XM V6.24 van Citrophile

Permalink

Boeoeoeh! Adereindhulzen FTW!! :twisted:

beunhaas :P

XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Permalink

Ik had er eerder niet van gehoord of gezien totdat Mark en Wim ermee kwamen.

edit: mij teveel moeite om die dingen te kopen en te monteren, ik hou het wel bij vertinnen. Of iemand moet me ermee willen helpen :wink:.

JP, adereindhulzen is hartstikke mooi hoor. Die dingen kun je bij zaken als Conrad kopen. Maar ze moeten passen. Er zitten verschillende draaddiktes op die accuklemmen, dus heb je verschillende diameters nodig. Een zakje met 100 stuks kost 2 tot 3 euro.
Verder heb je een speciale krimptang nodig die al gauw ruim 80 pleuris kost.
Roger, Mark en ik hebben de spullen 'via de zaak geregeld'. ;-)
Dus, tenzij je het regelmatig gaat gebruiken of als je geld teveel hebt zou ik er niet aan beginnen. Vertinnen is 'the next best thing'. 8)
Misschien dat iemand je zo'n tang kan lenen met wat adereindhulzen?

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

Zonder speciale tang gaat het ook wel hoor, de inbus drukt hem wel vast.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Beun de haas!
Als je het toch zonder tang wilt doen, tik het dan vast met een schroevendraaier. Doen de heren monteurs trouwens ook bij grote draaddiameters. :lol:
Permalink

Bedankt voor de uitleg Wim, gezien de omstandigheden ga ik voor het vertinnen van de draauiteinden :wink:.
Permalink

http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/XM%20DLS/DSC04669.jpg
http://i165.photobucket.com/albums/u60/stooftaker/XM%20DLS/DSC04668.jpg
Bij Rick donkers kun je goed adereindhulzen kopen assortiment kost een tientje en een tang kost 45 euri.
Ik heb overigens ook geen tang gebruikt maar de hulzen vastgezet met stoffentape of krimpkous. na montage krijg je de hulzen er niet meer af :wink:
En t werkt dus echt wel lekkerder dan vertinnen
http://www.rdae.nl/gereedschap/krimptangen/900756-krimpen-geisoleerd-0-5-6-0-mm2/product_info.php/cPath/50_71/products_id/800 :wink:

Als je met een kleine schroevendraaier over de lengte van de bus het intikt, heb je bijna hetzelfde als wat zo'n krimptang doet. ;-) Is wat gepriegel met die kleine hulsjes maar dan 'ist es sogar profi'. :D
Permalink

Deze avond mijn onderste km-kabel vervangen door een nieuwe 8).

Geen wiebelende km-naald meer :D en heb het idee dat mijn hydractive veel rustiger reageert t/m ongv 100km/h tov de oude onderste km-kabel.
Die slingering was kennelijk groot genoeg om het snelheidssignaal vanaf de snelheidssensor te beïnvloeden.
Permalink

Oh hooo !!! Kon je het weer niet hebben dat tenminste 1 ding aan mijn XM beter was???? :lol: :lol: :lol: :wink:
Nee hoor, goeie zaak. Maakt het opeens veel minder een oude auto hè??
Permalink

Ik irriteerde me er ook lange tijd eraan, maar het kwam er nooit van terecht en vergeet ik het weer.
Het oogt nu kwaltatief veel hoogstaander :D en mijn vering komt ietsje rustiger over tot ongv 100km/h.
Permalink

Straks hydrorincage in de XM doen en de vergulde klemmen op de Xsara monteren met het vertinnen van de draaduiteinden.

Toevallig hadden we het er vanmiddag over dat je langzaamaan bezig bent je XM in een perfecte staat te brengen. Ga zo door! :thumbup:
Permalink

Thnx :wink:.
Het is inderdaad langzaamaan, maar iedere XM op dit forum begint steeds meer perfecte vormen aan te nemen :D. Dat is ook 1 vd vele bedoelingen van de XMclub :wink:.

Als eerst de hydrorincage gedaan, ik had geen zin om het reservoir voor de zoveelste keer eruit te halen. Dus de afzuigapparaat erbij gehaald en was binnen enkele minuten leeggezogen in de laagste stand :D.
De hydrorincage erin, starten, in de hoogste stand, de remknecht tussen rempedaal en stuur (een geblokkeerde stang), wielen eraf en de remnippels rondom 1 voor 1 laten bleeden zodanig dat 5liter hydrorincage erin zit.

