Alweer? :wink:
Nee, ik ga nog 'ns nadenken over de gaskleppotmeter. Uiteindelijk zijn het gewone potmeters en die zijn, helaas, aan slijtage onderhevig.
Bij mijn GGG had ik ook een probleem met de gaskleppot echter het stationair toerental was goed, ik had meer last bij rijdend en dan willen versnellen de auto eerst niks deed en dan met een schok vooruit vloog.
De gaskleppot heeft een printbaantje en het eerste stukje was zover uitgesleten dat daar geen (goed) contact gemaakt werd.
Potje 1 mm verdraaid en het euvel is nooit meer opgetreden.
Staitionair toerental veranderde daardoor niet. Pas bij meer verdraaien wel, maar toen ging ook de gasklep mee open en het mm lampje aan.
Iets zegt mij dat je w.b. het staitionair het niet moet zoeken in de pot.
Wim, ga jezelf pas zorgen maken als je dame minstens een half uur gelopen heeft, en dan nog steeds zaagt bij stationair.
Als je bepaalde onderdelen van het inlaattraject loshaalt, moet de MM comp zich opnieuw instellen. Dit merk je eigenlijk alleen aan het stationair toerental. En deze cyclus duurt ongeveer een half uur. Je mag de auto ondertussen uitzetten, maakt niet uit.
Nee, ik ga me geen zorgen maken over een stationair toerental dat 'ie niet goed oppikt. ;-)
maartenh zegt:
Heeft een XM niet ook een schakelaartje voor stationairsloop? Buiten de potmeter om?
Ja, dat ding heet in de wandelgangen 'stappenmotor'. :lol:
Dan ben ik snel uitgegild, ik ben vrijwel de hele week laat. Dat resetten komt wel een keertje. Ik neem aan dat je toch ook heel snel met je assen bezig wilt? :wink:
Ik bedoelde niet de stappenmotor. Naast de potmeter zit er toch ook een schakelaartje wat klikt, buiten het analoge gebied van de potmeter, dus als jij je voet optilt, drukt het schakelaartje in en weet de ECU dat hij stationair moet gaan regelen met de stappenmotor.
Over mijn auto: Ik hoop deze week de onderdelen van citroen binnen te krijgen, dan even de laatste rubbers bestellen en zaterdag langs Gert de jong rijden voor 4,5 liter bakolie.
Nee, die heb ik niet. Ik denk dat dat is omdat ik nog een echte gaskabel heb zodat je de stationairloop met een stelschroefje kunt afstellen.
Enniewee, vanochtend maar met de dame naar het werk. Blijft dat rottige mm-lampje weer een seconde of 5 branden. :twisted: Zou het soms komen door de buitentemperatuur? Gisteren ruim 20 graden, vanochtend 13.
Maarten. is wat jij bedoelt niet ook aangestuurd door de ECU? Want boven een bepaalde snelheid moet niet meer stationair gelopen worden (remmen op de motor), dat moet pas als de snelheid zover daalt dat de motor af kan slaan (let wel: Koppeling op bij hand, altijd bij automaat!)
Da's een van de vormen van brandstofbesparing. Waarom brandstof je motor inpompen als je een alp AF komt :)
De stationair-vollast schakelaar die Maarten bedoeld zit o.a. ook op de BX 1.9GTI motor.
Misschien dat de XU 2.0 8v zo`n schakelaar nog heeft, maar de rest van de XM`s hebben niet meer zo`n schakelaar.
Wat ik wel heb gezien met mijn porsche (weet niet of dat hier ook zo is?) is dat de positie van de gasklep potmeter heel belangrijk is. Deze kun je iets verdraaien. Van een kenner heb ik geleerd dat je deze met monteren helemaal in ontspannen toestand er op zet en dan met de gasklep in 0-toestand aan de potmeter draait tot je er een zachte klik in hoort. net tegen die klik aan zit je potmeter perfect. Dit icm gasklephuis reinigen zorgde voor een VEEEEL beter stationair lopen bij mij...
De stationair-vollast schakelaar die Maarten bedoeld zit o.a. ook op de BX 1.9GTI motor.
Misschien dat de XU 2.0 8v zo`n schakelaar nog heeft, maar de rest van de XM`s hebben niet meer zo`n schakelaar.
Van een kenner heb ik geleerd dat je deze met monteren helemaal in ontspannen toestand er op zet en dan met de gasklep in 0-toestand aan de potmeter draait tot je er een zachte klik in hoort. net tegen die klik aan zit je potmeter perfect.
En we (Soixante en ik) zijn weer thuis. Dat stomme mm-lampje blijft een seconde of 5 branden na het starten. Als ik alles zo op een rijtje zet, en me in gedachten reacties van het Xantiaforum voor de geest haal, is de LMM (luchtmassameter) aan het overlijden. :? Ik ga een dezer dagen 'ns op de sloop voor een andere kijken.
