5 euro...

Dat de bouten andere lengtes hebben betwijfel ik, het totaal veranderd namelijk niet. Als een velg 5 mm te dicht naar binnen staat breng je die met een spacer weer naar de juiste stand. Het totaal aan mm dat de bout buiten de naaf is word daardoor niet anders dan met een direct passende velg.

Wat is de marge ongeveer Stoof ? klopt die 42-45 wat je iig kunt monteren zonder spacers? Ik meen me vaag te herinneren dat die wielen van Benny ook 45ET hadden.

gomp;

als je spacers van 5~10mm hebt kan jedie niet met 2 sets bouten vastzetten. De orginele bouten zijn te kort om door zowel de velg als de spacer naar de fusee te komen want er komt immers 5~10mm extra breedte bij.

Het meeste daarboven kan je op de fusee schroeven met bouten met platte kop en heb je dat verhaal niet, zit je ook niet met onbalans e.d.

Opzich, als je een spacertje van <10mm hebt, zie ik de problemen niet echt. De een valt over de bouten, de ander over het mogelijke onbalans (hangt van de kwaliteit en uitvoering af), de zoveelste valt over de belastingvande lagers door de offset,etc etc.

In praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord over gebroken bouten of extreem snel slijtende lagers. Zelf moet er bij de 309 wel eens 5mm plaatje tussen om de grote remmen vrij te maken van de velg. No biggie, maar veel groter zou ik zelf nooit willen gaan omdat ik pielen met spacers gewoon vervelend vind. Zoek een velg die past, ook 2e hands =]
Permalink

bij mijn weten zijn die van Benny met ET 48 (5 boven normaal) en die van mij zijn 38 5 onder normaal.
Gevolg bij Benny moesten de wielkast van binnenzijde gemodificeerd worden, bij mij ent het randje buitenzijde.
bij een 17 inch wiel met J7 heb je vanzelf meer speelruimte... en staat de band weer iets "boller" op de velg, of in ieder geval niet zo'n "getrokken" look.
Op het 7,5J wiel zou een 235 ban ook nog prima gaan zonder te bollen, de 225 staat er bijna recht op.

Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Permalink

stooftaker zegt:

bij mijn weten zijn die van Benny met ET 48 (5 boven normaal) en die van mij zijn 38 5 onder normaal.
Gevolg bij Benny moesten de wielkast van binnenzijde gemodificeerd worden, bij mij ent het randje buitenzijde.
bij een 17 inch wiel met J7 heb je vanzelf meer speelruimte... en staat de band weer iets "boller" op de velg, of in ieder geval niet zo'n "getrokken" look.
Op het 7,5J wiel zou een 235 ban ook nog prima gaan zonder te bollen, de 225 staat er bijna recht op.

Maat : 8.5J
ET : 48
Banden: 225-40-18

Kan dit kloppen?

BX 19 GT '85

XM 2.0 TCT au. '94

CX 2400 GTI '82

BX 14 '89

AX 1.4 Rallye '96

XM 3.0 V6 '89

Permalink

Ik rij met 7J, ET40 en 225 banden. De wangen staat gewoon netjes recht. :wink:

Matthijs zegt:

gomp;

als je spacers van 5~10mm hebt kan jedie niet met 2 sets bouten vastzetten. De orginele bouten zijn te kort om door zowel de velg als de spacer naar de fusee te komen want er komt immers 5~10mm extra breedte bij.

Het meeste daarboven kan je op de fusee schroeven met bouten met platte kop en heb je dat verhaal niet, zit je ook niet met onbalans e.d.

Opzich, als je een spacertje van 10mm hebt, zie ik de problemen niet echt. De een valt over de bouten, de ander over het mogelijke onbalans (hangt van de kwaliteit en uitvoering af), de zoveelste valt over de belastingvande lagers door de offset,etc etc.

In praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord over gebroken bouten of extreem snel slijtende lagers. Zelf moet er bij de 309 wel eens 5mm plaatje tussen om de grote remmen vrij te maken van de velg. No biggie, maar veel groter zou ik zelf nooit willen gaan omdat ik pielen met spacers gewoon vervelend vind. Zoek een velg die past, ook 2e hands =]

ik heb zelf geen ervaring met spacers omdat ik idd lichtmetaal neem dat de juiste waardes heeft.
Mijn logica zegt echter dat die spacers nodig zijn om tot de normale waarde te komen die op de betreffende auto nodig zijn.

Als het naafvlak van de velg dan dus zeg te ver naar buiten staat en de velg dan dus bij montage zonder spacer te dichtbij de naaf komt, gebruik je de spacer om de velg weer op de juiste plaats naar buiten te krijgen. Het resultaat is dan toch gelijk ? Het totaal van de velg + de spacer heeft dan dezelfde lengte/diepte als een velg die exact de juiste waarde van zichzelf heeft. het resultaat, de optelsom van die 2 is dan gelijk. De standaard bouten die je bij de auto normaal ook zou gebruiken zijn dan van corecte lengte.

Of je wel of geen spacers moet gebruiken, daar heeft iedereen een eigen mening over. Extra naafbelasting is in weze een vreemde aangezien je die spacers juist gebruikt om op de juiste afstand van de fusee te komen en er dus geen verschil is.

Ik heb het dus echt enkel over het gebruik van die dingen om tot de juiste waarde te komen. Gebruik je ze zoals in dit vorobeeld http://www.tuning-gids.nl/spoorverbreders_spoorverbreder.htm dan ben je idd minder slim bezig.
Permalink

Dju Gomp, niet teveel info please! We doen niet aan spacers :wink:

Ook belangrijk, de naafdiameter: Die is standaard 65.1 mm Een grotere kun je wel verkleinen dmv centreer ringen dacht ik.
Permalink

bij mij was het "liefde op het eerste gezicht"
had deze wielen "onderweg" een keer gezien en wist het toen.
Was wel een aardige klus om uit te zoeken wat het nu eigenlijk was wat ik had gezien...

volgende keer gewoon volgen die wagen en vragen hoe/wat/waar enzo.....

hoewel dat wellicht ook rare situaties kan opleveren als die persoon denkt gevolgd te worden door een leip in een ouwe bak :wink:
Permalink

velgrand en velgbed...lekker poetsen :wink:
beetje zoals je op BMW ziet XMike?
Daar ligt dan ook een probleempje. weer die ET waarde........
hier staat wel een aardige uitleg van dit fenomeen....
http://www.etwaarde.nl/

voor een beetje velgbed zou je dus een negatieve ET waarde nodig hebben wat zou resulteren in een veel te ver naar buiten staand wiel... niet op te lossen met een spacer.
Permalink

je komt met velgrand(je) al gauw uit op een veelspaaks wiel, is dat ook wat je wilt/ zoekt?

Ik vind de Ronal wielen wel aardig, maar die hebben weer wel spaken tot op de rand....
Permalink

Ik denk dat het een adhoc beslissing wordt :lol:
Vandaag kwam Mark Gielen van Cifo mijn "nieuwe" dashboard computert brengen! Benieuwd of ik het zaakje nou een functionerend krijg. Alleen nog tijd vinden...

TCT Series 2 Madame Morette

TCT Series 1 Madame Kitty Noir

Permalink

Mijn persoonlijke voorkeur zou naar de bovenste gaan! 8) Zo'n rand blijft (ook) in mijn ogen toch het mooist, en het design is net even anders met die vele spaken! De rest vind ik (no offence) maar zo zo.. Zou geweldig zijn als het gaat passen!!