Tot nu toe alleen de XM kunnen doen met het vertinnen, de Xsara komt volgende week wel :wink:.
Het vertinnen van de draaduiteinden heeft bij mij ook meer tijd gekost dan gepland. Met de 75W solderbout 8) van de Citroën garage ging het wel lekker als die eindelijk op temperatuur was.
Vooral de dikke plus en mindraden moesten echt met de dikke soldeerbout gedaan worden, anders schoot het niet op :roll: .

Als afwerking nog krimpkousjes 8) bij de draaduiteinden gebruikt.

Gevoelsmatig rijdt de XM lekkerder, maar dat zal vast tussen de oren ztten :wink:.

Foto`s zal ik morgen proberen te maken, maar in feite valt er weinig van te zien :wink: .
Permalink

als het tussen je oren maar lekker zit!
Permalink

Afgelopen vrijdagavond nog de relais tussen de veercomputer en de HA1 elektroklep aangepakt.

De schuifstekkers eraf geknipt, de draaduiteinden vertint en aan de relaispootjes gesoldeerd.
Ook de draaduiteinden van sommige massadraden vertint voor een beter contact.

Omdat mijn veersysteem toch wat piepte bij het omhoogkomen naar de rijstand alsof er lucht in het systeem zit, vermoedde ik toch de contacten met het relais.

Net als bij Mike, heeft bij mij het solderen van de draden aan de relaispootjes ook goed geholpen :D.
Had niet verwacht dat het hydractive toch nog beter zou reageren. De sportstand komt er merkbaarder erin en het zweefcomfort wordt meer behouden omdat het nadeinen nu perfect wordt onderdrukt. Ook bochten pakken gaat nu sportiever 8).

Wanneer het vc contact slecht is voelt de stugheid anders aan dan de officiële HA1 sportstand.

V6 '94 Rouge Griott Nacré

V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Permalink

stooftaker zegt:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Permalink

Nee Mark, dit geeft een duidelijk merkbaar comfortverschil met het solderen.

Met de hydrorincage kan ik geen comfortverschil merken, wel dat het systeem sneller op druk komt.
Permalink

Mark zegt:

stooftaker zegt:

Lucas Unger zegt:

Mark zegt:

stooftaker zegt:

Permalink

:lol: maakt me geen reet uit wat jullie ervan vinden :P. Mijn XM is er beter door gaan rijden en dat telt :wink:.

Vraag het nog eens aan Mike, als jullie het niet geloven :wink:.

Dat zeggen we: Als het tussen je oren maar lekker veert! :wink:
Permalink

Een (subtiele) verbetering is alleen mogelijk als het voorheen nog niet goed was :wink:.
Ondanks dat de relais goed aangesloten was, maakte die stekkers toch geen goed contact. Dit was te merken aan de fluittoon tijdens het stijgen van rijhoogte, dat bleef toch nog in mindere mate dan toen ik deze XM kocht. Ik dacht dat die al perfect veerde, onbewust toch nog een subtiele verbetering aangebracht.

Enfin ikke blij met een fluitloze en zalig verende XM :D.
Permalink

Gisteren nog een LHM lek bij de remaccu c.q diravibol aangepakt, 2 van de 3 wartels waren niet goed aangedraaid.
Na het aandraaien is er behoorlijk meer remdruk :D en ook de algehele voedingsdruk is daarmee iets toegenomen 8).

Verder een grotere accu erin gedaan, de 66Ah accu is aan de kleine kant voor een V6. Die bewaar ik voor de Xsara en heb nu een nieuwe 75Ah accu erin gedaan.

Mooi dat een lekkage zo simpel op te lossen is. 8)
Maar ik vind het toch een vreemd idee dat ze niet goed aangedraaid waren. :roll:
Permalink

Ik sta er ook van te kijken dat de wartels nog enkele slagjes kon hebben :roll:.

De voorremmen zijn nu lekker gevoelig en bijterig :D.

Geen prettig idee hoor, al die bijtgaatjes in je schijven. :lol:
Permalink

Mijn XM rijdt nu zalig zeg :P, de hydractivebollen met 20% extra druk komen nu pas echt goed tot hun recht 8).
Diravi voelt net een fractie lichter aan, de remmen werken beter en mijn rijhoogte tijdens het parkeren blijft langer hoog staan.

@Wim, als ik jouw verhaal lees over de bruine LHM uit jouw voorremmen ga ik wel voor een 2e rondje hydrorincage.