Nee en ja. Die mengselfout kan een direct of een indirect veroorzaakte fout zijn. :? En voor beide staat in het controlelijstje het vervangen van die sonde genoemd.
Maar omdat het gisteren goed ging met starten, zowel warm als koud ben ik er nu vrij zeker van dat het die LMM is. De andere sensor, voor de temperatuur, is een messing knoopachtig geval dat aan de buitenkant van het gasklephuis zit. Die krijgt mechanisch gezien weinig voor z'n kiezen. :wink:
Gisteravond begon m'n 6de zintuig op te spelen. Ik had zo'n gevoel dat dat mm-lampje meteen uitgaat met starten als de steker van de ECU los is geweest. Vanochtend het voorgevoel gecontroleerd door de steker los te trekken en weer vast te prikken. Vervolgens starten en het mm-lampje gaat meteen uit, zoals het hoort. :shock: Dat ding reset toch niet als de steker los is geweest? :roll:
Voor de zekerheid de contacten maar gepoedeld in WD-40. Morgen nog maar 'ns starten, misschien zijn het aardstralen.
dat kan ik mij van mijn 16v ook nog wel herinneren hoor. Soms bleef dat mm lampje een paar tellen branden en ging dan uit. Was ik met de stekkers bezig geweest, dan ging het gewoon vlot uit.
Ik heb er in het begin ook wel over lopen nadenken, na een tijdje het maar gewoon onder het hoofdstuk karakter ala franse slag opgeschreven en er nooit meer last van gehad 8)
Vandaag (gisteren eigenlijk) de injectoren schoongemaakt. Vrijdagavond heeft Roger die van Breaky gedaan. En zoals zoveel bij de XM is het niet moeilijk, maar je moet het een keer gedaan hebben. ;-)
Mijn injectoren waren niet heel erg smerig, rond de nozzles was eigenlijk wel schoon. Zou af en toe zo'n paars flesje dan toch zinvol zijn? Of het constant tanken van Shell? :roll:
Ik heb ook meteen maar de dunne slangetjes van het gasklephuis vervangen. Dus de korte naar de injectorgalerij, de lange naar het witte dingetje in de accubak en de korte naar de ECU. Wat ik nooit verwacht had, was dat de slangetjes aan de kant van het gasklephuis hard waren. :shock:
De hele exercitie heeft er wel toe geleid dat ik de motor nu stationair mooier vind lopen: het toerental blijft constanter. :D
Als klap op de vuurpijl de stekerverbinding met echte contactspray behandeld. Het mm-lampje gaat nu weer meteen uit en hopelijk blijft dat zo. :twisted:
Oh bij de weg: mijn stappenmotor heeft een grijze steker en het nummer eindigt op 387. Voor wat het waard is. :lol:
Nee hoor, die stappenmotor is een luxeaccessoire. Zonder doet die motor het ook wel, loopt alleen erg beroerd. :lol:
Vanavond de stappenmotor 'ns in het bad gedaan. Ondanks dat ik die nog niet zo lang geleden heb schoongemaakt met remmenreiniger kwam er toch een hoop rotzooi uit. Ik ben tevreden over de stationairloop. Of komt dat goede gevoel door de jasmijnthee van gisteren? :lol:
En die diepte-investering bij Aldi heb ik er al lang uit. Qua plezier dan. ;-)
Dan moet ik ook maar eens ultrasoon gaan, ik hoor nu zoveel mooie goede verhalen hierover dat het me de moeite wel lijkt. Ook jij had niet direct klachten vn tevoren immers en denkt nu toch dat het (nog) beter loopt...
Doet me denken aan dat spreekwoord, voorkomen is beter dan genezen...
Goed bezig Wim. Leuk hé, dat spelen met een ultrasoonapparaat? :wink:
Binnenkort ga ik ff dezelfde slangetjes als jij nu noemt, vernieuwen. En dat wil ik meteen het gasklephuis demonteren en ff grondig schoonmaken.
Inderdaad Roger, prachtig zo'n bakje. Dat gasklephuis reinigen is zeker de moeite waard. Door vervuiling aan de rand sluit de klep niet meer goed af.
Jeroen, een ultrasoon reiniger is z'n geld dubbel en dwars waard. Sieraden (je weet wel, die zwarte randjes), je bril, etc. Het enige waard ik spijt van heb is dat ik niet al veel eerder er eentje heb gekocht. :lol:
ff hier omdat hier toch over ultrasoon wordt gebabbeld en ik de originele draad kwijt ben:
Waarom zo moeilijk over een blokgolf voor het schakelen?
Als je 12V wissel hebt en een diode bouw je een halve gelijkrichter, die injectoren boeit het niet dat het een mooie blok is. Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing.
En ander zou ik eerder een mechanische oplossing in meccano of zo bedenken, iets dat ronddraait en schakelaartjes kort indrukt...
Nee, ik ga nog 'ns nadenken over de gaskleppotmeter. Uiteindelijk zijn het gewone potmeters en die zijn, helaas, aan slijtage onderhevig.
De gaskleppot heeft een printbaantje en het eerste stukje was zover uitgesleten dat daar geen (goed) contact gemaakt werd.
Potje 1 mm verdraaid en het euvel is nooit meer opgetreden.
Staitionair toerental veranderde daardoor niet. Pas bij meer verdraaien wel, maar toen ging ook de gasklep mee open en het mm lampje aan.
Iets zegt mij dat je w.b. het staitionair het niet moet zoeken in de pot.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je bepaalde onderdelen van het inlaattraject loshaalt, moet de MM comp zich opnieuw instellen. Dit merk je eigenlijk alleen aan het stationair toerental. En deze cyclus duurt ongeveer een half uur. Je mag de auto ondertussen uitzetten, maakt niet uit.
Ja, dat ding heet in de wandelgangen 'stappenmotor'. :lol:
Dan ben ik snel uitgegild, ik ben vrijwel de hele week laat. Dat resetten komt wel een keertje. Ik neem aan dat je toch ook heel snel met je assen bezig wilt? :wink:
Over mijn auto: Ik hoop deze week de onderdelen van citroen binnen te krijgen, dan even de laatste rubbers bestellen en zaterdag langs Gert de jong rijden voor 4,5 liter bakolie.
Hopelijk volgende week aan de beun.
Enniewee, vanochtend maar met de dame naar het werk. Blijft dat rottige mm-lampje weer een seconde of 5 branden. :twisted: Zou het soms komen door de buitentemperatuur? Gisteren ruim 20 graden, vanochtend 13.
Da's een van de vormen van brandstofbesparing. Waarom brandstof je motor inpompen als je een alp AF komt :)
Die bedoelde ik. :D
Zo staat het ook in de vraagbaak. ;-)
Maar omdat het gisteren goed ging met starten, zowel warm als koud ben ik er nu vrij zeker van dat het die LMM is. De andere sensor, voor de temperatuur, is een messing knoopachtig geval dat aan de buitenkant van het gasklephuis zit. Die krijgt mechanisch gezien weinig voor z'n kiezen. :wink:
Voor de zekerheid de contacten maar gepoedeld in WD-40. Morgen nog maar 'ns starten, misschien zijn het aardstralen.
Ik heb er in het begin ook wel over lopen nadenken, na een tijdje het maar gewoon onder het hoofdstuk karakter ala franse slag opgeschreven en er nooit meer last van gehad 8)
Mijn injectoren waren niet heel erg smerig, rond de nozzles was eigenlijk wel schoon. Zou af en toe zo'n paars flesje dan toch zinvol zijn? Of het constant tanken van Shell? :roll:
Ik heb ook meteen maar de dunne slangetjes van het gasklephuis vervangen. Dus de korte naar de injectorgalerij, de lange naar het witte dingetje in de accubak en de korte naar de ECU. Wat ik nooit verwacht had, was dat de slangetjes aan de kant van het gasklephuis hard waren. :shock:
De hele exercitie heeft er wel toe geleid dat ik de motor nu stationair mooier vind lopen: het toerental blijft constanter. :D
Als klap op de vuurpijl de stekerverbinding met echte contactspray behandeld. Het mm-lampje gaat nu weer meteen uit en hopelijk blijft dat zo. :twisted:
Oh bij de weg: mijn stappenmotor heeft een grijze steker en het nummer eindigt op 387. Voor wat het waard is. :lol:
Mooi dat het allemaal naar wens gaat Wimmie!
Vanavond de stappenmotor 'ns in het bad gedaan. Ondanks dat ik die nog niet zo lang geleden heb schoongemaakt met remmenreiniger kwam er toch een hoop rotzooi uit. Ik ben tevreden over de stationairloop. Of komt dat goede gevoel door de jasmijnthee van gisteren? :lol:
En die diepte-investering bij Aldi heb ik er al lang uit. Qua plezier dan. ;-)
Doet me denken aan dat spreekwoord, voorkomen is beter dan genezen...
Binnenkort ga ik ff dezelfde slangetjes als jij nu noemt, vernieuwen. En dat wil ik meteen het gasklephuis demonteren en ff grondig schoonmaken.
Jeroen, een ultrasoon reiniger is z'n geld dubbel en dwars waard. Sieraden (je weet wel, die zwarte randjes), je bril, etc. Het enige waard ik spijt van heb is dat ik niet al veel eerder er eentje heb gekocht. :lol:
Waarom zo moeilijk over een blokgolf voor het schakelen?
Als je 12V wissel hebt en een diode bouw je een halve gelijkrichter, die injectoren boeit het niet dat het een mooie blok is. Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing.
En ander zou ik eerder een mechanische oplossing in meccano of zo bedenken, iets dat ronddraait en schakelaartjes kort indrukt...
Zei de electrotechnicus!